Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Nog een prangende vraag

• Richard IV

Het christendom is eigenlijk in de kern een tamelijk eenvoudige godsdienst.

De bijbel is omvangrijk, vaak omslachtig, maar wel duidelijk.

God is een tiran, alleen wie hem exclusief aanbidt en precies gelooft en doet wat hij zegt, gaat naar de hemel, de rest voor eeuwig naar de hel.

Eigenlijk is er geen christen die zich hieraan houdt. Ze kunnen niet aanvaarden dat God een tiran is en noemen hem “liefde”. Verder vinden ze de kern van de leer zo streng, dat zij allerlei uitzonderingen gaan bedenken, vooral voor zichzelf, of de regels heel ver oprekken.

Dat geldt voor Peri, Samuel en Boaz, die zichzelf exclusief naar de hemel zien gaan, maar ook voor vrijzinnigen als Theo, die middels de Alverzoening denkt dat uiteindelijk iedereen naar de hemel gaat.

De kern van het geloof is hete brij. Niet te verkopen, onverkondigbaar.

• Stefan

Je schrijft dit; Het christendom is eigenlijk in de kern een tamelijk eenvoudige godsdienst.

En de conclusie daarvan is deze?; De kern van het geloof is hete brij. Niet te verkopen, onverkondigbaar.

Als het een eenvoudige godsdienst is, dan is de kern eenvoudig.

Wat deze zo ingewikkeld maakt, is de mens in zijn tweevoudige wereld.

• Richard IV

Ik heb het er niet over hoe de wereld verder in elkaar zit, of die tweevoudig is of wat dan ook.

Ik beschrijf slechts de kern van het christelijk geloof, die door christenen net zo hard wordt ontkend als de platte aarde van Frederik.

• Stefan

Richard IV Schreef:

——————————————————-

> Ik heb het er niet over hoe de wereld verder in

> elkaar zit, of die tweevoudig is of wat dan ook.

>

> Ik beschrijf slechts de kern van het christelijk

> geloof, die door christenen net zo hard wordt

> ontkend als de platte aarde van Frederik.

Ja, het ontkennen is wat de onenigheid handhaaft, ook of juist in de religies.

Religie in de juiste term houdt in; her-verbinding. Dat is de her-enig-ing.

En vanuit die hereniging wordt de wereld aanschouwd; horizontaal en verticaal.

• Frederik D

Blijkbaar is het alverzoeningsgeloof erger dan het oude-aardecreationisme. Maar zou God er ook zo over denken?

• Jakobijn

Namens Richard kan ik jullie mededelen dat hij hedenmorgen ontdekte dat hij opnieuw een ban gekregen heeft.

De aanleiding hiervoor is volstrekt onduidelijk, hij heeft nauwelijks geprikt de afgelopen dagen, maar God en Jezus zullen er hun redenen wel voor hebben.

Dit alles betekent dat hij nu een drievoudige ban heeft. Richard I, Richard II en Richard IV zijn alle drie geband.

Richard III voor zover bekend niet, maar van hem zijn de inloggegevens zoekgeraakt.

Bij God gaat alles in drievoud. Drieëenheid, na drie dagen opstaan (in werkelijkheid de helft, maar goed) etc Verbanningen gaan dus ook in drievoud.

Groeten namens Richard

Jakobijn

• Jakobijn

De gelovige verkeert hier in een ontstellend dilemma.

Hij kan geloven dat God de wereld in zes dagen geschapen heeft, maar ook in de door God geschapen evolutie met bijsturing.

Het is het een of het ander.

En maar een van de twee kan waar zijn.

Als je als christen verkeerd kiest, dan ga je naar de hel.

Wat ben ik blij dat ik geen christen ben en die keuze niet hoef te maken!

• Gonnie

Er zijn hier prikkers die bang voor jou zijn ,want het zou wel eens kunnen zijn dat hun geloof toch maar wankel is en willen zij zeker niet geconfronteerd worden met jouw goddeloze postings.

En daarom vallen zij misschien de webmaster daarmee lastig.

• Frederik D

:)

• Frederik D

Ik snap het niet waarom juist hij een ban krijgt. Hij kan fel debatteren maar hij wordt nooit persoonlijk.

Mocht jij vandaag Richard nog zien of mailen, doe hem de groeten, ook namens mijn vrouw.