Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

zoon van god

• rudi bijbelstudie

Zoon van god

Jezus koos een strategisch moment toen hij aan de 12 discipelen vroeg: wie zeggen de mensen die ik ben? De vraag moest hen confronteren met hun conclusies ten aanzien van Zijn wezen en natuur. De vraag was zo bovennatuurlijk magnetisch dat ze ogenblikkelijk vergaten waar ze mee bezig waren. Zijn opdracht aan hen om Hem te volgen verbond hen met hun diepste verlangens nu ze ergens diep in hun harten door hadden dat hun bestemming lag in het volgen van Zijn pad. Hij zou hun leiden en zij zouden Hem volgen.

Het kon Jezus weinig schelen wat de mensen algemeen van hem dachten. Maar deze kleine kliek uitverkorenen moesten wel ingewijd worden. En zo is het anno 2012 nog steeds.

Met dit verschil dat er toen nog geen orthodox christendom of kerk was. Wel was er de verwachting van een messias die komen zou en de joden van de Romeinen zou bevrijden, een politieke figuur dus. Alle voorspellingen over Hij die geboren zou worden uit een maagd en op wie de heerschappij van god zou rusten, kon men niet aan elkaar rijgen tot een totaalbeeld van de aanstaande messias. En dus herkende men hem niet, net zomin als de joden door hadden om welke slavernij het nu precies ging. En dus leek het Jezus niet overbodig om die vraag nu eens aan de discipelen te stellen.

Petrus stond op en zei wat mogelijk de rest ook dacht: “U bent de christus, de Zoon van de Levende god.” Jezus had hem nu kunnen corrigeren voor deze zogenaamde dwaalleer want dit was het moment ervoor. Maar dit deed Jezus niet. Petrus was blijkbaar juist in zijn conclusie. Jezus was gezegend met alle zegeningen die die vader hem gegeven had. En automatisch was deze vloed met zegeningen een tikje door gestroomd naar Petrus die nu begrepen had, wie Jezus was.  

Petrus wist waar hij het over had. In tegenstelling tot zoveel gelovigen vandaag de dag die prat gaan op hun eigen intellectuele beschouwingen. Sommige intellectuelen beweren dat Jezus nooit uit de kast kwam en openlijk toegaf dat hij God was. Natuurlijk deed Hij dit niet. Jezus was een meester in nauwkeurigheid, en vooral in wat Hij zei. Hij zei dat hij de Zoon van god was. Hij wilde niet dat zijn godheid los begrepen werd van zijn eenheid met zijn Vader. Als hij gezegd had, “Ik ben God” dan had Hij de plank volledig mis geslagen.

Jezus, de historische Jezus is zoals Petrus bevestigd, de zoon van god. Als zoon van god is Hij de volledige godheid, zoals zijn Vader de volledige godheid is, als vader. God kan beiden Vader en zoon zijn zonder zijn godheid te verliezen. Ze zijn één in godheid. De godheid heeft een zoon geboren doen worden, en werd aldus vader. De godheid plantte zichzelf voort, als het primaire principe dat alle dingen naar hun soort gereproduceerd worden. Aldus deed god. Godheid plant godheid voort zodat Vader en Zoon in eeuwige gemeenschap verder konden met elkaar. Door de heilige geest komt deze gemeenschap tot stand en verhoudt de vader zich tot de zoon en andersom. Deze gemeenschap breidt zich uit tot de hele mensheid.

Vanuit de eeuwigheid heeft god het verlangen om gemeenschap te hebben met de hele schepping. Dit is wat Jezus voor ogen had toen Hij aan het kruis hing. Toen hij opstond uit de dood sleurde hij de hele mensheid mee in de zegeningen van zijn relatie met zijn Vader. DAT is onze erfenis, niets meer en niets minder.

• perihelium

.

• rudi bijbelstudie

trol spam

• Eliyahu

rudi bijbelstudie Schreef:

——————————————————-

> Met dit verschil dat er toen nog geen orthodox

> christendom of kerk was. Wel was er de verwachting

> van een messias die komen zou en de joden van de

> Romeinen zou bevrijden, een politieke figuur dus.

Bs'd

Dat is wat de profeten voorspellen, en dat is dus wat de mensen verwachtten.

> Alle voorspellingen over Hij die geboren zou

> worden uit een maagd

Er is geen voorspelling van een maagdelijke geboorte in de Tenach.

Waarom blijven mensen die NT leugen verspreiden??

>en op wie de heerschappij van

> god zou rusten, kon men niet aan elkaar rijgen tot

> een totaalbeeld van de aanstaande messias. En dus

> herkende men hem niet, net zomin als de joden door

> hadden om welke slavernij het nu precies ging. En

> dus leek het Jezus niet overbodig om die vraag nu

> eens aan de discipelen te stellen.

>

> Petrus stond op en zei wat mogelijk de rest ook

> dacht: "U bent de christus, de Zoon van de Levende

> god." Jezus had hem nu kunnen corrigeren voor deze

> zogenaamde dwaalleer want dit was het moment

> ervoor. Maar dit deed Jezus niet. Petrus was

> blijkbaar juist in zijn conclusie. Jezus was

> gezegend met alle zegeningen die die vader hem

> gegeven had. En automatisch was deze vloed met

> zegeningen een tikje door gestroomd naar Petrus

> die nu begrepen had, wie Jezus was.  

> Petrus wist waar hij het over had. In

> tegenstelling tot zoveel gelovigen vandaag de dag

> die prat gaan op hun eigen intellectuele

> beschouwingen. Sommige intellectuelen beweren dat

> Jezus nooit uit de kast kwam en openlijk toegaf

> dat hij God was. Natuurlijk deed Hij dit niet.

> Jezus was een meester in nauwkeurigheid, en vooral

> in wat Hij zei. Hij zei dat hij de Zoon van god

> was. Hij wilde niet dat zijn godheid los begrepen

> werd van zijn eenheid met zijn Vader. Als hij

> gezegd had, “Ik ben God” dan had Hij de plank

> volledig mis geslagen.

>

> Jezus, de historische Jezus is zoals Petrus

> bevestigd, de zoon van god. Als zoon van god is

> Hij de volledige godheid, zoals zijn Vader de

> volledige godheid is,

Wat is een “godheid”? Dat heb ik nou nooit begrepen, en nooit antwoord op gehad.

> als vader. God kan beiden

> Vader en zoon zijn zonder zijn godheid te

> verliezen.

Ja ja, de christelijke god is zijn eigen vader, en tegelijkertijd zijn eigen zoon.

We kennen het verhaal.

> Ze zijn één in godheid. De godheid

> heeft een zoon geboren doen worden, en werd aldus

> vader. De godheid plantte zichzelf voort,

Oh, dus na het voortplanten hebben jullie dus nu twee goden dan.

Of heeft hij zich voortgeplant zonder in aantal toe te nemen?

• rudi bijbelstudie

jesaja 7:14 slaat inderdaad op de tijd van Achaz maar de VERVULLING ervan waarover Mattheus het heeft niet. Deze vindt plaats met de geboorte van Jezus. Mattheus citeert uit de septuagint waar jong meisje staat. Maar ten aanzien van de VERVULLING ervan bij de geboorte van Jezus, is Maria niet alleen een jong meisje maar ook een maagd.

… eh… ik vrees dat je overmorgen weer dezelfde vraag stelt.

• Eliyahu

——————————————————-

> jesaja 7:14 slaat inderdaad op de tijd van Achaz

> maar de VERVULLING ervan waarover Mattheus het

> heeft niet.

Bs'd

De VERVULLING van die profetie heeft plaatsgevonden in de dagen van Achaz en Jesaja.

De profetie zei dat voordat de zoon die geboren werd aan de jonge vrouw die op dat moment (de dagen van Jesaja en Achaz) zwanger was, zou opgroeien, voor die tijd zou het land van de twee koningen waarvoor Achaz bang was, ontvolkt zijn.

En de Tenach verteld ons dat dat inderdaad gebeurd is.

Dus die profetie is vervuld zo'n 700 jaar voor JC.

Die profetie heeft ook helemaal niks te maken met de messias en niks met een maagdelijke geboorte.

> … eh… ik vrees dat je overmorgen weer dezelfde

> vraag stelt.

Je bedoelt dat je geen antwoord gaat geven op mijn andere vragen?

• rudi bijbelstudie

vertelt is met een T en verder vreesde ik al dat je het niet met me eens zou zijn. Doe me een lol+ blijf bij je sekte en reageer niet meer op mijn postings.

• LeSage

1 - 0 voor Eliyahu, Rudi.

Als je meningen ventileert die je niet kunt verdedigen, geef dat dan gewoon toe.

• Eliyahu

——————————————————-

> vertelt is met een T en verder vreesde ik al dat

> je het niet met me eens zou zijn. Doe me een lol+

> blijf bij je sekte en reageer niet meer op mijn

> postings.

Bs'd

Ik kan jouw niet ongehinderd jouw leugen en bedrog laten rondstrooien hier.

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.