Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Alverzoening rukt op..

  • perihelium

    Alverzoening rukt op in de Evangelische beweging.

    http://www.evangelisch-nieuws.nl/alverzoening.html

    Degene die deze leer aanhangen zijn verdedigers van het idee dat werkelijk alle mensen zalig worden. En dat eeuwig niet eeuwig is, en eeuwige straf dus ook niet eeuwig is. Uiteraard is dit goed bedoeld, maar de vraag is of de Bijbel dit leert en het antwoord is dan nee. Maar men kan niet geloven in een God die mensen eeuwig laat lijden. Dus gaat men op zoek in de Bijbel naar teksten die dit ondersteunen.

    Het idee dus dat alle mensen, hoe ze ook geleefd hebben, uiteindelijk toch door het geweldige werk van de Heer Jezus op Golgotha’s kruis behouden zouden worden, is natuurlijk heel aantrekkelijk. Dat is ook de reden dat er in deze tijd, waarin serieuze diepgaande bijbelstudie niet meer centraal staat, steeds meer aanhangers van deze valse leer komen. Dus hoewel de wens wel sympathiek kan zijn, moeten de redeneringen wel beproefd worden. De oplossing kan alleen liggen in laten spreken van de Bijbel en het niet laten prevaleren eigen gevoelens. Het is overigens tekenend voor deze tijd van afvalligheid, waarin men vrijwel alleen nog wenst te luisteren naar een “evangelie” dat aangenaam klinkt in de oren, waardoor een lering zoals de alverzoening steeds meer aanhang krijgt. Want hoe populairder een bepaalde leer is hoe meer die leer daarmee bewijst rechtstreeks uit de hel afkomstig te zijn. De satan is een meestervervalser en zijn vervalsingen komen door bedrog en misleiding tot stand.

    God is barmhartig.

    Aanhangers van de alverzoeningsleer geloven dat God de zondaren straks niet ‘blijvend’ zal oordelen. Het zal meer een loutering zijn waar mensen door heen gaan om alsnog behouden te worden. Het klinkt erg sympathiek, maar toch is het niet wat de Bijbel leert. De Bijbel leert dat God enorm barmhartig en lankmoedig is en dat Hij niet snel zal oordelen. Steeds opnieuw schenkt Hij genade en wacht Hij met oordelen, maar……er komt wel een definitief oordeel van God over deze wereld. Het kan nu eenmaal niet dat de zonden onbestraft zou blijven, daarvoor is de prijs die Jezus heeft betaald op het kruis van Golgotha, te hoog geweest. Meestal willen we niet te veel spreken over oordeel, we moeten er beslist voor waken dat er alleen hel en oordeel gepredikt wordt. Eerst komt de genade, Gods barmhartigheid en liefde, maar het is net met de rekbaarheid van een elastiek, op een dag is de rek eruit en dan breekt het en dus……….volgt het oordeel. Het is een valse lering dat voorbijgaat aan de toorn van God. De toorn van God die op iedere zondaar rust die zich niet wenst te bekeren van zijn zonden. We hebben het hier over een zeer ernstige zaak het gaat hier namelijk om een zaak van dood of leven. Wie een ander evangelie aanhangt dan de Bijbel leert bedriegt zichzelf of heeft zich door de meester leugenaar (satan) laten misleiden en komt straks ook bedrogen uit. De vele miljoenen zondaren die nu in het dodenrijk de gevolgen van hun vijandschap tegenover God ondervinden weten precies te vertellen dat er met Gods heiligheid niet valt te spotten. Zij krijgen echter de kans niet meer om de nog levende zondaren daarvan te overtuigen.

    Gods oordelen.

    In het boek Openbaring worden er plagen beschreven die de laatste oordelen zijn die God zal zenden over de wereld die Hem verworpen heeft. Hierna komt niets meer, dan is het oordeel van God ten einde en volgt de eeuwige heerlijkheid die de Heer beloofd heeft aan elkeen die Hem liefheeft. In 1 Kor.2:9 staat “Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen die Hem liefhebben”. Laat ons het nog eens zeggen: GOD WIL NIET OORDELEN, MAAR BEHOUDEN. Om ons van het oordeel vrij te spreken, heeft God Zijn Zoon geoordeeld, in onze plaats, aan het kruis. Jesaja 53 zegt in vers 5 “…de straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem…” Als het toch gebeurt dat we geoordeeld worden, dan zal een mens God niets kunnen verwijten.

    Maar er is één ding waarom God het meest zal toornen en dat is als mensen het offer van Zijn Zoon aan het kruis verwerpen. Dan moeten we ons even voor de geest halen wat Jezus deed toen Hij die lange weg naar Golgotha ging. De Bijbel zegt in Jesaja 53 dat Hij gestalte noch luister had, Hij was veracht en van mensen verlaten, een man van smarten. Iemand voor wie men het gelaat verbergt, Hij werd mishandeld, geslagen ,bespot en gehoond. Dit alles deed Hij voor ons, opdat wij niet in het oordeel zouden komen. maar de andere kant is ook waar, dit groot offer roept om vergelding voor al degene die hem verachten ondanks Zijn grote liefde voor ons.

    Laten wij ook nooit vergeten wat Jezus voor ons over had aan het kruis.

    Hij ging de lange weg naar Golgotha, opdat wij mogen uitroepen “ik ben vrij van het oordeel”. Paulus zegt in Rom.8:1 “Zo is er dan geen veroordeling meer voor hen die in Christus Jezus zijn”. Als u maar “in “ Jezus bent, dat is de enige schuilplaats tegen het oordeel. In Jezus betekent, een relatie met Hem en dat kan alleen als we wederom geboren zijn en dagelijks met hem wandelen.

    Het is als de Israëlieten die het Pascha aten in de nacht dat ze verlost werden uit Egypte land. Toen ging het oordeel aan hen voorbij, ze aten van het paaslam en het bloed van dat Lam brachten ze aan de deurposten van hun huizen aan. Ex.12:7, 8 “Vervolgens zal men van het bloed nemen en dit strijken aan de beide deurposten en de bovendorpel, aan die huizen, waarin men het eet. Het vlees zullen zij dezelfde nacht eten”.

    Dat bloed wijst op de vergeving van onze zonden door de kracht van Jezus bloed, daardoor zijn we vrij van het oordeel. God zei tegen Israël in Ex.12:3 “En het bloed zal u dienen als een teken aan de huizen, waar gij zijt, en wanneer Ik het bloed zie, dan ga Ik u voorbij. Aldus zal er geen verdervende plaag onder u zijn, wanneer Ik het land Egypte sla”.

    Het eten van het paaslam wijst op de gemeenschap (kontakt) wat elk kind van God met de Heer moet hebben. We moeten eten van Jezus Woord iedere dag, met Hem wandelen. Alleen in Jezus is bescherming, geborgenheid, veiligheid tegen de storm die gaat komen over deze wereld. Op dezelfde manier ook moesten de mensen in de ark van Noach zijn, om bewaard te blijven voor de zondvloed. In die ark was het veilig, daarbuiten viel men onder het oordeel. Dat zal straks niet anders zijn, alleen Jezus is bewaring voor het komende oordeel.

  • Boris

    Het is me wat, het zou verboden moeten worden.

  • Frederik D

    Waarom een nieuwe draad? Er zijn al draden over de alverzoening.

    Maar gaan christelijke alverzoeners naar de hemel?

    En gaan notoire belofteverbrekers naar de hemel?

    Zou je alsjeblieft ter zake willen antwoorden?

  • CU

    Het lijkt me voor jou raadzaam je eens in de bijbel te verdiepen.

    Lees bijvoorbeeld eens aandachtig Mat. 20:1-16

    Op wie zou jij het meest lijken? Op hen die het eerste of op hen die als laatste hun loon kregen?

  • Frederik D

    Laat ik die bijbelpassage maar plaatsen ter lering voor Peri en zijn kring.

    Mattheüs 20 (NBG)

    1 Het is met het koninkrijk van de hemel als met een landheer die er bij het ochtendgloren op uit trok om dagloners voor zijn wijngaard te zoeken. 2 Nadat hij met de arbeiders een dagloon van een denarie overeengekomen was, stuurde hij hen naar zijn wijngaard. 3 Drie uur later trok hij er opnieuw op uit, en toen hij anderen werkloos op het marktplein zag staan, 4 zei hij ook tegen hen: “Gaan jullie ook maar naar de wijngaard, de betaling zal rechtvaardig zijn.” 5 En ze gingen erheen. Rond het middaguur ging hij er nogmaals op uit, en drie uur later weer, en handelde als tevoren. 6 Toen hij tegen het elfde uur van de dag nog eens op weg ging, trof hij een groepje dat er nog steeds stond. Hij vroeg hun: “Waarom staan jullie hier de hele dag zonder werk?” 7 “Niemand wilde ons in dienst nemen,” antwoordden ze. Hij zei hun: “Gaan jullie ook maar naar de wijngaard.” 8 Toen de avond gevallen was, zei de heer van de wijngaard tegen zijn rentmeester: “Roep de arbeiders bij je en betaal hun het loon uit. Begin daarbij met de laatsten en eindig met de eersten.” 9 En zij die er vanaf het elfde uur waren, kwamen naar voren en kregen ieder een denarie. 10 En toen zij die als eersten waren gekomen naar voren stapten, dachten ze dat zij wel meer zouden krijgen. Maar ook zij kregen ieder die ene denarie. 11 Toen ze die in handen hadden, gingen ze bij de landheer hun beklag doen: 12 “Die laatsten hebben één uur gewerkt en u behandelt hen zoals u ons behandelt, terwijl wij het onder de brandende zon de hele dag hebben volgehouden.” 13 Hij gaf een van hen ten antwoord: “Beste man, ik behandel je toch niet onrechtvaardig? Je hebt toch ingestemd met het loon van één denarie? 14 Neem dan aan wat je toekomt en ga. Ik wil aan die laatsten nu eenmaal hetzelfde betalen als aan jou. 15 Of mag ik met mijn geld niet doen wat ik wil? Zet het kwaad bloed dat ik goed ben?” 16 Zo zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten.’

  • rudi bijbelstudie

    deze verzen gaan over de relatie tussen joden en kerk

  • CU

    Daar ga ik niet over met je discussieren.

    Het gaat erom of je veel, of weinig werkt voor hetzelfde loon. Want dat is ten pricipale de bewering waar Peri mee aankomt.

    Dus blijft de vraag:

    Op wie zou jij het meest lijken? Op hen die het eerste of op hen die als laatste hun loon kregen?

  • LeSage

    perihelium Schreef:

    >

    > Maar er is één ding waarom God het meest zal

    > toornen en dat is als mensen het offer van Zijn

    > Zoon aan het kruis verwerpen. Dan moeten we ons

    > even voor de geest halen wat Jezus deed toen Hij

    > die lange weg naar Golgotha ging. De Bijbel zegt

    > in Jesaja 53 dat Hij gestalte noch luister had,

    > Hij was veracht en van mensen verlaten, een man

    > van smarten. Iemand voor wie men het gelaat

    > verbergt, Hij werd mishandeld, geslagen ,bespot en

    > gehoond. Dit alles deed Hij voor ons, opdat wij

    > niet in het oordeel zouden komen.

    Zou God werkelijk toornen als ik vasthoud aan wat de profeet Ezechiel stelde over plaatsvervangend lijden en sterven?

    Lees hoe de joodse bijbel van jezus en de apostelen ondubbelzinnig afrekent met deze opvatting:

    Ezechiel 18:19

    Maar gij zegt: Waarom draagt de zoon niet mede de ongerechtigheid van de vader? Die zoon heeft immers naar recht en gerechtigheid gehandeld; hij heeft al mijn inzettingen naarstig onderhouden; hij zal voorzeker leven. 20 De ziel die zondigt, die zal sterven. Een zoon zal niet mede de ongerechtigheid van de vader dragen, en een vader zal niet mede de ongerechtigheid van de zoon dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf.

    Het commentaar van Mozes is ook duidelijk:

    Deut. 24:16

    De vaders zullen niet om de kinderen ter dood gebracht worden ook zullen de kinderen niet om de vaders ter dood gebracht worden.; ieder zal om zijn eigen zonde ter dood gebracht worden.

    Je zult je afvragen of Jesaja 53 dan niet juist die plaatsvervanging propageert?

    Naar mijn idee klopt de joodse opvatting als er met ‘mijn knecht’ niet Jezus wordt bedoeld, maar het joodse volk zelf. Bovendien maakt het geheel van de tekst meer de indruk op mij van poezie te zijn, dan een bewust doorwrocht theologisch betoog.

    > maar de andere

    > kant is ook waar, dit groot offer roept om

    > vergelding voor al degene die hem verachten

    > ondanks Zijn grote liefde voor ons.

    Geloof of ik schiet, dus .

  • theo

    De juistgelovigen onder de toehoorders van Jezus hebben zich vast enorm lopen ergeren want ze wisten natuurlijk heel goed wie Jezus bedoelde met de eersten en de laatsten.

    Ergernis…. komt je dat ook bekend voor op dit prikbord hier en ook daar van sommige van mijn medechristenen over alverzoening??

  • Frederik D

    Jesasja 53 komt ook mij over als een soort visionaire poëzie en niet als theologie.