Citaat:
Jezus zegt in Zijn gebed tot Zijn Vader in Joh 17 vers 9: Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.
Wat betekent het concreet dat Jezus zegt niet voor de wereld te bidden, maar voor hen die de Vader Hem gegeven heeft?
Wat ik lees is dat Jezus bidt voor hen die de Vader Hem gegeven heeft. Ik maak hieruit op dat dezen geloven of gaan geloven.
Ik zie hierin een bevestiging van wat de apostel schrijft aan de gelovigen in Heb 7,25 Waarom Hij ook volkomenlijk kan zalig maken degenen, die door Hem tot God gaan, alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden.
Jezus zegt Zelf dat Hij niet voor de wereld bidt. De enige reden hiervoor kan slechts zijn, dat de wereld niet gelooft of zal geloven.
Dit sluit aan bij wat Jezus zegt in Joh 3,18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.
Wat heeft het immers voor zin voor Jezus om voorbede te doen bij de Vader voor degenen die niet geloven of zullen gaan geloven?
En die blijkens Zijn woorden reeds veroordeeld zijn?
De conclusie kan alleen maar zijn dat de verzoening met God door geloof in Jezus alleen geldt voor de groep gelovigen.
En niet voor de ongelovigen, die hier als ‘de wereld’ worden aangemerkt.