Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Alverzoening is een emotionele menselijke vorm van opstand

• perihelium

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Spreuken 4

> Antwoord den zot naar zijn dwaasheid niet, opdat

> gij ook hem niet gelijk wordt.

Staat dat in Spreuken 4? In Spreuken 26 (4-5) staat:

Antwoord een dwaas niet met dwaasheid, word niet als hij.

Antwoord hem naar zijn dwaasheid, hij moet niet denken dat hij wijs is.

• Ellen-Josee

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> en daarom een aanklacht tegen de Heere God der

> Schriften.

> Alverzoeners zetten de Heere God in de

> beklaagdenbank met als aanklacht dat Hij, omdat

> Hij liefde, genadig en rechtvaardig en als

> schepper van het kwaad verplicht is om iedereen te

> verzoenen ( wat niet klopt ).

>

> De HERE is de vrijmachtige en enige Verlosser

>

> Jesaja 45:9 Wee hem die met zijn Formeerder twist,

> een scherf onder aarden scherven. Zal ook het leem

> tot zijn vormer zeggen: Wat maakt gij? of uw werk:

> Hij heeft geen handen?

Deze tekst heb ik de afgelopen dagen verscheidene malen aangedragen, maar het werd niet opgepikt.

Het commentaar op de alverzoeners heb ik er maar tussenuit geknipt

>

> Laat ik beginnen met een tekst uit Mattheus.

>

> Mattheus 25:46 En dezen zullen heengaan naar de

> eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het

> eeuwige leven.

Ja laten we het eens over de emotionele lading hebben van deze tekst en vanaf vers 31: Wanneer de Mensenzoon komt, omstraald door luister en in gezelschap van alle engelen, zal hij plaatsnemen op zijn glorierijke troon. 32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links.

46 Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten, de rechtvaardigen daarentegen het eeuwige leven.’

(NBV zodat iedereen het snapt)

Voor zover ik weet is deze tekst en wat daarna komt voor mijn vader, al zijn broers en zussen, en mijn moeder na de oorlog aanleiding geweest om het christelijk geloof te verlaten. Geen van hun kinderen op mij na gelooft (joods of christelijk). Als je dit zo rauw leest, dat er een groep naar links gaat om vernietigt te worden en een groep naar rechts, lijkt dit verdacht veel op de Holocaust. Ik vind het dan ook heel begrijpelijk dat mijn ouders niet wilden dat ik geloofde, dat ze mij verboden te bidden en zelfs daarvoor straften. Toen ik op mijn 14de van mijn geloof afstapte en bekend maakte ‘ik geloof niet dat een God die zulk onrecht laat gebeuren kan bestaan’, waren mijn ouders dolgelukkig. Mijn moeder vertelde dit zelfs in triomf aan haar vriendinnen tijdens een theekransje.

Nu komen de vragen.

Stel wij staan daar links en rechts opgesteld en we weten die links staan zijn de bok en gaan zo de eeuwige pijniging tegemoed.

Zullen we onze nekken uitrekken om naar onze naasten te kijken die daar links staan? Waaronder onze ouders, broeders en zusters, onze vrienden, onze geliefden, onze kinderen en die lieve buurman die ons uit de nood geholpen heeft misschien?

Zullen er uitverkorenen zijn die hun geliefden naspringen de diepte in omdat zij het niet kunnen verdragen?

Is het eeuwige gekerm en gehuil nog te horen tijdens ons eeuwige leven en zingen wij dan wat harder Gods lof om het niet te hoeven horen.

Net zoals een moeder die de muziek harder zet om niet te horen hoe vader de kinderen mishandelt?

Hoe sta jij zelf tegenover jouw naasten in die groep links, die niet in de Here Jezus geloven?

Ik kan me ook voorstellen dat Joden moeite hebben met deze bijbelteksten en jij?

Dan wil ik het nog even hebben over het stukje verderop: ik was naakt maar jullie kleedden mij enz.

Iedereen, ook de christenen, heeft volgens mij wel eens iemand laten barsten. Zowiezo geen zin gehad om een dronken zwerver onderdak te verlenen.

Dus als het daarom gaat is die groep links onafzienbaar.

Ik heb tussen alle vragen ruimte overgelaten om te antwoorden.

Wat mijn eigen gedachten daarover zijn heb ik gisteren ook al aan Theo geschreven; Ik heb deze gedachte en het oordeel over dit moeilijke onderwerp in handen van de Heer gegeven en ik HOOP en ik vertrouw er eigenlijk ook op, dat Gods Genade veel groter is dan wij verwachten.

>

> Is eeuwig leven in de Here Jezus Christus,

> eeuwig?

Nou?

>

> Boaz.

Shalom,

Ellen :)

• rudi bijbelstudie

ook ellen is misleid, nog afgezien van de lappen tekst die ze steeds weer herhaalt.

• Stefan

Wat ik niet begrijp, is dat Boaz aanhaalt dat het een emotionele lading is..wat uit de mens is..en de reactie daarop is dit nog eens meer vorm te geven.

Is de inhoud van de teksten gericht op de emoties?

Of is de tekst juist gericht op het geloof waaruit, een haaks doorheen de emotie, werkzame kracht is.

• Jan65

Ik denk dat laatste….. maar daar doeld Ellen-Josee waarschijnlijk juist op :)

Dat oordeel is aan God, maar als we door heel Gods Woord opgeroepen worden tot bekering en geloof in Jezus Christus tot redding, moet je wel een behoorlijk bord voor je kop hebben om dan aan te nemen dat als je dat niet doet het uieindelijk allemaal wel goed zal komen…….. a la de alverzoening…

hoe simpel kan geloven zijn…..

• Stefan

Jan65 Schreef:

——————————————————-

> Ik denk dat laatste….. maar daar doeld

> Ellen-Josee waarschijnlijk juist op :)

> Dat oordeel is aan God, maar als we door heel Gods

> Woord opgeroepen worden tot bekering en geloof in

> Jezus Christus tot redding, moet je wel een

> behoorlijk bord voor je kop hebben om dan aan te

> nemen dat als je dat niet doet het uieindelijk

> allemaal wel goed zal komen…….. a la de

> alverzoening…

>

> hoe simpel kan geloven zijn…..

Ja, dat is te merken.

• Ellen-Josee

Ik wil geen discussie over de werking van emoties.

Ik wil een discussie over de emoties rondom het oordeel zelf en hoe we het moeten verwerken dat tegen onze geliefde naasten wordt gezegd: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen". Wetend dat wij zelf ook zwaar te kort zijn geschoten!

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan mijn vragen dat je die niet rechtstreeks kan beantwoorden, maar een zijweggetje moet inslaan?

Ellen

• Stefan

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Ik wil geen discussie over de werking van

> emoties.

>

> Ik wil een discussie over de emoties rondom het

> oordeel zelf en hoe we het moeten verwerken dat

> tegen onze geliefde naasten wordt gezegd:

> “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen

> naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de

> duivel en zijn engelen". Wetend dat wij zelf ook

> zwaar te kort zijn geschoten!

>

> Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan mijn vragen

> dat je die niet rechtstreeks kan beantwoorden,

> maar een zijweggetje moet inslaan?

>

>

> Ellen

> Jesaja 45:9 Wee hem die met zijn Formeerder twist,

> een scherf onder aarden scherven. Zal ook het leem

> Hij heeft geen handen?

Deze tekst geef je, en dan moet er een discussie komen van; een scherf onder aarden scherven. Zal ook het leem

> Hij heeft geen handen?

• Gonnie

Wat een goed stuk Ellen, eindelijk met je hart op de juiste plaats geschreven.(tu)

• 'en passant'

nihil