Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De opname

• Frederik D

Een grote vlucht heeft deze visie gekregen door de populaire Hal Lindsey-boeken, die vanaf de zeventiger jaren miljoenenoplagen haalden. Ondanks een onzes inziens in menig opzicht verkeerd, en een nu ook in menig opzicht door de tijd achterhaald, inzicht brachten deze boeken wel veel mensen tot nadenken en kwamen er velen door tot bekering. De (tover!)sleutel, die zijn boeken beheerst, is de leer van de opname VOOR de grote verdrukking. De Heer zou Zijn gemeente zeer onverwacht als bij toverslag weghalen van de aarde.

Dezelfde leer is aan de orde bij de op het ogenblik uiterst populaire romanserie “De laatste bazuin” van Jenkins en La Haye, die helemaal geënt is op de gedachtengang van een opname van de gemeente VOOR de grote verdrukking. Vooral door jonge mensen worden deze dramatische romanseries als “zoete koek” geslikt, waarbij miljoenen christenen opeens op spectaculaire wijze verdwenen zouden zijn van de aardbodem. Er zou sprake zijn van een “geheime opname”.

Inmiddels zijn La Haye en Jenkins begonnen met een serie voor kinderen onder de titel “De laatste dagen”, waarin zij opnieuw hun fel gekleurde eindtijdscenario in fictievorm verspreiden. Ook deze boeken gaan als “zoete broodjes” over de toonbank. Bedenkelijk is dat het evangelie van de angst een grote plaats krijgt in dit soort boeken en dat het evangelie van de ontwikkeling naar het positieve doel van God veel te weinig aan bod komt. Deze roept ons immers door Zijn heerlijkheid en macht (2 Petr.1:3). Het boekje “Verdwenen” gewaagt van enorme kettingbotsingen, neergestorte vliegtuigen en aan de grond gelopen schepen, omdat er dan plotseling mensen “weg” zijn van de aarde, terwijl hun kleren achterbleven. Arme kinderen die dergelijke eindtijdtaferelen ter lezing krijgen aangeboden, waarbij de levende hoop van het evangelie niet uit de verf komt.

De opname-idee VOOR de grote verdrukking is een ontsnappingstheorie, die de gemeente niet aanmoedigt te jagen naar het doel, de prijs der roeping Gods. Zij predikt veeleer dat als het echt moeilijk wordt in de strijd, dat de Heer dan Zijn gemeente aan de aarde ontrukt en wegvoert in de lucht ten hemel. Men meent hiervoor steun te vinden in 1 Thess.4:13-18 en in 1 Cor.15:50-54. De laatste bazuin in 1 Cor.15:52 moet echter wel de zevende bazuin zijn die Johannes in Openb.11:15-19 noemt. Het probleem is evenwel dat men reeds bij het “klimt hierheen op…” de opname van de gemeente erin leest.

——————————–

Lees verder op:

http://www.verdiepingenaansporing.nl/vena/index.php?option=com_content&view=article&id=55:opname-voor-de-grote-verdrukking&catid=29:artikelen-vena&Itemid=56

De vragen zijn onder andere:

- komt er überhaupt wel een opname van christenen of moeten we die opname symbolisch duiden of zelfs afdoen als godsdienstwaanzin?

- ben je pas christen als je in de opname gelooft?

- ga je naar de hel als je niet in de opname gelooft?

- en als de opname er letterlijk komt, wanneer vindt zij dan plaats, voor of na de zogeheten Grote Verdrukking?

Peri zal over dit onderwerp nog wel meer ter zake doende vragen weten te stellen. Toch, Peri?

In het Engels heet de opname: the great rapture. In de eervorige eeuw was een groot deel van de VS in de ban van de grote opname, die echter nooit plaats vond.

• rudi bijbelstudie

je bedoelt niet opname maar wegrukking?

Er is door Grant Jeffrey een citaat boven water gehaald van de hand van Efraïm van Nisibis (306-373 n.Chr), waarin duidelijk wordt geleerd dat gelovigen weggenomen zullen worden naar de hemel, voordat de grote verdrukking, in de laatste drie en een half jaar van deze aion losbarst.

In een preek van Efraïm van Nisibis staat dit: “Want alle heiligen en uitverkorenen van God worden bijeengebracht, voorafgaand aan de verdrukking die zal komen, en worden door de Heer meegenomen, zodat zij niet de verwarring zullen zien die de wereld zal overweldigen vanwege onze zonden.”

Het citaat werd gevonden in een voetnoot in Paul J. Alexander's “The Byzantine Apocalyptic Tradition” (University of California Press, Berkeley, CA, 1985, p. 210). Dr. Alexander is mogelijk de meest gezaghebbende wetenschapper op het gebied van de geschriften uit de vroeg Byzantijnse kerk.

http://appie.abspoel.nl/?p=5813

• theo

Het is maar wat een mens bezig kan houden.

Ik heb een kennis die eigenlijk alleen maar bezig is met Israel en eindtijd, kan en wil verder nergens over praten, erg eenzijdig en vervelend.

Nou is dat allemaal nog niet zo erg ware het niet dat dat de fascinatie vaak extreme vormen aan gaat nemen en er nergens anders over gedacht en gesproken gaat worden.

In het voorbeeld wat je geeft worden zelfs kinderen bang gemaakt.

DAT is wel erg, heel erg !!

• Frederik D

In Nederland spreekt men meer van opname dan van wegrukking. Maar wegrukking is waarschijnlijk een beter woord. Maar goed, ik hou me aan de goede zede van opname.

• Frederik D

En heb je ook antwoorden op mijn vragen?

• rudi bijbelstudie

opname is fout vertaald net als hel, eigenlijk is het weggrissing.

• theo

Ik houd me meer bezig met het heden en de liefde van God zoals je weet.

Ten slotte kan een mens ook niet overal verstand van hebben, niet alles weten, moet ook niet alles willen weten.

Ik heb ook geen verstand van breien en borduren en de werking van een motor of een computer.

Een beetje flauw van mij natuurlijk en ik heb er ook wel tamelijk veel over gelezen maar verder houd ik me er ook ECHT niet mee bezig.

Het heden lijkt me eerlijk gezegd ook belangrijker, ook in theologisch-bijbelse - geloofs perspectief.

Je ( hoofdzakelijk of alleen maar) bezig houden met dit soort zaken zoals J.G. en keessie b.v. verlamt mensen zomaar, dan komen ze tot niets anders dan angstprediken ipv de handen uit de mouwen te steken om het evangelie te prediken en te doen.

Dus…sorry..ik kan je verder niet helpen.

• Ellen-Josee

Als we heel simpel op de Bijbel en de woorden van Jezus Christus afgaan, krijgen we het volgende:

Uit Mattheüs 24: 29 Meteen na de verschrikkingen van die dagen zal de zon verduisterd worden en de maan geen licht meer geven, de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen. 30 Dan zal aan de hemel het teken zichtbaar worden dat de komst van de Mensenzoon aankondigt, en alle stammen op aarde zullen zich van ontzetting op de borst slaan als ze de Mensenzoon zien komen op de wolken van de hemel, bekleed met macht en grote luister. 31 Dan zal hij zijn engelen uitzenden, en onder luid bazuingeschal zullen zij zijn uitverkorenen uit de vier windstreken bijeenbrengen, van het ene uiteinde van de hemelkoepel tot het andere.

Er staat niets over wegrukken of weggrissen, maar er staat ‘bijeenbrengen’.

Er staat even daarvoor (vs 27) wel dat de Mensenzoon met de snelheid van een bliksemflits zal komen.

Wat betreft de verschrikkingen gaat het om oorlog, oorlogdreiging, hongersnood, aardbevingen, onderdrukking, verraad, doden, christenhaat, valse profeten, wetteloosheid, liefdeloosheid, een valse messias zetelend op de berg Sion.

Ellen

• Boris

Wat een narigheid allemaal.

• rudi bijbelstudie

bla bla bla