Als je zegt dat alverzoening niet Bijbels is dan krijg je het antwoord van degene die daarin geloven dat je niks van alverzoening weet. De vraag is dus aan degene die het wel weten; Wat houdt de alverzoeningsleer precies in?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlthomas Schreef:
——————————————————-
> Moet je ‘'de leer’' weten, om Al-verzoening te
> kunnen zien in de teksten?
>
> Ik denk dan aan Joh 17; waarin de Zoon
> verheerlijkt gaat worden met de Vader. Dat is in
> mijn beleving de Al-verzoening.
Ik zoek een meer accurate omschrijving van de theologische leer die zich bezig houdt met het thema ‘alverzoening’
Onderstaand jaren geleden opgeslagen; volgens mij was het Theo die onderstaand stuk postte
= = = = = = = = = = = = =
Het woord Alverzoening is ontleend aan Kolossenzen 1:20. Daar schrijft Paulus dat door het bloed van het Kruis eens ALLES wederzijds verzoend zal worden. (zie vraag 19 en 20).
2. Op welke andere Bijbelse argumenten steunt het geloof in Alverzoening?
- Zoals door één mens alle mensen zijn veroordeeld zo zullen ook door één Mens alle mensen worden gerechtvaardigd. (Rom.5:18; zie vraag 36)
- Gód wil dat alle mensen gered worden.(1Timotheüs 2:4; zie vraag 5)
- De levende God is een Redder van alle mensen. (1 Timotheüs 4:10; zie vraag 11 en 40)
- Alle tong zal van harte belijden dat Jezus Christus Heer is tot eer van God de Vader.(Filippenzen 2:11; zie vraag 21)
- De dood zal als laatste vijand worden teniet gedaan waarna God alles in allen wordt.(1 Korinthiërs 15:22-28; zie vraag 18 en 24)
-God heeft allen onder ongehoorzaamheid besloten om zich over allen te ontfermen. (Rom.11:32)
Andere, in dit verband belangwekkende uitspraken zijn:
- Christus Jezus gaf Zichzelf tot een losprijs voor allen. (1 Timotheüs 2:6)
- Jezus Christus is de Redder der wereld. (Joh.4:42)
- Jezus Christus is een verzoening niets slechts voor onze zonden maar voor de gehele wereld. (1 Johannes 2:2)
- God zoekt het verlorene totdat Hij het vindt (Lucas 15:4)
- God laat niet varen de werken Zijner handen. (Psalm 138:8)
- etc.
3. Houdt Alverzoening een ontkenning in van het toekomstig oordeel?
Absoluut niet. God zal de mensheid oordelen. Zelfs bij meer dan één gelegenheid. Er is een tijd om af te breken én er is een tijd om op te bouwen. Nergens echter leert de Schrift een eindeloos oordeel.
4. Wat gebeurt er met de goddeloze na het sterven?
De goddeloze zal opstaan voor de Grote Witte Troon. Daar zal hij geoordeeld worden naar zijn werken (Openbaring 20:12). “Verdrukking en benauwdheid zal komen over ieder levend mens die het kwade heeft bewerkt” lezen we in Romeinen 2:9. Als vervolgens blijkt dat diens naam niet staat geschreven in het Boek des Levens zal hij worden geworpen in de Poel van Vuur, dat is de tweede dood (Openbaring 20:14,15). Wanneer eenmaal de dood als laatste vijand zal worden teniet gedaan en daarmee de laatste rangorde van mensen wordt levendgemaakt, dan zal iedere knie zich buigen en alle tong van harte belijden dat Jezus Heer is, tot eer van God de Vader (Filippenzen 2:11). Dan zal God ook alles in hen worden (1Korinthiërs 15:22-28).
5. Dat God wíl dat alle mensen gered worden wil toch niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk zal gebeuren?
God doet al wat Hém behaagt (Psalm 115:3). “Wat Zijn liefde wil bewerken ontzegt Hem Zijn vermogen niet”, zo luidt terecht de tekst van een bekend lied. Vandaar dat 1 Timotheüs niet slechts zegt dat God wil dat alle mensen gered worden, maar ook dat God een Redder is van alle mensen.
Wat de wil van de mens betreft: zelfs het hart van de koning wordt door God bestuurd (Spreuken 21:1). God verhardt én opent harten van wie Hij maar wil (Romeinen 9:18; Handelingen 16:14).
God is GOD en niemand kan Zijn bedoeling en plannen weerstaan (Romeinen 9:20; Job 42:2).
6. Wat moeten we met teksten waar gesproken wordt over ‘eeuwig oordeel’ e.d.?
Jesaja 32: 14 en 15 spreekt over een oordeel over Jeruzalem “tot in eeuwigheid” (Staten Vertaling). En in hetzelfde vers wordt gezegd: “totdat over ons uitgestort zal worden Geest uit den hoge”. Volgens Judas: 7 zijn Sodom en Gomorra een voorbeeld van straf onder eeuwig vuur. Toch zullen in de toekomst deze steden weer in hun vroegere heerlijkheid worden hersteld (Ezechiël 16:55). Een voorbeeld van eeuwige straf! Het belangrijke punt is: ‘eeuwigheid’ = eeuw. Beide woorden zijn in de grondtekst van de Bijbel exact hetzelfde. ‘Eeuw-ig’ verwijst naar ‘eeuw’ (Grieks: AIOON).
In 2 Timotheüs 1:9 lezen we de uitdrukking “vóór eeuwige tijden”. Waaruit blijkt dat een ‘eeuwige tijd’ noch beginloos, noch eindeloos is. Let er ook op dat ‘eeuwig’ niet tegenover ‘tijd’ wordt gesteld (zie vraag 35).
Het eeuwig oordeel is het oordeel dat betrekking heeft op één of meer eeuwen (= tijdperken). Bij de terugkeer van de Here Jezus Christus breekt niet een eindeloze eeuwigheid aan maar “de toekomende eeuwen”.
7. Wat zeggen naslagwerken over de betekenis van het woord ‘eeuwigheid’ in de Bijbel?
De Winkler Prins' Encyclopedie (1950, deel 7, blz. 797) zegt: “Aion, aeoon betekent niet eindeloze duur maar tijdperk”.
De Bijbelse Encyclopedie (pag.239) over ‘eeuwigheid’ :“Behalve wanneer het van God wordt gebezigd, is het meestal tijdelijk bedoeld, een zeer lange tijd”. En verder: “Het Hebreeuwse ‘olam’ waarvan in het OT ‘eeuwigheid’ de vertaling is, is verwant met een werkwoord dat ‘verbergen’ betekent. Het duidt dan ook iets aan dat in het verleden of in de toekomst (nog) verborgen is… Het heeft dus de betekenis van een zeer lange tijd”.
In de Korte Verklaring (bij Prediker 1:4) schrijft prof. Aalders: “Bovendien bedenke men dat het woord ‘eeuwig’ in het Hebreeuws in den regel niet den zin heeft dien wij er aan plegen te hechten. Het drukt slechts uit een lange tijd, die alleen in een bepaald geval kan naderen tot ons begrip van eeuwigheid”.
8. Bewijst Mattheüs 25:46 dat aan de eeuwige straf evenmin een einde komt als aan het eeuwige leven?
Nee. Het eeuwige leven is het leven van de toekomende eeuw, lezen we in Lucas 18:30. Daarmee is de eeuwige straf de stráf van de toekomende eeuw. ‘Eeuwig’ duidt hier niet op de tijdsduur maar op het wanneer van het leven en de straf. D.w.z. thuishorend in de toekomende AIOON.
Het woord dat hier vertaald is met ‘straf’ is letterlijk: kastijding. Het beoogt een verbetering van de gekastijde. Het is een ander woord voor ‘straf’ dan in b.v. Handelingen 22:5 waar het terecht met straf is weergegeven. Een eindeloze kastijding is een psychopatisch idee, zoals iedere rechtgeaarde ouder weet.
9. Gaat het eeuwige leven ook voorbij?
Let op: de (toekomende) eeuw gaat voorbij (vergl. Lucas 18:30 en Efeze 2:7). Het léven echter niet! Integendeel, juist de dood zal uiteindelijk teniet gedaan worden.
10. Leidt de gedachte dat alles uiteindelijk toch goed komt niet tot een onverschillig leven?
Voor sommigen wel. Reeds in Paulus' dagen waren er die hem lasterden en hem zelfs in de mond legden: laten we het kwade doen opdat het goede eruit voortkome. Het oordeel over dezen is welverdiend, aldus de apostel (Romeinen 3:8).
Wie de genade (= vreugde!) die reddend aan alle mensen is verschenen wérkelijk begrepen heeft wordt opgevoed tot een leven waarin God verheerlijkt wordt (Titus 2:11,12).
11. Waarom zouden we aan anderen het Evangelie vertellen als zij toch wel gered zullen worden?
Het Evangelie moet verteld worden juist omdat het een EVANGELIE is, d.w.z. een ‘Goed Bericht’!
Bovendien: “God is een Redder van alle mensen het meest van de gelovigen” (1 Timotheüs 4:10). Degenen die geloven worden gered van de komende toorn. De overigen niet (1Thes.1:10). En omdat wij weten hoezeer de Heer te vrezen is trachten wij de mensen te overtuigen, zo schrijft de apostel in 2Korinthiërs 5:11.
12. Is bij de meeste mensen die in Alverzoening geloven de wens niet de vader van de gedachten?
Als mensen dat erg graag willen bevinden ze zich in elk geval in zeer goed gezelschap! God Zelf namelijk wil dat alle mensen gered worden (1Timotheüs 2:4). En omdat Gód het wil zál het ook gebeuren (1Timotheüs 4:10).
Ieder die het wil zien kan het ook zien! Omgekeerd is het óók zo dat wanneer iemand niet wil dat God een Redder is van alle mensen (b.v. vanwege de traditie!), zo iemand ook verblind zal zijn voor het royale Schriftgetuigenis hierover (Johannes 7:17).
Peri, Peri, beste Peri..het houdt je wel bezig.
Evenwel is een volwassen debat met jou zinloos …ten eerste omdat je antwoorden ontwijkt.
Ten tweede je vooringenomenheid..immers als jij schrijft dat het een valse leer is ( IS !!!) dan is dat zo volgens jou en wil je er verder niet over nadenken, je wilt er niet over in gesprek.
Wat ik al tig keer an je hebt geschreven; ALS je je er werkelijk in wilt verdiepen ( wat je niet wilt) dan neem je een par uurtjes de tijd…googelen op alverzoening…lezen EN bestuderen en daarna (DAARNA) stel je maar vragen .
Niemand hoeft het met me eens te zijn maar je durft je eigen geloofsovertuigingen niet eens te verdedigen zoals ik die verwoordde ..je durft alleen maar te stellen hoe fout een ander is..dat alverzoening een valse leer is…“”dat is gewoon zo“” .
Wees er gelukkig mee.
theo Schreef:
——————————————————-
> Peri, Peri, beste Peri..het houdt je wel bezig.
Ik wil net als God niet dat jij verloren gaat.
>
> Evenwel is een volwassen debat met jou zinloos
> …ten eerste omdat je antwoorden ontwijkt.
Telkens als je dat zegt kom jij niet met antwoorden.
>
> Ten tweede je vooringenomenheid..immers als jij
> schrijft dat het een valse leer is ( IS !!!) dan
> is dat zo volgens jou en wil je er verder niet
> over nadenken, je wilt er niet over in gesprek.
Ik heb gezegd dat we samen de waarheid kunnen zoeken.
>
> Wat ik al tig keer an je hebt geschreven; ALS je
> je er werkelijk in wilt verdiepen ( wat je niet
> wilt) dan neem je een par uurtjes de
> tijd…googelen op alverzoening…lezen EN
> bestuderen en daarna (DAARNA) stel je maar vragen
Wat is het nut van een oordeel, als er werkelijk alverzoening is? Dit is een vraag die meerdere vragen omvat, zoals ‘waarom was het lijden en sterven van Christus nodig?’ ‘waarom zoveel moeite om mensen te redden die niet gered willen zijn?’ etc
> .
>
> Niemand hoeft het met me eens te zijn maar je
> durft je eigen geloofsovertuigingen niet eens te
> verdedigen zoals ik die verwoordde ..
Jij legt me woorden in de mond en komt met percentages, niet ik.
> je durft
> alleen maar te stellen hoe fout een ander is..dat
> alverzoening een valse leer is…“”dat is gewoon
> zo“” .
>
> Wees er gelukkig mee.
Niet alleen maar, dat doe ik aan de hand van de bijbel. Gaat het jou wel om de Waarheid? Wat zijn de gevolgen als jij ongelijk hebt met je alverzoeningsgeloof?
perihelium Schreef:
——————————————————-
> theo Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > Peri, Peri, beste Peri..het houdt je wel bezig.
>
>
> Ik wil net als God niet dat jij verloren gaat.
Jij wilt het niet ( danku danku danku ) en God wil het niet en TOCH ga ik verloren .. ??..!!
Zelfs als christen ga ik verloren omdat ik niet op precies dezelfde wijze gelovig ben als Peri.
Ja ja .
Vandaar die 90 - 95 % die na hun aards bestaan nooitophoudend in de hel terechtkomen door een liefdevolle genadige God.
>
>
> >
> > Evenwel is een volwassen debat met jou zinloos
> > …ten eerste omdat je antwoorden ontwijkt.
>
>
> Telkens als je dat zegt kom jij niet met
> antwoorden.
Dat is het natuurlijk.
>
>
>
> >
> > Ten tweede je vooringenomenheid..immers als jij
>
> > schrijft dat het een valse leer is ( IS !!!)
> dan
> > is dat zo volgens jou en wil je er verder niet
> > over nadenken, je wilt er niet over in gesprek.
>
>
>
> Ik heb gezegd dat we samen de waarheid kunnen
> zoeken.
>
Een loze kreet zolang je jouw waarheid als enige juiste waarheid ziet en alle andere visies per definitie valse leer noemt.
>
>
>
> >
> > Wat ik al tig keer an je hebt geschreven; ALS
> je
> > je er werkelijk in wilt verdiepen ( wat je niet
> > wilt) dan neem je een par uurtjes de
> > tijd…googelen op alverzoening…lezen EN
> > bestuderen en daarna (DAARNA) stel je maar
> vragen
>
>
> Wat is het nut van een oordeel, als er werkelijk
> alverzoening is? Dit is een vraag die meerdere
> vragen omvat, zoals 'waarom was het lijden en
> sterven van Christus nodig?' 'waarom zoveel moeite
> om mensen te redden die niet gered willen zijn?'
> etc
>
Ik schreef hierboven al: googelen-lezen - bestuderen.
>
>
> > .
> >
> > Niemand hoeft het met me eens te zijn maar je
> > durft je eigen geloofsovertuigingen niet eens
> te
> > verdedigen zoals ik die verwoordde ..
>
>
> Jij legt me woorden in de mond en komt met
> percentages, niet ik.
>
>
>
> > je durft
> > alleen maar te stellen hoe fout een ander
> is..dat
> > alverzoening een valse leer is…“”dat is
> gewoon
> > zo“” .
> >
> > Wees er gelukkig mee.
>
>
> Niet alleen maar, dat doe ik aan de hand van de
> bijbel. Gaat het jou wel om de Waarheid? Wat zijn
> de gevolgen als jij ongelijk hebt met je
> alverzoeningsgeloof?
Wat zijn de gevolgen als jij geen moslim wordt?
Antw, je komt in de hel.
Wat zijn de gevolgen als jij halsstarrig als een Farizeeër blijft?
Antw. Jezus noemt je adderengebroed.
Wat zijn de gevolgen van je beledigingen jegens mensen met een andere visie als Peri?
Antw. God laat niet ongestraft wie zichzelf hoger acht dan een ander.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?