Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De onsterfelijke Ziel.

• Johanan

Ezechiël 18:4;… Ziet! Alle zielen… mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon …mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.

De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor… ziel… Hebr.: ne′fesj Gr.: psu′che blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Wat de meeste mensen gewoonlijk onder ..ziel… verstaan, strookt niet met de betekenis van de woorden in het Hebreeuws en het Grieks zoals die door de geïnspireerde bijbelschrijvers werden gebruikt.

Dit feit vindt steeds meer erkenning. Reeds in 1897 verklaarde professor C. A. Briggs, na een diepgaand onderzoek van het gebruik van het woord ne′fesj, in de Journal of Biblical Literature Deel XVI, blz. 30…: Het woord… ziel… in het huidige . . . taalgebruik draagt gewoonlijk een betekenis over die totaal verschilt van ne′fes in het Hebreeuws, en zo kan het gemakkelijk gebeuren dat een lezer die niet op zijn hoede is, er een verkeerde uitleg aan geeft.

En volgens mij gebeurd dat nu ook,maar daar zal niet iedereen het over ééns zijn.

Johanan.

• Valère De Brabandere

-Als de ziel dan energie is, was ze dat ook al altijd, zij het onder andere vormen of verschijningen .

• Frederik D

Energie is stoffelijk, fysisch. Jouw eeuwige ziel daarentegen is onstoffelijk, metafysisch. Maar het onstoffelijke bestaat niet. Alles is stof. Ook ons bewustzijn. Wij zijn ons brein. En ons brein is stoffelijk.

En zodra men over energie philosopheert, hou ik mijn hart vast. Energie is een hol modieus new age begrip.

Zie voor de fysische eenheid van energie, de joule

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joule

• Frederik D

En jouw teennagel is dan ook eeuwig.

• Valère De Brabandere

-Als volgens de Quantum-theorie deeltjes ontstaan uit het zogenaamde niets en terug er in verdwijnen, kan men dit ‘niets’ energie noemen ; en massa en materie kunnen ook omgezet worden in energie en vice versa …

-En als volgens de wet van behoud van energie ons lichaam dan als materie of stof verdwijnt kan een vorm van energie overblijven . En het was juist die energie die er ook voor zorgde, dat ons lichaam ontstond, groeide, enz.

-Het is het ‘niet te kennen innere der dingen’, die men ziel kan noemen ; en het is dit innere, dat voor zijn vormen of substanties zorgt …; vormen, die zelf slechts ideeën zijn ; zodat de ganse werkelijkheid eerder idealistisch kan bekeken worden …; een absolute logica, die energie laat manifesteren als materie en vice versa…

-En als dat innere bij de mens zijn vorm verlaat- als het ware- bestaat die energie verder ; hoe ? blijft de open vraag …

• Frederik D

Heeft mijn fiets ook al een ziel? Bedrijf je nu metafietsika?

• Valère De Brabandere

-Ja, een fietsziel dan .:)