Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De onsterfelijke Ziel.

• Valère De Brabandere

- Als de ziel verwijst naar het ‘binnenste’ (Wikipedia), dan is ze dat ‘nooit te kennen innere der dingen’ van Kant zelf; en zodoende is alles bezield; en is die ziel ook de ‘schepper’ van zijn vormen (ideeën volgens Aristoteles),m.a.w; de oorzaak van de dingen zelf. Zo kan men de ziel van de mens ook zien, als zijn schepper,dat gene, dat hem in stand houdt, en tenslotte, dat wat hem verlaat; en zelf eeuwig blijft (wet van behoud van energie).

• rudi bijbelstudie

oh gaan we intellectueel doen?

Nou de ziel is net zoiets als de kleur groen. Als je blauw of geel weghaalt, lost de ziel op in het niets. Net als turquoise dus.

• Stefan

Ik lees hier een kern van waarheid in, in het topic.

Maar dit is niet het complete verhaal van de ziel, maar alleen het natuurlijke deel, waar Paulus het ook over heeft; eerst het natuurlijke, dan het geestelijke..

1 Kor. 15:42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn.

Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;

Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid;

het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.

Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt.

Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.

Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel;

de laatste Adam tot een levendmakende Geest.

Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit de hemel.

Gelijk de aardse is, zo zijn ook de aardsen; en gelijk de hemelse is, zo zijn ook de hemelsen.

En gelijk wij het beeld van de aardse gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld van de hemelse dragen.

Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen,

en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;

In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan,

en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

5En wanneer dit verderfelijke onverderfelijkheid zal aangedaan hebben,

en dit sterfelijke onsterfelijkheid zal aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is:

De dood is verslonden tot overwinning.

En in deze tekst lees ik de conclusie uit het andere topic, over de schepping die we nu zijn door de ‘'huidige’' ziel, als de in-eigen god, en de Schepping die we kunnen worden door ''de opgewekte, Die uit God is; een geestelijk lichaam wordt er opgewekt''..

Conclusie : dus die Wetten zelf moeten dan het enige absolute en voor de gelovigen ook God zijn ; en god zelf is dan niets meer dan die eeuwige, energieke wetten ; want ook een god kan die logica niet ontlopen .

• ¥ Lotje ¥

je heb het eeuwig leven toch al??

• Valère De Brabandere

-Ja, de ziel en onze ziel zullen niet deelnemen aan het eeuwig leven maar aan het eeuwig'zijn' als energie, die behouden blijft …

• Frederik D

Er is geen onsterfelijke ziel.

• Gonnie

Het zal heus wel aan mij liggen, maar ik begrijp er totaal niets van wat jij hier neer hebt geschreven.:S

ALs de ziel onsterfelijk is, dan houdt dat in dat alle zielen ziel er altijd al was van af de beginne.?

Als dat zo is dan heeft de ziel nooit rust.

• ¥ breed ­­¥

¥ Lotje ¥ Schreef:

——————————————————-

> je heb het eeuwig leven toch al??

zo werkt dat niet lotje;)

• ¥ breed ­­¥

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Er is geen onsterfelijke ziel.

jawel, iedere ziel is niet te doden frederikkk;)

• ¥ breed ­­¥

God is onze schepper;)