Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Betekenis 'echtbreuk'

• Eliyahu

Bs'd

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=echtbreuk&lang=nn

Betekenis ‘ echtbreuk ’

U heeft gezocht op het woord: echtbreuk.

 echt·breuk de; v(m) -en het schenden vd huwelijkstrouw door vreemd te gaan

Dit is dus de betekenis van “echtbreuk”.

Oftewel: Het 7e gebod zegt niet: “Gij zult niet echtscheiden”, maar het zegt: “Gij zult niet vreemdgaan”.

Dus echtscheiding is NIET verboden.

De Torah geeft uitdrukkelijk toestemming voor iemand om te scheiden:

"Wanneer een man een vrouw zal genomen en die getrouwd hebben, zo zal het geschieden, indien zij geen genade zal vinden in zijn ogen, omdat hij iets schandelijks aan haar gevonden heeft, dat hij haar een

scheidbrief zal schrijven, en in haar hand geven, en ze laten gaan uit zijn huis." Deut 24

Wat wel verboden wordt in het 7e gebod, is voor iemand om seks te hebben met een vrouw die met iemand anders getrouwd is.

Maar echtscheiding is dus niet verboden.

• Frederik D

Zo, dus jij wilt echt scheiden?

En kan een vrouw een man uit haar huis sturen?

• Douce.

Heb je dan na echtbreuk echt gebroken?X(

Douce

• theo

Ik mag als getrouwde man dus wel sex hebben met een niet getrouwde vrouw.

Gelukkig maar.

Niet dat ik daar tot nu toe ook maar enige behoefte aan heb gehad maar mocht die behoefte komen dan vindt God dat goed en jij ook natuurlijk.

• Frederik D

Volgens het OT mag jij een bijvrouw. En natuurlijk ook een wespvrouw. De Bijbel is een diep menselijk boek. Of moet ik zeggen een manlijk boek?

• Gonnie

meer zuipen theOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

:)

• Ellen-Josee

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Zo, dus jij wilt echt scheiden?

>

> En kan een vrouw een man uit haar huis sturen?

Wel het dak op :D

Je kunt beter in een hoekje op het dak wonen dan in één huis met een vrouw die ruzie zoekt. (Spreuken 21: 9 en 25: 24)

• Frederik D

Jammer dat toen de prikborden nog niet bestonden. Anders was Spreuken twee keer zo lang als thans en ging de tweede helft over de prikborden.

Maar laat ik een spreuk verzinnen:

Geloof zonder wetenschap is een dood geloof.

• Ellen-Josee

Niet ineens op een ander onderwerp overgaan.

• LeSage

Ik ben het niet met de spreukentekst eens.

Als je samenwoont met een ruziezoekende partner en dan maar een hoekje op het dak opzoekt om je vrede te vinden, betekent een nederlaag voor beiden.

Ruzies moet je uit (kunnen) praten.

Kan dat niet, dan moet je elkaar verlaten en geen genoegen nemen met een status quo.