Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Gods ge/verboden

• BOAZ

Douce Schreef:

——————————————————-

> Voorgaan doe ik eerlijk gezegd momenteel nergens

> Boaz. Of bedoel je dat niet:);)

Waar ga je voor of voorgaan, dat bedoelde ik dus niet;)

1 De Here Jezus is geboren, gestorven, opgestaan en zal wederkomen in deze zes (zeven)daagse schepping.

2 Om daar een symbolische 8ste opstandingsdag van te maken is naar mijn mening niet mogelijk.

Voor “welke optie” ga jij voor, Douce?

Boaz.

>

> Douce

• Douce.

Eigenlijk voor geen van beide, daar ik in de schepping geloof maar ook in de evolutie. Ik meen dan ook dat de Schepping als zodanig in deze 7 tijdsbestekken tot stand is gekomen, maar dat je niet perse moet denken in 24 uur in een dag. Eerlijk gezegd vind ik dat ook niet zo belangrijk in het grote geheel. ‘k Ben over het algemeen nogal ruim denkend, maar te ruimdenkend is vermoeiend, want dan wordt het grenzeloos en een mens heeft wel enige begrenzing nodig:) Deze ben ik eerlijk gezegd, zij het op m’n gemak, aan het aanbrengen. Bij mezelf dan wel te verstaan.

Douce

• Eliyahu

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> In wat voor kille zit jij?

Bs'd

In de meest orthodoxe die er te vinden is, of daar dan toch heel dichtbij.

> > > Er staat dus niet in de Psalmen dat mensen

> > > goden

> > > > zijn.

> > >

> > > Bijna (staat er) Eliyahu.

> >

> > Ik heb er even naar gekeken, maar ik zie geen

> > “bijna”.

>

> Huh, je bedoeld zeker een andere Psalm. Ik dacht

> dat je Psalm 8 bedoelde :)

> 5 wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt,

> en het mensenkind, dat Gij naar hem omziet?

> 6 Toch hebt Gij hem bijna goddelijk gemaakt,

Ik had het over 82:6.

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Je kan drammen Eli, je weet mijn standpunt, en ik

> heb je deze aangetoond.

>

> Daar moet je het mee doen.

Bs'd

Ja, ik weet jouw standpunt, en nee, dat heb je niet aangetoond.

Ik heb jouw dit bericht geschreven:

Nou, het gaat over DE GEHELE WET. Ik citeer even:

> 14 Want de gehele wet is in één woord vervuld,

> in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

> Galaten 5

Zie je? DE GEHELE WET. En niet alleen “de wet van Mozes”.

Zie hier wat DE GEHELE WET is:

" Indien gij echter de koninklijke wet vervult naar het schriftwoord: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf, dan doet gij wèl. 9 Doch indien gij met aanzien des persoons handelt, doet gij zonde en wordt gij door de wet overtuigd van overtreding. 10 Want wie de gehele wet houdt, maar op één punt struikelt, is schuldig geworden aan alle (geboden). 11 Want Hij, die gezegd heeft: Gij zult niet echtbreken, heeft ook gezegd: Gij zult niet doodslaan. Indien gij nu geen echtbreuk pleegt, maar wel doodslag, zijt gij toch een overtreder van de wet geworden." Jac 2.

We zien hier dus duidelijk dat DE GEHELE WET zowel de 10 geboden als de wet van Mozes omvat.

Ik zie overigens nergens dat er een sterk onderscheid gemaakt wordt tussen de wet van Mozes en de 10 geboden.

Kan jij dat eens ergens laten zien?

Dus nu zijn we weer terug bij het feit dat als DE GEHELE WET vervuld is in “gij zult uw naaste liefhebben als uzelf”, dat je dan al de rest volgens jouw overboord kan gooien, ook de sabbat.

Ja toch?

En daar ben je nooit op ingegaan. Je hebt NOOIT enige argumenten gegeven dat als Paulus het over “DE HELE WET” heeft, dat hij het dan niet over de 10 geboden heeft.

Je hebt op geen enkele manier aangetoond dat “DE GEHELE WET” alleen over de wet van Mozes gaat.

Ik heb wel helder en duidelijk aangetoond dat het NT, als het over “DE GEHELE WET” spreekt, het OOK over de 10 geboden gaat.

Oftwel, jouw argument is waardeloos, en je verkondigt onzin, leugen en bedrog.

Dit is wat jij antwoorde op mijn hierboven geciteerde post:

Nee, nogmaals de wet van Mozes is de wet van Mozes, En de tien Geboden zijn van God, ik zal je een voorbeeldje geven van de wet van Mozes:

3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar daarmede weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest. 9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk. Matt. 19

Wie had de scheidbrief gegeven? Niet God maar Mozes! En welk gebod van de tien geboden wordt er overtreden? Het zevende gebod, Gij zult niet echtbreken!

samuel

Hier breng je dus het NT om te proberen het OT te ontkrachten, wat dus niet werkt. En je claimt dat de wet van Mozes niet van God is, ondanks het feit dat ik je heb laten zien dat het WEL van God is.

Nog maar een keertje dan:

J-H-W-H sprak tot Mozes: 2 Spreek tot de Israëlieten: Wanneer iemand zonder opzet zondigt in een van de dingen die J-H-W-H verboden heeft te doen, en één daarvan doet – 3 dan zal, indien de gezalfde priester zonde gedaan en daardoor het volk in schuld gebracht heeft, hij voor de zonde die hij begaan heeft, een jonge, gave stier J-H-W-H tot een zondoffer brengen. Lev 4

Wat denk je, is deze wet afkomstig van Mozes, of van God?

J-H-W-H sprak tot Mozes: 2 Spreek tot de ganse vergadering der Israëlieten en zeg tot hen: Heilig zult gij zijn, want Ik, J-H-W-H, uw God, ben heilig. 3 Ieder zal voor zijn moeder en zijn vader ontzag hebben en mijn sabbatten houden: Ik ben J-H-W-H, uw God. Lev 19

J-H-W-H sprak tot Mozes: 2 Spreek tot Aäron en zijn zonen, dat zij, om mijn heilige naam niet te ontheiligen, zich in acht nemen ten aanzien van de heilige gaven die de Israëlieten Mij heiligen: Ik ben J-H-W-H. Lev 22

J-H-W-H sprak tot Mozes: 2 Gebied de Israëlieten, dat zij uit de legerplaats wegzenden alle melaatsen, allen die een vloeiing hebben, en allen die onrein zijn door aanraking van een lijk; 3 zowel mannen als vrouwen zult gij wegzenden; gij zult hen buiten de legerplaats zenden, opdat zij hun legerplaats niet verontreinigen, daar Ik toch in hun midden woon. Num 5

En J-H-W-H sprak tot Mozes in de velden van Moab bij de Jordaan van Jericho: 51 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: Wanneer gij de Jordaan overtrekt naar het land Kanaän, 52 dan zult gij al de bewoners van het land voor uw aangezicht verdrijven en al hun beeldhouwwerk vernietigen; ook zult gij al hun gegoten beelden vernietigen en al hun hoogten verwoesten. Num 33

J-H-W-H nu zeide tot Mozes: 38 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen, dat zij zich gedenkkwasten maken aan de hoeken van hun klederen, van geslacht tot geslacht, en dat zij in de gedenkkwasten aan de hoeken een blauwpurperen draad verwerken. 39 Dat zal u dan tot een gedenkkwast zijn; als gij daarnaar ziet, dan zult gij al de geboden des HEREN gedenken en die volbrengen zonder uw hart of uw ogen te volgen, dat gij u daardoor tot overspel zoudt laten verleiden, 40 opdat gij gedenkt en volbrengt al mijn geboden en heilig zijt voor uw God. 41 Ik ben J-H-W-H, uw God, die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; Ik ben J-H-W-H, uw God. Num 15

J-H-W-H nu sprak tot Mozes en Aäron: 2 Dit is het wetsvoorschrift, dat J-H-W-H gebiedt: Spreek tot de Israëlieten, dat zij u een rode, gave koe brengen, waaraan geen gebrek is, en die geen juk gedragen heeft. Num 19

En J-H-W-H sprak tot Mozes in de velden van Moab bij de Jordaan van Jericho: 51 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: Wanneer gij de Jordaan overtrekt naar het land Kanaän, 52 dan zult gij al de bewoners van het land voor uw aangezicht verdrijven en al hun beeldhouwwerk vernietigen; ook zult gij al hun gegoten beelden vernietigen en al hun hoogten verwoesten. Num 33

Dus, even samenvattend: Is de wet van Mozes afkomstig van Mozes, of van God?

Alleen iemand die doof stom blind en achterlijk is kan zeggen dat de wet van Mozes niet van God afkomstig is.

Jij schreef: Wie had de scheidbrief gegeven? Niet God maar Mozes! En welk gebod van de tien geboden wordt er overtreden? Het zevende gebod, Gij zult niet echtbreken!

Ik heb je, met nederlandse en hebreeuwse woordenboeken er bij, laten zien dat het zevende gebod NIET zegt dat echtscheiding verboden is, maar OVERSPEL is verboden.

Ik heb daar een nieuw onderwerp over geopend, een onderwerp waarin jij schittert door afwezigheid.

Als je niet wilt discuseren mag je dat zelf weten, MAAR HOU OP MET HET VERSPREIDEN VAN JOUW LEUGENS!!!

• samuel

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15529396/15536536/re-gods-geverboden#msg-15536536

• M*j*r**

samuel Schreef:

——————————————————-

> Eerst heb je het over de wet en nu leer ik je wat,

> en dan denk je mij wat te kunnen vertellen, want

> nu staat het in de Bijbel, Ik zal jou een

> voorbeeld geven van de wet van Mozes en de tien

> geboden van God en hoe Jezus daarin onderwijst:

Zucht. Het gaat er hier even niet om wat Jezus onderwijst. Die onderwees wel meer wat afwijkt van het OT.

Het gaat erom dat men zich niet aan de door God geinspireerde woorden van Mozes houdt.

• samuel

Het gaat juist wel om wat Jezus onderwijst, Hij onderwijst Gods wetten. Wanneer men Jezus aangenomen heeft en de heilige Geest gekregen heeft, staat de gehele wet van God in je hart gegrift, en weet je wat deze inhoud met je verstand. In de wet van Mozes staan ook speciale aanwijzingen en wetten omtrent de tempel, die stenen tempel bestaat niet meer, maar zijn de mensen in Jezus Christus, de mens zelf de tempel geworden waar Gods Geest in woont:

16 Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest Gods in u woont? 17 Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem schenden. Want de tempel Gods, en dat zijt gij, is heilig! 1 Kor.3

19 Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt? 20 Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God met uw lichaam. 1 Kor.6

19 Zo zijt gij dan geen vreemdelingen en bijwoners meer, maar medeburgers der heiligen en huisgenoten Gods, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, terwijl Christus Jezus zelf de hoeksteen is. 21 In Hem wast elk bouwwerk, goed ineensluitend, op tot een tempel, heilig in de Here, 22 in wie ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest. Efe.2

15 En ook de heilige Geest geeft ons daarvan getuigenis, 16 want nadat Hij gezegd had:

Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal na die dagen,

zegt de Here:

Ik zal mijn wetten in hun harten leggen,

en die ook in hun verstand schrijven,

17 en hun zonden en ongerechtigheden zal Ik niet meer gedenken.

Heb.10

• Ellen-Josee

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef:

> ————————————————–

> —–

>

> > In wat voor kille zit jij?

>

> Bs'd

>

> In de meest orthodoxe die er te vinden is, of daar

> dan toch heel dichtbij.

Nou dan weet je dat een huwelijkspartner heel nauwkeurig wordt uitgezocht (of bij jullie niet?), dat het een net meisje moet zijn, goed opgeleid en opgevoed in de joodse gebruiken. Als dat keurige meisje dan de scheidingspapieren in de hand gedrukt krijgt, is haar eer en aanzien geschaad. Die man zal zeker de familie van dat meisje over zich heen krijgen, die gaan klagen bij het rabbinaat. De man wordt meerdere keren op het matje geroepen (want hij moet wel een heel goede reden hebben en eigenlijk is alleen overspel van de vrouw goed) en zal er nog lang, zo niet zijn hele leven op afgezeken worden. Want joden vergeten niet.

Overigens: andere vrouwen zouden wel gek zijn om zomaar met die kerel te trouwen. Ze zouden het elkaar afraden.

>

> > > > Er staat dus niet in de Psalmen dat mensen

> > > > goden

> > > > > zijn.

> > > >

> > > > Bijna (staat er) Eliyahu.

> > >

> > > Ik heb er even naar gekeken, maar ik zie geen

> > > “bijna”.

> >

> > Huh, je bedoeld zeker een andere Psalm. Ik

> dacht

> > dat je Psalm 8 bedoelde :)

> > 5 wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt,

> > en het mensenkind, dat Gij naar hem omziet?

> > 6 Toch hebt Gij hem bijna goddelijk gemaakt,

>

> Ik had het over 82:6.

Dat dacht ik bij nader inzien al, probeer de Psalmen ook eens positiever te bekijken.

Kijk naar de hemel in plaats van naar de aarde met zijn wormen.

Ellen :)

• Douce.

Dat laatste is wel weer jammer voor een ons bekende prikker:D

Douce

• Ellen-Josee

Eli, je schreef:

Ik zie overigens nergens dat er een sterk onderscheid gemaakt wordt tussen de wet van Mozes en de 10 geboden.

Kan jij dat eens ergens laten zien?

Ga maar even lezen in Exodus 20, daar staat dat het hele Joodse volk getuige was van het geven van de 10 geboden, dat kan van de rest van de 613 niet gezegd worden. Het lijkt me nogal een sterk onderscheid als het hele Joodse volk erbij aanwezig is.

Ellen