Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Gods ge/verboden

• Johanan

Waar staat onder het nieuwe verbond dat christenen de sabbatdag dienen te onderhouden?

Het Wetsverbond werd in zekere zin… verouderd gemaakt… toen God bij monde van de profeet Jeremia aankondigde dat er een nieuw verbond zou komen Jer 31:31-34; Heb 8:13.

In 33 G.T. werd het Wetsverbond op basis van Christus’ dood aan de martelpaal afgeschaft….Kol 2:14;… en het met de hand geschreven document dat tegen ons getuigde hetwelk uit verordeningen bestond en tegen ons was, uitgewist; en Hij heeft het uit de weg geruimd door het aan de martelpaal te nagelen, en door het nieuwe verbond vervangen.

Heb 7:12;… Want aangezien het priesterschap wordt veranderd, vindt er noodzakelijkerwijs ook een verandering van de wet plaats.

Hebr 9:15; Daarom is hij dus middelaar van een nieuw verbond, opdat zij die geroepen zijn, de belofte van de eeuwige erfenis zouden ontvangen, aangezien er een sterven heeft plaatsgevonden om hen door losprijs te verlossen van de overtredingen onder het vroegere verbond.

Johanan.

• samuel

Nee hoor Douce blijf gewoon jezelf. ;)

• samuel

Komen jullie nog op zaterdag samen in jullie koninkrijkszalen? Zo ja, waarom op zaterdag?

Goed nog een keer is zondag de door God ingestelde rustdag of Sabbat de door God ingestelde heilige dag des Heren? Daar gaat het om.

1 Zo zegt de HERE: Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn gerechtigheid om zich te openbaren. 2 Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vasthoudt; die acht geeft op de sabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat zij niets kwaads doet. 3 Laat dan de vreemdeling die zich bij de HERE aansloot, niet zeggen: De HERE zal mij zeker afzonderen van zijn volk; en laat de ontmande niet zeggen: Zie, ik ben een dorre boom. 4 Want zo zegt de HERE van de ontmanden, die mijn sabbatten onderhouden en verkiezen wat Mij behaagt en vasthouden aan mijn verbond: 5 Ik geef hun in mijn huis en binnen mijn muren een gedenkteken en een naam, beter dan zonen en dochters; Ik geef hun een eeuwige naam, die niet uitgeroeid zal worden. 6 En de vreemdelingen die zich bij de HERE aansloten om Hem te dienen, en om de naam des HEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan mijn verbond: 7 hen zal Ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken. 8 Het woord van de Here HERE, die de verdrevenen van Israël bijeenbrengt, luidt: Ik zal daartoe nog meerderen bijeenbrengen, dan er reeds toegebracht zijn. Jesaja 56

De Sabbat is geschapen in en door Jezus Christus, Hij is Heer van de Sabbat: 15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; 18 en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Kol.1

1 Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, 2 heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon, die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. Heb. 1

Dus, is nu zondag de heilige dag des Heren de rustdag of Sabbat de heilige dag des Heren de rustdag door God ingesteld?

• Frederik D

Je lijkt wel een farizeeër die Jezus ondervraagt.

• theo

Als het over bloedtransfusie gaat of homoseksualiteit gelden die teksten uit de Hebr. brief niet neem ik aan?

• samuel

theo Schreef:

——————————————————-

> Heilig- apart- apart zetten.

Heilig is niet zondigen!

>

> Gun je de rust ..om tot jezelf te komen, om je

> speciaal op die ene dag in de week op God te

> kunnen richten na 6 (ZES) doorgaans lange dagen

> zwoegen met alle beslommeringen van het leven..

> aandacht bij je werk-kinderen opvoeden- hectiek

> van alle dag.

Ja de door God ingestelde heilige rustdag, daar heeft Hij hem voor geschapen.

>

> Zondigen en nietzondigen hangt niet van de sabbath

> af.

Nee dat hangt van de mens af, en God zegt zondig niet op Mijn heilige dag die Ik ingesteld heb als rustdag de Sabbat, ontheilig Mijn dag niet. Maw zondig niet op deze dag, houd hem heilig.

>

> Overigens ga je doelbewust mijn andere opmerkingen

> uit de weg.

Nee hoor deze zijn niet van toepassing, je komt met de wet van Mozes, we spreken hier over de wet van God het vierde gebod van de tien geboden.

>

> Is natuurlijk niet erg maar het er wel alles mee

> te maken natuurlijk.

Nee deze hebben er zeer weinig zeg maar tot niks mee te maken.

• Douce.

:)

Douce

• Johanan

Heer van de sabbat.

Toen Jezus Christus op aarde was, noemde hij zichzelf Heer van de sabbat;…(Mt 12:8.

De letterlijke sabbat, die de Israëlieten verlichting van hun dagelijkse bezigheden moest brengen, was;…een schaduw van de toekomende dingen, maar de werkelijkheid behoort de Christus toe;…Kol 2:16, 17. In verband met deze toekomende dingen bestaat er een sabbat waarvan Jezus de Heer zal zijn.

Als Heer der heren zal Christus 1000 jaar over de gehele aarde regeren;…Opb 19:16; 20:6. Tijdens zijn aardse bediening verrichtte Jezus enkele van zijn opmerkelijkste wonderwerken op de sabbat Lu 13:10-13; Jo 5:5-9; 9:1-14.

Dit toont kennelijk aan wat voor verlichting hij zal brengen wanneer hij tijdens zijn komende duizendjarige heerschappij de mensheid tot geestelijke en fysieke volmaaktheid opheft. Zijn regering zal aldus een periode van sabbatsrust voor de aarde en de mensheid zijn. Opb 21:1-4.

En dat bedoelde Jezus toen hij zich heer van de sabbat noemde……de komende sabbat dag van 1000 jr.

Johanan.

• theo

Tsja, hier kan ik natuurlijk niks tegenin brengen.

Gods andere ge/verboden zijn niet (meer) van belang dus.

• samuel

Je probeert je er onderuit te te llln, het is gewoon een simpele vraag, geef daar dan gewoon antwoord op.

En hoe zit dat nu met jullie samenkomsten op zaterdag?