Ik geloof niet langer meer

Geplaatst op28 mei, 2012 doorgoedgelovig

“Veel van mijn vrienden in de kerk zijn volledig in de ban van Opwekking. Wie niet enthousiast is over de liederen die de Geest ingeeft, zou eigenlijk verbannen moeten worden,” schrijft blogger Frits Tromp. Maar gelukkig is er nu een kersverse CD met Twijfelliederen. “De zang is niet altijd zuiver. Gelukkig niet,” zegt Tromp. “Daarmee wordt een signaal afgegeven. Richting de Opwekking-zangers, zoals Matthijn Buwalda en Kees Kraayenoord. Zij zijn vol van de Heer, maar moeten wel zuiver zingen en een act opvoeren. Er is geen ruimte voor menselijk falen, zowel in het geloof als in de uitvoering.” Goedgelovig biedt gelukkig een aards tegenwicht tegen het zweverige.

Vandaag: wat inspireerde Danny Butler om het twijfellied ‘Ik geloof niet langer meer’ te schrijven?

De tekst is niet erg lang. Had je haast of gewoon geen zin om er meer je best voor te doen?

Butler peinst diep en roept dan uit, ‘Ik doe maar wat en dan wordt het iets. Dat maakt het voor mij kunst!’ Dan schudt hij wild met zijn hoofd en voegt hakkelend toe, ‘Oh, nee. Dat was Joan Franka.’ 
Dan wordt hij wat serieuzer en terwijl het bier wordt weggehaald en sterker bier word gebracht, vertelt hij, ‘Het begint met ‘ik geloof’ en eindigt met ‘in mij’ en daartussen in hangt de conclusie dat mijn geloof niet zoveel voorstelt. En daarom wordt God aangeroepen met de vraag ‘gelooft u nog steeds in mij.’

Wat bedoel je daar in hemelsnaam mee?

‘Ik Geloof Niet Langer Meer gaat over het verliezen van jouw geloof. Om verder te komen zet je dit geloof, wat jij ervan gemaakt hebt, met al zijn valse idealen, desillusies en sentimentele verwachtingspatronen aan de kant. Maar omdat dit je nog onzeker maakt, vraag je of God nog langer in jou gelooft. Het is een momentopname van geloofstwijfel.’

Wat betekent twijfel voor jou?

‘Twijfel geeft ruimte aan vragen die we vaak niet durven stellen maar die het verschil aanduiden tussen de eigen interpretatie van geloof en de werkelijkheid. 
Soms voelt het alsof ik elke dag mijn geloof verlies en weer hervind. Dat heb ik in het lied verwerkt.’

Maar had je die gedachten niet liever in een wat langere tekst verwerkt?

‘Mensen vergeten vaak dat muziek al voor zichzelf spreekt. Het simplisme van een hoop Opwekkingsliederen heb ik geprobeerd te persifleren in die tekstvorm. Stel je voor dat je met een tienergroep bij het Opwekking-kampvuur zit na weer zo’n fijne dienst. En dat je dan dit lied twintig keer herhaalt, al mediterend op de inhoud. Voor jezelf denken wordt simpelweg overbodig! En een hoop tieners kunnen weer langs de EHBO tent.’

Hoe kwam je op het arrangement? Of is dat de invloed van Theo Nap, van Wooden Cup studio?

‘Hij hielp me om goed gebruik te maken van de tijd die we hadden en bleef helder waar ik vaak te veel wilde. Pauken, overal bekkens, een klassiek koor, dat soort dingen. 
En zijn gitaarwerk is ook een mooie aanvulling op het geheel. Heel anders dan wat ik bedacht had en veel makkelijker te doen met net zoveel effect.’

Heb je bewust gekozen voor een retro geluid?

‘De invloeden in de muziek komen voor een groot deel uit de jaren tachtig. Ik had het moderner kunnen maken, maar al te moderne muziek is van de Duivel. Deze muziek was vroeger ook van de Duivel, maar is ondertussen minder erg dan de muziek van nu die veel meer van de Duivel is. Maar wie goed luistert zal in het tweede, instrumentale gedeelte ook een Opwekkingslied uit die tijd herkennen waaraan ik refereer.’

Om het te persifleren?

‘Nee, als eerbetoon aan de muzikanten achter Opwekking.’

Maar wat zijn de duivelse invloeden dan?

‘In het arrangement van het tweede gedeelte klinkt ook nog een hit door van een artiest die ik erg goed vond in die tijd maar die in het licht van fijn gristen-zijn helemaal fout was. Toen ik voor het eerst een gristelijk popalbum kocht, speelde dezelfde drummer die met die artiest meespeelde daar ook op. Vandaar.‘

Hoe vond je het om mee te doen aan de Goedgelovig Twijfelliederen actie?

‘Heel leuk en inspirerend! Ik kreeg het basisidee voor het lied heel snel en daarna vloeide het allemaal als vanzelf. Ik heb er heel veel plezier aan beleefd en doe dat nog steeds.’

http://goedgelovig.wordpress.com/2012/05/28/ik-geloof-niet-langer-meer/#more-30696