Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

aionen versus eeuwigheid

• holybol

Jezus lag perfect op 1 lijn met de relatie tussen eeuwigheid en tijd, tussen de eeuwige relatie and de relationele activiteit binnen de Godheid and zijn uitwerking binnen de aionen. Hij deed alleen die dingen die Hij zijn vader zag doen.

Wat er hier gebeurt in de tijd en in de aionen is dat wat is vrijgemaakt en gebonden “verheven” in eeuwigheid. Jezus zei:

“wat u op aarde zal binden, is dat wat gebonden is in de hemel, etc.”

We moeten leren begrijpen wat er eeuwig IN God gaande is en wat van Hem uitgaat, om de tijdelijke gebeurtenissen op aarde te snappen.

Wat er in en uit God gaat is liefde. In God is liefde en die liefde is echtelijk en zodoende reproductief, zodat de liefde die in God omgaat het voortdurende proces is van God die familie wordt. DE familie die de aard van alle dingen vastlegt.

Om Gods liefde te doen ontvlammen, maakt de goddelijke natuur gebruik van de tijd-eeuwigheid tegenstelling om de personen van de Godheid ondergeschikt te maken aan de ervaing van scheiding.

Als de personen van de Godheid voortkomen uit het wezen van God door de reproductieve liefde door de tijdsdimensie te scheppen en door immanent aan deze te zijn, ervaart de goddelijke natuur een scheiding tussen het eeuwige zijn en het aionische bestaan. Een familiaal verlangen naar reünie wordt opgewekt binnen de Godheid. In de eeuwigheid is de Ene onverstoord maar in de tijd ervaart de transcendente en immanente God scheiding.

Deze scheiding is een menselijke ervaring OMDAT het Gods ervaring is. Deze scheiding is onze ervaring vertaald naar aionisch leven omdat het in de eerste plaats Gods ervaring is.

Deze scheiding is het hart van Paulus’ openbaring van de co-identiteit met christus inclusief mede-lijden, mede-kruisiging en mede-opstanding en mede-verheerlijking. Wij als mensen hebben geen geestelijke maar een menselijke ervaring.

God heeft een ervaring van Goddelijkheid door mensheid te worden. Alles bestond eerst in de eeuwigheid en integraal. Alle dingen zullen in Christus worden samengebracht omdat Hij onze bron is. In Hem hebben alle dingen hun begin en dus niet chronologisch terug in de tijd.

In den Beginnen schiep God de hemelen en de aarde is een afgeleide keuze van vertaling. Het woord beginne betekent eigenlijk “eerst geborenen.” Het zoonschap is van nature eeuwig. De origine van de Zoon is de eeuwigheid van de Vader. Zodoende kwam eeuwigheid voort door eeuwige bevruchting en geboorte en kwamen alle dingen voort uit Zijn eeuwige Zoonschap.

Waar de Zoon gaat, gaat de hele schepping. Wij en met ons de hele schepping gaan terug naar de glorie die de Zoon en de Vader hadden voor de wereld begon. Maar dat proces zal de liefde intensiveren die in God omgaat en van God uitgaat

• Ellen-Josee

Er zitten wel een paar goede stukjes bij, zoals het Zoonschap (één na laatste alinea) en ook jouw visie op gebonden en vrijgemaakt is interessant. Vanuit die hoek had ik het nooit bekeken.

Vergeet alleen niet dat jouw inzicht één van de vele facetten is waarin je de Bijbel kan lezen.

• ¥ breed ­­¥

Waarom worden Joden gehaat ?

Ik begrijp dat niet, alhoewel een jood erg opdringerig kan zijn, dat weet ik wel.

• holybol

alles wat op aarde gebeurt, zoals de crisis en aanslagen, is eerst al op grote schaal in de hemel gebeurd. Je hoort wel eens mensen zeggen dat het licht van de sterren en miljarden jaren over doet om hier te komen en je dus in het verleden kijkt als je het heelal in kijkt.

Maar de bijbel draait het om. We kijken naar de nabije toekomst als we naar de hoogste hemel kijken. Wat daar gebeurt, zal spoedig hier gebeuren.

• Ellen-Josee

holybol Schreef:

——————————————————-

> alles wat op aarde gebeurt, zoals de crisis en

> aanslagen, is eerst al op grote schaal in de hemel

> gebeurd.

Zoals ik nog niet zo lang geleden hier heb gesteld is Genesis 1 de geestelijke Schepping terwijl Genesis 2 de materiele Schepping is.

Dus eigenlijk was Genesis 1 het werkplan van Genesis 2. De Joden geloven overigens dat de Torá al bestond voor de Schepping - dus ook als werkplan.

Wat jij zegt is anders, maar het komt wel overeen.

> Je hoort wel eens mensen zeggen dat het

> licht van de sterren en miljarden jaren over doet

> om hier te komen en je dus in het verleden kijkt

> als je het heelal in kijkt.

Ja, alleen op grond van de Torá geloof ik niet dat het Heelal met alles erop en eraan al miljarden jaren bestaat.

Ik geloof dat het Heelal een manifestatie van God is en dat het besef van tijd ergens in de Schepping is ontstaan (op de 4de dag) en alleen geldig is in de materiele Schepping.

>

> Maar de bijbel draait het om. We kijken naar de

> nabije toekomst als we naar de hoogste hemel

> kijken. Wat daar gebeurt, zal spoedig hier

> gebeuren.

Ik beschik niet over het vermogen om in de hemel te kijken wat daar gebeurd.

Maar ik wacht het wel af… Verrassing!

• theo

Ellen-Josee Schreef o.a.:

——————————————————-

> Zoals ik nog niet zo lang geleden hier heb gesteld

> is Genesis 1 de geestelijke Schepping terwijl

> Genesis 2 de materiele Schepping is.

> Dus eigenlijk was Genesis 1 het werkplan van

> Genesis 2.

Een opmerkelijke gedachte vind ik dat, zeker uit jouw hersenpan via het toetsenbord.

Heb je daar de link ook van?

• Ellen-Josee

theo Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef o.a.:

> ————————————————–

> —–

>

> > Zoals ik nog niet zo lang geleden hier heb

> gesteld

> > is Genesis 1 de geestelijke Schepping terwijl

> > Genesis 2 de materiele Schepping is.

> > Dus eigenlijk was Genesis 1 het werkplan van

> > Genesis 2.

>

> Een opmerkelijke gedachte vind ik dat, zeker uit

> jouw hersenpan via het toetsenbord.

>

> Heb je daar de link ook van?

Er is geen link van mijn intensieve bijbelstudie :)

• theo

Jammer

• Ellen-Josee

Ik heb wel een stuk of vier schriftjes met aantekeningen…

Als je wat wilt weten hoor ik het wel.