Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

evolutie is maar een theorie

• holybol

Schepping versus evolutie

De introductie van Genesis, Gen 1:1-2:3 schrijft alles toe aan de levende god die schept, maakt, handelt, beweegt en spreekt.

Er is geen ruimte voor evolutie zonder de Goddelijke openbaring zelfs maar een beetje te moeten ontkennen. Of het scheppingsverhaal klopt of de evolutie klopt. Al Gods werken werden 7 keer benadrukt dat ze goed waren. Gen. 1:4, 10, 12, 18, 21, 25, 31. Ps. 111:2. Openb. 15:3. Job 37:14. Deut. 32:4.

De mens begint met niets. Hij begint in hulpeloosheid, onverschilligheid, onwetendheid en onervarenheid. Zijn werken zijn gebaseerd op evolutie. Dit principe gaat alleen op bij menselijke aangelegenheden, van het hutje op de heide tot aan het paleis, van de kano tot de oceaanstormer. Van de spade en ploegscharen tot de drillmachine. Maar de vogels bouwen hun nesten net als ze altijd deden.

Op het moment dat we de grens passeren van de goddelijke sfeer, zien we nergens meer een spoor van evolutie. Er is groei en ontwikkeling binnenin, maar geen verandering of overgang of een evolutie van het één naar het andere. Dit, terwijl al Gods werken perfect zijn.

In de introductie van genesis is alles 46 keer toegeschreven aan directe handelingen van God als de schepper.

Het woord god/ Elohim komt 35 keer voor in de introductie, het product van 7 x 5 en de nummers van geestelijke perfectie. Er zijn 10 woorden verbonden met het woord “god”. Dit is het getal van orderlijke perfectie.

Slechts één werkwoord wordt in combinatie met Hij gebruikt in plaats van god. Dit is het woord rustte. Dit maakt het 11 in totaal.

Het woord “en” wordt 102 keer herhaald waarbij elke afzonderlijke handeling wordt gemarkeerd en beandrukt en zijnde even gelijk en belangrijk.

Evolutie is één van de vele theorieën die in omloop zijn over het ontstaan van alles. Geen enkele theorie is volledig dekkend of verklaart alles. De enige claim van evolutie is dat deze theorie meer dingen verklaart dan andere theorieën.

Het woord van god verklaart wel alles maar wordt vijandig tegemoet getreden door de zogenaamde kritische intellectuelen. Hun kritiek is gebaseerd op een stapel vooroordelen, koppigheid, menselijke aannames en heel veel rede in plaats van op het grondig analyseren van de vele bijbelse documenten en manuscripten.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GNuLPUJaUzc

• Richard IV

>Het woord van god verklaart wel alles maar wordt vijandig tegemoet getreden door de zogenaamde kritische intellectuelen. Hun kritiek is gebaseerd op een stapel >vooroordelen, koppigheid, menselijke aannames en heel veel rede in plaats van op het grondig analyseren van de vele bijbelse documenten en manuscripten.

Wat je gelijk hebt. Neem nou Frederik, Boris, CU en die Richard II die hier vroeger was. Allemaal vol vooroordelen en koppigheid.

Hebben wel eens iets in de bijbel gelezen, maar snappen het maar half of helemaal niet.

Vind je het dan gek dat ze tot onjuiste vooroordelen komen.

Het woord van God verklaart precies wat donkere materie is, wat het doel is van het menselijk leven, waarom God quasars en zwarte gaten schiep en hoe oud het heelal is. Maar ze willen er niets van weten. Tja, dan blijf je steken in ongeloof.

• holybol

yep, ik heb prof. Fred D nog nooit 1 argument horen noemen voor evolutie behalve dat schepping onzin is omdat het onzin is omdat het dus onzin is. Boris is een meeloper.

Hetzelfde geldt voor jou. Vooroordelen en luiheid waardoor je blijft steken in je gereutemeteut.

Zwarte gaten zijn in de astronomie een zeer betwist onderwerp. Of ze uberhaupt bestaan.

• Boris

Boghossian’s nieuwe definitie van “Faith:” Doen alsof je dingen weet, die je niet weet

De Nederlandse taal schiet tekort als we het hebben over geloof. Wij maken geen onderscheid tussen geloof door goede redenen (bewijs) of geloof door slechte/geen enkele redenen (persoonlijke overtuiging, boeken uit het Bronzen Tijdperk, onwetendheid, etc.). In het Engels hebben ze een mooi onderscheid tussen de twee met de termen Belief en Faith. Filosoof Peter Boghossian wil echter toch een nieuwe definitie voor het woord “Faith”, nu begrepen als iets geloven zonder goede reden, en het vervolgens exclusief gaan koppelen aan religie. Wat is zijn nieuwe definitie?

“Faith” (religieus geloof): Doen alsof je dingen weet, die je niet weet."

Hij wil “Faith” exclusief aan religie koppelen omdat met “Faith” in de mensheid, in wetenschap, etc. aldus Boghossian het woord of fout gebruikt wordt of niet meer is dan een ander woord voor hoop, terwijl in de religieuze zin over kennis gesproken wordt (I have Faith in Jesus = ik weet dat Jesus zal helpen, etc.). Hier onder is zijn lezing van zo’n 10 minuten (25 minuten met vragen) lang, plus hij geeft eveneens een hele aardige (nieuwe) definitie van atheïsme; niet doen alsof je dingen weet die je niet weet over een eventuele schepper van het universum. Hoewel deze betekenis wellicht al door de term ‘scepticisme’ omvat wordt. Neem een kijkje, de moeite waard.

http://www.youtube.com/watch?v=qp4WUFXvCFQ

http://www.godvoordommen.nl/2012/05/22/boghossians-nieuwe-definitie-van-faith-doen-alsof-je-dingen-weet-die-je-niet-weet/

• Richard IV

Ik ben inderdaad wel een beetje lui,

Ik lees veel liever een vlot geschreven boek van 300 of 400 pagina's over de evolutie of kosmologie of vol kritiek op bijbel en geloof dan die dikke bijbel met pakweg 2400 pagina's vol moeilijke taal en onbegrijpelijke verhalen.

Door zulke boeken te lezen krijg ik vooroordelenen het leidt tot gereutemeteut.

Maar ja, de verleiding van die makkelijke boeken over wetenschap is nu eenmaal groot…..

• holybol

niet alleen lui maar ook dom. Je moet de bijbel niet zomaar gaan lezen. Elk huis heeft een sleutel, de sleutel van de bijbel is Paulus. Begin met zijn brieven.

als je zonder sleutel een huis probeert in te komen, raak je ook gedemotiveerd.

• Richard IV

Ik ben wel eens aan Romeinen begonnen. Nou, dat hou je toch echt niet lang vol, hoor. Ik ten minste niet, Geen touw aan vast te knopen. Geef mij dan maar Dawkins.

• holybol

ik bedoel de brieven van Paulus, Efezièrs, Handelingen, Galaten etc.

ik denk dat de bijbel niet voor niets een beetje saai en taai is. Beschermt het geloof tegen al te gemakkelijke toeèigening.

• ¥ breed ­­¥

nee, ik niet;)

• Richard IV

Romeinen is een brief van Paulus, de eerste die je in de bijbel tegenkomt.

Handelingen is geen brief van Paulus, maar een vervolg op het evangelie van Lucas.

Dat zou jij toch moeten weten als de Paulusbrieven voor jou zo belangrijk zijn als basis van christelijke geloof.