Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

een vraag aan de bijbelkenners

• 'en passant'

nihil

• LeSage

Vreemde vraag.

Zionisten stammen nergens specifiek uit voort.

Het zijn aanhangers van het zionisme. Het zionisme is een nationalistisch-joodse ideologie die eind 19e eeuw ontstond.

• Johanan

Het ontstaan van het zionisme.

Volgens Moses Mendelssohn 1729–1786 zouden de joden geaccepteerd worden indien zij zich ontdeden van de beperkingen die de talmoed hun oplegde en zich aanpasten aan de westerse cultuur.

In zijn tijd werd hij een van de door de niet-joodse wereld meest gerespecteerde joden.

Hernieuwde uitbarstingen van gewelddadig antisemitisme in de negentiende eeuw, vooral in het…christelijke… Rusland, stelden de volgelingen van deze beweging teleur, en velen richtten toen hun aandacht op het vinden van een politiek toevluchtsoord voor de joden.

Zij verwierpen het denkbeeld van een persoonlijke Messias die de joden naar Israël zou terugvoeren en begonnen te werken aan de oprichting van een eigen joodse staat door andere middelen.

Dit werd derhalve de idee van het zionisme: de secularisatie van . . . het joodse messianisme, zoals een autoriteit het noemt.

De moord op zo’n zes miljoen Europese joden in de door het nazi-regime geïnspireerde holocaust 1935–1945 gaf het zionisme zijn uiteindelijke impuls en bezorgde het in de gehele wereld veel sympathie. De zionistische droom werd werkelijkheid toen in 1948 de staat Israël werd opgericht, waarmee wij zijn aangeland bij het judaïsme in onze tijd en bij de vraag: Wat geloven hedendaagse joden?

Johanan.

• theo

Joodse gelovigen geloven in ieder geval dat de Messias nog moet komen.

• 'en passant'

nihil

• LeSage

Marith Schreef:

——————————————————-

> Dankjewel Johanan voor je antwoord, het zijn dus

> de zionisten die het uiteindelijk voor het zeggen

> hebben en waar de gehele wereld met meeheult en

> zwijgend toekijkt.

> Ten koste van…..

>

????????

:S

• Douce.

Net zo min als LeSage begrijp ik deze reactie.

Overigens is dit de site, wellicht ken je hem, waar Johanan letterlijk uit geciteerd heeft.

http://holyhome.nl/juda%EFsme.html

Vooral, dat kun je opzoeken, Wikipedia geeft veel informatie omtrent Zionisme. Van hieruit kom je weer op diverse andere sites. Of het allemaal klopt is vers twee.

Douce

• 'en passant'

nihil

• 'en passant'

nihil

• Douce.

Tja, dan denk ik dat je bepaalde Bijbelkenners op het oog hebt en geen Bijbelkenner zoals ik.

De aankondigingen zijn in de Bijbel terug te vinden, maar worden, ook door kenners, verschillend uitgelegd.

Ik laat het dan ook maar over aan hen die zich specifiek opwerpen of aan hen die jij uitkiest;)

Ca. zes jaar geleden heb ik het onderstaande op dit prikbord reeds geplaatst, n.a.v. het zoveelste conflict in de regio:

q u o t e

Op 19 febr. 2004, nam Prof. Jansen met zijn assistenten deel aan Europe against anti-Semitism conference, waarop alle belangrijke geestelijke leiders van het Joodse volk uit de Ver.Staten Europa en Israël aanwezig waren. Opperrabbijn Dr. Jonathan Sacks zei in zijn toespraak:

“Er is een woord dat wij in onze wereld onophoudelijk horen: massavernietigingswapens. Anthrax of sarin gas, chemische, biologische of zelfs nucleaire wapens beschikken niet over de grootste kracht die massavernietigingswapens hebben. Het menselijk hart beschikt over de grootse kracht van massavernietigingswapens, en zijn naam is HAAT. De technieken en de technologieën mogen dan nieuw zijn, maar het probleem is zo oud als de mensheid. Hieruit volgt, dat een spiritueel probleem niet is opgelost, als alle oorlogen zijn uitgevochten, een vredesakkoord is gesloten en nieuwe wetten zijn aangenomen, namelijk een ziekte van de ziel van de mens, die blijft. Daarom moet er een geestelijk, ja zelfs een religieus antwoord worden gegeven. Maar hier worden wij geconfronteerd met een dilemma. In de geschiedenis is er geen grotere kracht voor de liefde dan de religie, maar tegelijkertijd is er geen grotere kracht voor de haat dan de religie. Godsdienst is als vuur. Het geeft warmte maar legt ook veel in de as. Wij moeten waken over de vlam”.

Bron: Simon Wiesenthal inst. Brussel, rapport Academie-jaar 2003/2004.

Prof. Elie Wiesel, overlevende van Auschwitz, zei op 29 april 2004 in Berlijn tijdens een tweedaags symposium van de OVSE (Organisatie voor Veiligheden en samenwerking in Europa), waar afgevaardigden vanuit 55 landen aanwezig waren: “Wij moeten in het onderwijs de geschiedenis van het antisemitisme veel serieuzer nemen. De OVSE zou een schoolboek in alle talen moeten publiceren niet meer dan 60 tot 80 pagina's) waarin aan kinderen glashelder wordt uitgelegd welke verwoestingen de haat in de wereld aanricht. Later zal de OVSE een analoog boek moeten publiceren voor de jeugd. Ik ben er diep van overtuigd dat haat een besmettelijke ziekte is. Mensen die Joden haten, haten ook andere mensen.. Tenslotte haten zij zichzelf, omdat de haat uiteindelijk een suïcidale impuls is. Haat kent geen geografische, religieuze of etnische grenzen. Haat is haat. Vanaf 1986 organiseer ik in de hele wereld symposia over de haat, omdat wij willen weten waar het vandaan komt en wat het wezen ervan is. Van een kinderpsycholoog heb ik geleerd dat kinderen van drie jaar al kunnen haten. Ik ben dag en nacht bezig met de vraag, hoe kinderen het weer af kunnen leren”.

Bron: Stichting Wiesenthal Fonds, Rapport 2003/2004.

Gr. Douce

u n q u o t e

PS. meerdere keren -zij het jaren geleden- heb ik het hier gehad over de Palestijnse kwestie.

Douce