Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

korte overweging bij Jozua 24:15

• LeSage

Jozua 24:15

…….. kies dan nu wie u wel wilt dienen: de goden van uw voorouders ten oosten van de Eufraat of de goden van de Amorieten, van wie u nu het land bewoont. In ieder geval zullen ik en mijn familie de HEER dienen.’

Je ziet hem zo voor je staan: een wat vergrijsde, maar nog altijd woeste strijder van het slavenvolk die 40 haar lang met knuppel en zwaard in de voorste rijen steeds andere woestelingen in de pan hakte.

Zijn ideeen over God waren zeer zeker anders dan die van ons. Geen God van liefde, maar een woeste vechtgod, die een oude en vastgeroeste maatschappij upside down kon keren, en zijn vertegenwoordigers op aarde als het nodig was kon laten verdrinken. In zijn tijd had een weggelopen slaaf behoefte aan een Vechtjas die voor hem uit kon gaan, en een schild kon zijn.

Een woeste vechtgod, die vooruitstrevende ideeen had over hoe een samenleving eruit zou moeten zien. Vreemdelingen mag je niet uitbuiten. Jullie weten immers hoe het voelt om vreemdeling te zijn, omdat jullie zelf vreemdelingen zijn geweest in Egypte. (Ex 23:9)

Als je dan op het punt staat om allerlei onontgonnen gebied in bezit te nemen ….. wat doe je dan? Kijk je terug en kies je voor oude vertrouwde gedachten en gewoontes waar de vrouw van Lot voor gekozen zou hebben? Of kijk je vooruit - en neem je nieuw land in bezit terwijl je vertrouwt op het Leven waar je middenin staat den Dat je tot deze keus heeft gebracht?

Kiezen ….. eigenlijk het mooiste wat het Leven je biedt. Hoe dieper je je keus verantwoord - des te voller Leef je.

“Zalig zij” die weten hoe ze kunnen leven.

• holybol

sorry maar hier gaat het echt wel even over iets anders dan zomaar een keuze maken.

• LeSage

werkelijk?

En wie heeft het overigens over “zomaar” een keuze maken?

Ik heb het niet over de keuze tussen fanta of cola, maar over de keuze tussen “nieuw land” in bezit nemen of in oude tradities blijven hangen.

• CU

Het is allebei slecht, natuurlijk. Nieuw land in bezit nemen is het land van oorspronkelijke bewoners overmeesteren en uitmoorden, maar wel de waterputten door anderen gegraven belangrijker vinden dan mensenlevens.

Maar ja, Jozua als volksmenner kon ze ook laten geloven dat een steen kon horen en een geheugen zou hebben. Doet me wel aan iemand denken uit onze jongste geschiedenis.

• LeSage

Je hebt gelijk wat dat uitmoorden enzo betreft. Maar ik wilde het verhaaltje zelf ook niet zozeer aan de orde stellen. Het gaat me om de kern. en wat we eraan zouden kunnen hebben, los van al het walgelijke erom heen.

• theo

We kiezen niet zoveel hoor.

Ten diepste zelfs zeer weinig, zo worden we beïnvloedt door onze omgeving en cultuur.

Wie het hardste schreeuwt dat hzij echt waar, heel echt waar overal eigen keuzes in maakt moet zich nog maar eens achter de oren krabben.

Denk alleen mar mode -kleding en haardracht.

“”Ik kies echt zelf hoor.

Ik kocht bij de kringloop een zonnebril met scharniertje, model 1980? Je kent dat wel, ik VIND dat toch gemakkelijk in auto. Mijn omgeving : “Dat wil je toch helemaal niet meer, dat moet je niet eens willen”"

Ik heb een mobieltje als een koelkast zeggen pubers, ik kan er mee bellen en gebeld worden, meer hoef ik ook niet maar het is ZO NIET 2012.

Het oude vertrouwde kan ik niet loslaten of stel ik weinig eisen of ik maak de keus???

————–

Je andere punt: Het vertrowde niet los kunnen laten. Dan had Abraham nog steeds gezeten waardiezat. Dan waren we allemaal nog Roomsch Katholiek.

Het aandurven om nieuwe visies te durven onderzoeken en waar nodig te aanvaarden valt nog niet mee.

De oude zekerheden zitten wel lekker.

• LeSage

Ja…. zo ze je maar weer es hoe not-done het is om in het verleden te blijven hangen als het gaat om banale dingen als kleding, brillen, etc.

Maar juist als het gaat om diepere keuzes te maken, keuzes waarbij je aanloopt tegen eigen principes die je wellicht het zich op zuiver redeneren ontnemen, juist dan blijkt het ineens andersom te zijn; dan gaat het juist niet om wat met vernieuwing mogelijk zou worden, maar hoe waardevol oude “verworvenheden” aan kunnen voelen.

je ziet het in het linkse politieke kamp bv heel duidelijk tussen de SP enerzijds en GroenLinks anderzijds.

Maar ook als het gaat om religieus denken. Kijk maar eens naar de verschillen op dit bord. Wie van de prikkers is er de laatste jaren van denkwijze veranderd? Behalve EllenJosee en mezelf zou ik niet zo gauw iemand op kunnen noemen.

En laten we niet vergeten: “niet”kiezen is ook kiezen. En misschien doen we dat wel erg veel vaker dan we denken.

• theo

Ik ben religieus wel degelijk veranderd, niet de laatste jaren en zeker niet door prikkers maar wel ca 25 jaar geleden.

Die verandering heeft o.a. meegebracht dat ik mild ben tegen andersdenkenden ( behalve dat ik tamelijk intolerant ben tegen intoleranten) en ook dat ik nu niet bang ben voor veranderingen .

• Frederik D

zo worden we beïnvloedt

———————

Door wie is dat beïnvloed?

• LeSage

25 jaar geleden valt bij mij niet echt onder ‘de laatste jaren’.

Goed dat jij niet dat bang bent voor veranderingen. Dat is het belangrijkste.

maar stel je eens de mensen voor uit de tijd van Jozua, die op het punt stonden om heel nieuw gebied in bezit te nemen.

Wat zou jij degenen mee willen geven die er moeite mee hebben om dat te gaan doen /niet weten hoe je zoiets aanpakt en bang zijn om te breken met dingen die oud en vertrouwd zijn en daarvoor terugdeinzen?