Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De persoonlijke Messias uit Jesaja 53.

  • BOAZ

    Before his death on June 12, 1994, Lubavitcher Rabbi Menachem Schneerson was considered

    by many in his ultra-orthodox sect to be the Messiah (Moshioch in Hebrew). He was very ill

    during his last months. His followers placed an advertisement in the Manhattan Jewish

    Sentinel less than two months before his death. The advertisement stated:

    MOSHIACH FACT #20

    HOW CAN THE REBBE BE MOSHIOCH IF HE IS ILL?

    Moshiach is described as one who is ill, “and he is wounded for our transgressions

    (Yeshayahu 53)”. When his time comes G-d says: I shall make him as a new creation. Thus

    the verse says, Today I have given birth to him, his moment of healing has come. (Yalkut

    Shimoni, Tehillim, Ch.2)

    YECHI HAMELECH!

    THE LUBAVITCHER REBBE HAS DECLARED THAT THE TIME OF THE REDEMPTION HAS

    ARRIVED

    “Yeshayahu” is “Isaiah” in Hebrew. Here, as recently as April 1994, members of the

    Lubavitcher movement clearly and publicly applied Isaiah 53:5 to the Messiah.

    Conclusion

    This history of rabbinical thought concerning Isaiah 53 demonstrates that the traditional

    Jewish view of Isaiah 53 is that it speaks of the Messiah. Because of this, it is clear

    that the dominant Jewish view of the Messiah throughout the centuries has included the

    understanding that the Messiah would suffer and die as a sacrifice, bearing the sins of all

    people who would “believe the report” (verse 1). He would be the ultimate atonement for

    Jewish people and for others who would embrace him.

    Boaz.

  • theo

    Niet om het een of ander en ik ben de webmaster niet maar had je dit niet kunnen platsen enige regels hieronder waar E. het al voor de 165ste keer plaatste??

  • BOAZ

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Niet om het een of ander en ik ben de webmaster

    > niet maar had je dit niet kunnen platsen enige

    > regels hieronder waar E. het al voor de 165ste

    > keer plaatste??

    Eliyahu is een spammer! en de kracht van spammen is de herhaling.

    Waarom spamt Eliyahu Jesaja 53, juist omdat dat een zeer belangrijk hoofdstuk is.

    Eliyahu spamt zijn eigen ongeloof en jij steunt hem daarin.

    Boaz.

  • theo

    Die laatste zin klopt niet want ik heb E. dikwijls op zijn eenzijdigheid gewezen maar ach, wat doet dat er toe.

    Begin maar gewoon weer over hetzelfde.

    Morgen Florin en overmorgen Eli en volgende week… –ikke??- zal ikke er ook eens een nieuwe posting aan gaan wijden en weiden na 200 keer over hetzelfde van anderen??

  • BOAZ

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Die laatste zin klopt niet want ik heb E. dikwijls

    > op zijn eenzijdigheid gewezen maar ach, wat doet

    > dat er toe.

    Die eenzijdigheid is een belangrijk discussiepunt.

    Voor jou niet, want jij leest Jezus niet in Jesaja 53, dus ook geen Messias.

    Welke optie blijft er dan voor jou over?

    >

    > Begin maar gewoon weer over hetzelfde.

    > Morgen Florin en overmorgen Eli en volgende

    > week… –ikke??- zal ikke er ook eens een nieuwe

    > posting aan gaan wijden en weiden na 200 keer over

    > hetzelfde van anderen??

    Ben jij geboren met een uitgestoken stijve wijsvinger ofzo?

    Ook jij bent eenzijdig in jou steeds in herhalingen vallende beschuldigingen:S

    Als jij geen mening hebt over het onderwerp van de topic, heb dan de integriteit om de topic niet te verzieken.

    Boaz.

  • theo

    Binnen serieuze theologie is men (zeker na WO 2 ) uiterst voorzichtig geworden om alleen Jezus absoluut in Jesaja 53 te kunnen/willen zien.

    Ik heb het wel vaker geschreven hier: “”het“” ( Jezus zowel als het volk Israël) kan domweg “” naast elkaar bestaan“”.

    Verdere discussie met mij over dit onderwerp van nietus/wellus is derhalve zinloos.

    Voor Boaz en Florin en Eli en…en…en….trouwens ook zo is de afgelopen jaren wel gebleken.

    Toch??

  • Eliyahu

    Bs'd

    In het vreselijk foute Jesaja 53 artikel op Info-nu, wordt de volgende foute claim geregurgiteerd:

    “Ten eerste bestond er concensus onder de vroegere geleerden dat dit tekstgedeelte op de Messias sloeg. Rashi kwam derhalve met een interpretatie zonder ‘historisch precedent’.”

    Maar lang voor Rashi in het jaar 1000 was de joodse lezing van Jesaja 53 dat het over het volk Israel spreekt.

    In de Midrash Rabbah over Nummeri staat helder en duidelijk geschreven dat de lijdende knecht Israel is.

    In de Talmud, afgesloten rond het jaar 500, in traktaat Brachot 5A, staat minstens drie keer geschreven dat de lijdende knecht Israel is.

    De targum Jonathan ben Uzziel uit de eerste eeuw, zegt in zijn commentaar op Jesaja 53 meerdere malen dat de lijdende knecht Israel is.

    En dan is er natuurlijk nog de christelijke kerkvader Origenes, geboren in het jaar 185, die zegt dat in een discussie met joodse wijze mannen, zij zeiden dat de knecht in Jesaja 53 het volk Israel voorstelt.

    Dat zegt hij in het boek “Contra Celsus”: Dat boek kan in het engels online hier gevonden worden: http://www.newadvent.org/fathers/0416.htm

    Kijk in boek 1, in het eind van hoofdstuk 54, en het begin van hoofdstuk 55.

    Daar schrijft Origen: “But He was wounded for our sins, and bruised for our iniquities. The chastisement of our peace was upon Him; by His stripes we were healed. We all, like sheep, wandered from the way. A man wandered in his way, and the Lord delivered Him on account of our sins; and He, because of His evil treatment, opens not His mouth. As a sheep was He led to slaughter; and as a lamb before her shearer is dumb, so He opens not His mouth. In His humiliation His judgment was taken away. And who shall describe His generation? because His life is taken away from the earth; because of the iniquities of My people was He led unto death.” Now I remember that, on one occasion, at a disputation held with certain Jews, who were reckoned wise men, I quoted these prophecies; to which my Jewish opponent replied, that these predictions bore reference to the whole people, regarded as one individual, and as being in a state of dispersion and suffering, in order that many proselytes might be gained, on account of the dispersion of the Jews among numerous heathen nations."

    Het is heel duidelijk, Origen, debatterend met joden, wordt door die joden die wijs geacht werden, gezegd dat Jesaja 53 spreekt over Israel.

    Dus geen messias, maar Israel. In het hele begin van het christendom. Heel lang voor Rashi.

    Dus ook die christelijke claim deugt van geen kant. Het Jesaja 53 artikel op info-nu is doorspekt met fouten en onwaarheden.

    Maar we zien dus, dat verschillende partijen, Jesaja 53 opeisen voor hun eigen leider. De moslims zeggen dat de lijdende knecht in Jesaja Mohammed is.

    Een joodse sekte zegt dat het hun rabbijn is.

    De christenen zeggen dat het hun messias is.

    En wat voor bewijs hebben ze nou om hun claims te onderbouwen? Welke argumenten/bewijzen kunnen deze groepen aandragen uit Jesaja of uit de rest van de Tenach om hun claim te onderbouwen?

    Dat is om precies te zijn: Helemaal niks. Nul.

    De enigen die bewijs uit Jesaja kunnen aanvoeren om hun claim te onderbouwen, zijn de orthodoxe joden die claimen dat het over het volk Israel spreekt.

    Het spreekt over “de knecht van God”. En wie is dat?

    We zullen de profeet Jesaja zelf het antwoord laten geven op die vraag. Houdt u a.u.b. in gedachten dat de naam van Jacob veranderd werd in Israel na het gevecht met de engel in het eind van Genesis 32: Jacob is een synoniem voor Israel:

    Jesaja 41:8; “Maar gij, Israel, mijn knecht, Jakob, die Ik verkoren heb, nakroost van mijn vriend Abraham,”

    Jesaja 44:1-2; “Zo zegt de Here, uw Maker en van de moederschoot aan uw Formeerder, die u helpt: Vrees niet, mijn knecht Jakob, en Jesurun, die Ik verkoren heb.” (Jesurun is ook een synoniem voor Israel)

    Jesaja 44:21; “Denk hieraan, Jakob; Israel, want gij zijt mijn knecht; Ik heb u geformeerd, gij zijt mijn knecht, Israel; gij wordt door Mij niet vergeten.”

    Jesaja 45:4; “Ter wille van mijn knecht Jakob en van Israel, mijn uitverkorene, riep Ik u bij uw naam, gaf u een erenaam, hoewel gij Mij niet kendet.”

    Jesaja 48:20; “De Here heeft zijn knecht Jakob verlost.”

    Jesaja 49:3; “En Hij zeide tot mij: Gij zijt mijn knecht, Israel, in wie Ik Mij zal verheerlijken.”

    De knecht waar Jesaja over spreekt is het volk Israel.

    Er is meer in Jesaja waar dit vandaan komt, maar hier kan je het in één zin vangen.

    En overigens wordt NERGENS in Jesaja, en NERGENS in de hele Tenach, de messias ooit aangeduid met “knecht van God”.

    Dus dit is een sterk bewijs voor Israel als de knecht, en een sterk bewijs dat de messias die knecht NIET is.

    En dan is er de contekst.

    Jesaja 52 gaat over ISRAEL: "Eertijds trok MIJN VOLK naar Egypte" Jes 52:3

    "Daarom zal MIJN VOLK te dien dage mijn naam kennen" Jes 52:6

    "want de HERE heeft ZIJN VOLK getroost" Jes 52:10

    Het moge duidelijk zijn, heel Jesaja 52 spreekt over ISRAEL.

    Het laatste vers vlak voordat Jesaja begint te spreken over de knecht van God, spreekt over Israel wat terug zal komen uit de ballingschap.

    Dus de contekst van Jesaja 53 spreekt over ISRAEL.

    Er is in de contekst van Jesaja 53 in de verste verte geen messias te zien.

    En dan het conceptuele bewijs.

    Als we zeggen dat de knecht de god-messias is, dan zitten we met het concept dat volgens de christenen de messias/God zelf zich moest laten vermoorden door zijn schepselen voordat hij ze kon vergeven.

    Hij moest ze eerst Godsmoord laten plegen, voordat hij ze kon vergeven.

    God moest lijden en sterven voordat hij zijn schepselen kon vergeven.

    Dit concept is natuurlijk NERGENS in de Tenach te vinden.

    Maar, als we zeggen dat de knecht Israel is, wat we dan krijgen is dat de knecht = Israel gestraft wordt voor de zonden van Israel. En dat is een concept wat we door de hele Tenach heen zien, Israel wat gestraft wordt voor de zonden van Israel.

    Dus ook conceptueel wijst al het bewijs op Israel als de knecht, en is er voor de messias als de knecht niet het minste bewijs.

    Dus voor Israel als de knecht is veel en sterk bewijs, en voor de messias als de knecht is evenveel bewijs als voor Mohammed als de knecht en als voor Rabbijn Schneerson als de knecht, namelijk helemaal niks.

    En daarom zegt bijbelvertaler Dominee Oussoren, die op zijn eentje over een periode van 30 jaar de hele bijbel in het nederlands vertaald heeft, de Naardense vertaling, er het volgende van:

    "In het Oude Testament wordt de verwachting van de Messias gewekt. Veel staat echter nog open. Met de lijdende knecht des Heeren is waarschijnlijk het Joodse volk bedoeld, maar misschien de Messias. Jezus rijst niet vanzelfsprekend op uit het OT. Dat Hij de Messias is, is een zaak van geloven en belijden, toen en nu.”

    Hij doet die uitspraak in een interview met het Reformatorisch Dagblad, hier te vinden:

    https://sites.google.com/site/filelinkssite/oussoren

    Concluderend kunnen we samenvatten dat het Jesaja 53 artikel op Info-nu bol staat van de grove fouten, en dat het bewijs voor Israel als de knecht overvloedig is, en dat het bewijs voor de messias, Mohammed, en Rabbijn Schneerson als de knecht niet bestaand is.

    Dus het is overduidelijk dat de knecht Israel is, en niet Mohammed, niet Rabbijn Schneerson, en niet JC.

  • Frederik D

    En wat maakt die Oussoren van dat “rond” in Jesaja ?

    Overigens is Jesaja 53 te beluisteren op:

    http://naardensebijbel.nl/sh_p.php

    Maar Jesaja 53 is niet erg transparant. Hoe zou dat komen, denk je? Sprak Jahweh een beetje met dubbele tong?

    Overigens kun je nog steeds (religieuze) jood zijn als Jesaja 53 over de messias gaat.

  • samuel

    Speciaal voor jou.

    Messias

  • Ellen-Josee

    Natuurlijk is Jesaja 53 messiaans.

    Maar ondanks dat de rebbe Menachem Schneerson een heel bijzonder mens was, voldoet Adon Yeshua beter aan het profiel van Jesaja 53.