Psalm 110: 1 JHWH heeft tot Adonai gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.
Dat is wat er is gebeurd in de Hemel op Hemelvaart. Maar wij zijn niet met lege handen achtergelaten maar met de machtige rechterhand van God!
Psalm 18: 36 U was het schild dat mij redde, uw rechterhand ondersteunde mij, uw woord maakte mij sterk,
Paulus vertelt in de Efezebrief 1: 18-20 Moge uw hart verlicht worden, zodat u zult zien waarop u hopen mag nu hij u geroepen heeft, hoe rijk de luister is die de heiligen zullen ontvangen, en hoe overweldigend groot de krachtige werking van Gods macht is voor ons die geloven. Die macht was ook werkzaam in Christus toen God hem opwekte uit de dood en hem in de hemelsferen een plaats gaf aan zijn rechterhand.
Gaat Paulus verder in de Efezebrief hoofdstuk 2 vs 8 en 9: Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.
In hoofdstuk 4 de verzen 7 t/m 10 wordt duidelijk dat deze genadegaven en hemelvaart met elkaar in verband staan: Aan ieder van ons is genade geschonken naar de maat waarmee Christus geeft. Daarom staat er: ‘Toen hij opsteeg naar omhoog, voerde hij gevangenen mee en schonk hij gaven aan de mensen.’ ‘Hij steeg op’ – wat betekent dat anders dan dat hij ook is afgedaald naar wat lager ligt, naar de aarde? Hij die is afgedaald is dezelfde als hij die opsteeg, tot boven de hemelsferen, om alles met zijn aanwezigheid te vullen.
Efeze 2: 6 Hij (Yahweh) heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. (zie ook Ef 1: 20 hierboven)
Ik mag dus vaststellen dat de Here Jezus is opgevaren naar JHWH en plaats heeft genomen aan zijn rechterhand. Dat de Here Jezus genadegaven voor ons heeft achtergelaten en dat wij nu reeds in de Here Jezus een plaats in de hemelsferen hebben. Dat wij, de gelovigen, mede zijn opgewekt en opgestegen.
Dat is waar Hemelvaart voor staat.
Daarom buig ik mijn knieën voor de Vader, die de vader is van elke gemeenschap in de hemelsferen en op aarde. Moge hij vanuit zijn rijke luister uw innerlijke wezen kracht en sterkte schenken door zijn Geest, zodat door uw geloof Christus kan gaan wonen in uw hart, en u geworteld en gegrondvest blijft in de liefde. Dan zult u met alle heiligen de lengte en de breedte, de hoogte en de diepte kunnen begrijpen, ja de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat, opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid.
Aan hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken, aan hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, tot in alle generaties, tot in alle eeuwigheid.
Amen.