Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

waarom hemelvaart?

• ¥ Lotje ¥

ben je bang LeSAGE?

• theo

Geen antwoord maar:

Vanmorgen heb ik er over gepreekt ( zolang het nog kan want E. heeft het christendom de genadeklap gegeven volgens zijn eigen schrijven).

Ik heb er twee “”items"uitgeplukt of ingebracht, wat je wilt.

1) Vergelijking de wolk die met Israël meetrok in de woestijn, de wolk tussen niet een meteorologische wolk van Paulus Pietsma maar een wolk waarin God met ons meetrekt. Ons leven wordt vaak overschaduwd door een grijze wolk of zelfs een inktzwarte wolk maar de wolk uit Exodus woestijnreis en de wolk die Jezus onttrok aan het gezicht is van een andere orde.

2) We moeten niet omhoog blijven kijken/staren maar aan het werk gaan, de handen moeten uit de mouwen want onder aan de berg wachten de treurenden en de zieken en de orthodoxen en de vrijzinnigen en atheisten en de gevangenen en kwetsbaren en..en…en…

• LeSage

Dat was ik wel. Heel erg zelfs. Maar dat is ook niet zo vreemd, omdat ik al kind erg intens heb geloofd.

Nu ben ik daarvan bevrijd.

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Nogmaals: waarom heeft dit betrekking op de

> hemelvaart?

Vandaag herdenken we dat Jezus is opgenomen in de hemel (Hemelvaartsdag). Volgens het Christelijke geloof ging Jezus terug naar de hemel (Hemelvaart) om te zitten aan de rechterhand van God de Vader, om zodoende te pleiten voor de gelovigen en mee te regeren. De hemelvaart van Jezus maakte de weg vrij voor de uitstorting van de Heilige Geest (Pinksteren) en Jezus zal terugkomen naar de aarde om het Laatste Oordeel uit te voeren.

• LeSage

theo Schreef:

——————————————————-

> Geen antwoord maar:

>

> Vanmorgen heb ik er over gepreekt ( zolang het nog

> kan want E. heeft het christendom de genadeklap

> gegeven volgens zijn eigen schrijven).

>

> Ik heb er twee “”items"uitgeplukt of ingebracht,

> wat je wilt.

>

> 1) Vergelijking de wolk die met Israël meetrok in

> de woestijn, de wolk tussen niet een

> meteorologische wolk van Paulus Pietsma maar een

> wolk waarin God met ons meetrekt. Ons leven wordt

> vaak overschaduwd door een grijze wolk of zelfs

> een inktzwarte wolk maar de wolk uit Exodus

> woestijnreis en de wolk die Jezus onttrok aan het

> gezicht is van een andere orde.

hoe bedoel je dat?

de Exodus-wolk en de hemelvaart-wolk lijken toch een wezenlijk van elkaar verschillende betekenis te hebben? De eerste garandeert een goddelijke aanwezigheid en de tweede neemt de aanwezigheid van Christus juist van elkaar weg.

>

> 2) We moeten niet omhoog blijven kijken/staren

> maar aan het werk gaan, de handen moeten uit de

> mouwen want onder aan de berg wachten de

> treurenden en de zieken en de orthodoxen en de

> vrijzinnigen en atheisten en de gevangenen en

> kwetsbaren en..en…en…

Mee eens. Maar juist dan was het toch zinvoller geweest als er geen hemelvaart zou hebben plaats gevonden?

Na de hemelvaart komen de misverstanden in de wereld: Jezus die onze pleitbezorger bij de Vader is, maar dat is een onmogelijkheid gezien zijn geest nu juist niet bij de vader is maar uitgestort over de gelovigen. Bovendien: wat moet er bepleit worden als God zich al met de wereld verzoend heeft? Het pleit moet dan eerder bij ons gevoerd worden dan bij God - die weet het allemaal al….sterker nog: ‘boze’ tongen beweren dat hij ‘het Scenario’ allemaal bedacht heeft :)

Als we bedenken wat er alles onder de bezielende en onsterfelijke leiding van Jezus tot stand had kunnen komen als hij níet opgevaren was maar als een levend en onweerspreekbaar teken van Gods voortdurende aanwezigheid onder ons was blijven voortleven?

• LeSage

In mij n openingspost gaf ik al aan waarom die redenering vraagtekens oproept. En overigens is mij nog steeds niet duidelijk wat jouw Johannescitaat nu met hemelvaart te maken heeft.

Zie overigens ook wat ik zojuist aan Theo postte:

Na de hemelvaart komen de misverstanden in de wereld: Jezus die onze pleitbezorger bij de Vader is, maar dat is een onmogelijkheid gezien zijn geest nu juist niet bij de vader is maar uitgestort over de gelovigen. Bovendien: wat moet er bepleit worden als God zich al met de wereld verzoend heeft? Het pleit moet dan eerder bij ons gevoerd worden dan bij God - die weet het allemaal al….sterker nog: ‘boze’ tongen beweren dat hij ‘het Scenario’ allemaal bedacht heeft :)

Als we bedenken wat er alles onder de bezielende en onsterfelijke leiding van Jezus tot stand had kunnen komen als hij níet opgevaren was maar als een levend en onweerspreekbaar teken van Gods voortdurende aanwezigheid onder ons was blijven voortleven?

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> In mij n openingspost gaf ik al aan waarom die

> redenering vraagtekens oproept. En overigens is

> mij nog steeds niet duidelijk wat jouw

> Johannescitaat nu met hemelvaart te maken heeft.

Het punt is nu dat de hemelvaart en de uitstorting van de heilige Geest al heeft plaatsgevonden en dat het altijd al om geloof gaat in de Heer. Jezus zei al voordat de heilige Geest was uitgestort: ‘Laat wie dorst heeft bij mij komen en drinken! “Rivieren van levend water zullen stromen uit het hart van wie in mij gelooft,” zo zegt de Schrift.’ Johannes benadrukt dat door te zeggen dat Jezus hiermee doelde op de Geest die zij die in hem geloofden zouden ontvangen. De Geest was er namelijk nog niet, want Jezus was nog niet tot Gods majesteit verheven, dat gebeurde met de hemelvaart en… als je tot geloof komt. Geloven in Jezus is Hem erkennen en persoonlijk verheffen tot Gods majesteit. Dat is het teken van de heilige Geest, het moment dat je de hemel ziet openscheuren.

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Haha….bedoel je die uitdrukking ‘rotgodje’?

> die is niet van mezelf. heb ik van een boekje van

> Guus Kuijer, de bekende kinderboekenschrijver, die

> me hielp nadenken op een eerlijke manier over God.

Als je eerlijk over God wil nadenken moet je niet aan de lippen van een kinderboekenschrijver hangen maar aan het Woord van God, de Bijbel en Jezus Christus.

• Boris

rookt.

• LeSage

perihelium Schreef:

——————————————————-

> LeSage Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > In mij n openingspost gaf ik al aan waarom die

> > redenering vraagtekens oproept. En overigens is

> > mij nog steeds niet duidelijk wat jouw

> > Johannescitaat nu met hemelvaart te maken

> heeft.

>

>

> Het punt is nu dat de hemelvaart en de uitstorting

> van de heilige Geest al heeft plaatsgevonden en

> dat het altijd al om geloof gaat in de Heer. Jezus

> zei al voordat de heilige Geest was uitgestort:

> ‘Laat wie dorst heeft bij mij komen en drinken!

Dan had hij dus beter onder ons kunnen blijven.

> “Rivieren van levend water zullen stromen uit

> het hart van wie in mij gelooft,” zo zegt de

> Schrift.’ Johannes benadrukt dat door te zeggen

> dat Jezus hiermee doelde op de Geest die zij die

> in hem geloofden zouden ontvangen. De Geest was er

> namelijk nog niet, want Jezus was nog niet tot

> Gods majesteit verheven, dat gebeurde met de

> hemelvaart en… als je tot geloof komt. Geloven

> in Jezus is Hem erkennen en persoonlijk verheffen

> tot Gods majesteit. Dat is het teken van de

> heilige Geest, het moment dat je de hemel ziet

> openscheuren.

Dit is het typische kenmerk van fundamentalistisch geloof: gewoon niet in wíllen gaan op argumenten van de ander.

Ik heb toch uitgelegd dat als de geest van Christus uitgestort wordt over ieder die gelooft, die geest niet meer is waar hij hoort te zijn: in het lichaam van Jezus van Nazareth, die volgens de bijbel hoort te pleiten voor ons bij God ‘met onuitsprekelijke verzuchtingen’.

Het klopt dus gewoon niet: ofwel die geest zou in de harten van de gelovigen moeten zijn, ofwel hij zou moeten pleiten bij God. Waar overigens weer geen reden voor is omdat god dew wereld met zich verzoend heeft (voltooid verleden tijd)

Waarom ga niet in op die gedachtengang?