Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

waarom hemelvaart?

• LeSage

Dat is een vraag die ik mezelf al heel lang stel.

het geijkte antwoord is: doordat Jezus ten hemel voer, kon de uitstorting van (zijn) heilige Geest plaats vinden, anders had dat niet gekund. Maar dat antwoord klopt niet. Dat houdt namelijk in dat er ergens in het buitenaardse een plek of een mogelijkheid is waar je enerzijds van je geest ontdaan wordt (in menselijke termen gezegd: dan sterf je dus), en die geest wordt in miljoenen snippers over de gelovigen van na die tijd uitgestort.

Maar de gelovigen van vóór die tijd dan? Een Mozes, een Elia, een Abraham ……zijn er ooit, ook na Pinksteren, mensen van dat geloofskaliber opgestaan? Toch kunnen die niet deelgenomen hebben aan pinksteren omdat zij ver voor die tijd leefden.

Wie heeft een antwoord?

• ¥ Lotje ¥

Bijna niemand buiten het christelijk geloof weet meer wat die dag betekent.

Op Hemelvaartsdag viert de kerk de troonsbestijging van de opgestane Paasvorst.

Boven de razernij der volkerenwereld staat een troon.

Tenhemelopneming

De evangelisten spreken niet over hemelvaart, maar over de ten hemelopneming.

De Verrezene is naar de hemel gegaan om deze bruisende wereld als Wereldregent te leiden.

Jezus is gerepatrieerd om bij de Vader onze Advocaat te zijn. ”Indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader”

Aast de troon staat ook een altaar. Jezus is niet alleen Koning, maar ook onze grote Hogepriester.

Jezus is gerepatrieerd om het koningschap over deze wereld uit de handen van de Vader te ontvangen. Om een naam boven alle naam te ontvangen (Fil 2)

Jezus is gerepatrieerd om in de hemel bij de Vader plaatsen te reserveren voor ons.

Gereserveerde plaatsen

Ons domicilie is in de hemel. Wij zijn burgers van een rijk in de hemelen. In het huis van mijn Vader zijn vele woningen. Ik ga er heen om u plaats te bereiden (Joh. 14)

We hebben dus gereserveerde plaatsen!ik wil wel naast jou zitten LeSage . Als je tenminste niet rook 8-)

bron:bijbelplaatsen

• Richard II

De goden waren kosmonauten.

Jezus is opgehaald, of omhoog gebeamd (Beam me up, Scotty) door een ruimteschip.

En “uitstorting” van die heilige geest, dat is hooguit zinsbegoocheling geweest.

• LeSage

Ik rook inderdaad niet, Lotje. Maar ik wil wel een plekje naast de uiitgang zodat ik snel weg kan zijn als het grote roosteren van de ongelovigen begint :D

jij schreef:

Jezus is gerepatrieerd om bij de Vader onze Advocaat te zijn. ”Indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een voorspraak bij de Vader”

Ik dacht dat de blijde boodschap was dat God zich met de wereld verzoend heeft na de dood en opstanding van Jezus?

(Coloss. 1:20 en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. )

Waar hebben we dan nog een advokaat voor nodig? Ik moet ineens denken aan dat rotgodje van Samuel die in staat is om de hele wereld uit te roeien, uitgezonderd dat kleine groepje gelovingen a la Boaz en Samuel.

• LeSage

Ik denk dat we de Waarheid onder ogen moeten zien: er is nooit een lichamelijke verrijzenis geweest, en daarom is er ook geen hemelvaart geweest.

• Gonnie

Zo zo Le sage jij bent niet bang, maar ik moet er wel om lachen. Ha ha.:D

• ¥ Lotje ¥

Doordat Jezus terug naar God is gegaan kon de Heilige Geest komen, de Trooster. Jezus zit nu aan de rechterhand van God om voor de mensen te bidden en te pleiten. Pleiten is opkomen voor iemand. Dat doet Jezus voor ons.

********************************************************************************************************************

Je komt zomaar niet een twee drie in de hemel . er word wel reorganiseert, En als je wat uitgespookt heb zal je eerst je straf wel moeten begaan. Zou anders wat te gemakkelijk gaan het leven op aarde ,je zou dan maar raak kunnen rotzooien.

• Richard II

O ja? Waarom is het dan vandaag een “feestdag”?

• LeSage

Haha….bedoel je die uitdrukking ‘rotgodje’?

die is niet van mezelf. heb ik van een boekje van Guus Kuijer, de bekende kinderboekenschrijver, die me hielp nadenken op een eerlijke manier over God.

• ¥ Lotje ¥

Tot de vierde eeuw na Christus was Hemelvaart geen apart feest. De herdenking van de hemelvaart van Christus naar zijn vader in de hemel was slechts een van de onderdelen van het Pinksterfeest. Hemelvaart werd gevierd op de vijftigste dag na Pasen.

In de vijfde eeuw werd Hemelvaartsdag een apart feest. In de middeleeuwen ontwikkelde het feest zich tot het afsluitende feest van de paasperiode. Dit werd gesymboliseerd in het doven van de paaskaars op Hemelvaartsdag.

Pasen (Jezus' verrijzenis), Hemelvaart (Jezus' verheffing aan Gods rechterhand) en Pinksteren (nederdaling van de Heilige Geest) vormen een fundamentele eenheid. Verrijzenis, hemelvaart en zending van de Geest drukken een en hetzelfde heilsgebeuren uit.

bron: beleven

Er staat 50 ste dag na Pasen ik dacht altijd 40 dagen na PASEN ??????????? Dus foutje in de bijbel???of hoe moet ik dat zien??