Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Profetie vervuld

• samuel

De profetieën dat de Messias Jezus is vervuld:

1. Zaad van de vrouw: Genesis 3:15 Galaten 4:4

2. Afstammeling van Abraham: Genesis 12:3 Matteüs 1:1

3. Afstammeling van Isaak: Genesis 17:19 Lucas 3:34

4. Afstammeling van Jacob: Numeri 24:17 Matteüs 1:2

5. Afstammeling van Juda: Genesis 49:10 Lucas 3:33

6. Afstammeling van Isaï: Genesis 11:10 Romeinen 15:12

7. Afstammeling van David: Jeremia 23:5-6 Matteüs 1:1

8. Gezalfd en eeuwig: Psalm 45:6-7 Psalm 102:25-27 Hebreeën 1:8-12

9. Geboren in Bethlehem: Micha 5:1 Lucas 2:4-5, 7

10. Tijd van zijn geboorte: Daniël 9:24-27 Lucas 2:1-2

11. Geboren uit een maagd: Jesaja 7:14 Lucas 1:26-27, 30-31

12. Aanbeden door herders: Psalm 72:9 Lucas 2:8-15

13. Uitroeiing van kinderen: Jeremia 31:15 Matteüs 2:16-18

14. Vlucht naar Egypte: Hosea 11:1 Matteüs 2:14-15

15. De weg bereid: Jesaja 40:3-5 Lucas 3:3-6

16. Voorafgegaan door een voorbode: Maleachi 3:1 Lucas 7:24, 27

17. Voorafgegaan door Elia: Maleachi 4:5-6 Matteüs 11:13

18. Bekend gemaakt als Zoon van God: Psalm 2:7 Lucas 1:32; Matteüs 3:17

19. Bediening in Galilea: Jesaja 9:1-2 Matteüs 4:13-16

20. De tempel wordt een rovershol in plaats van een bedehuis: Jesaja 56:7; Jeremia 7:11 Matteüs 21:13

21. Een profeet (als Mozes): Deuteronomium 18:15 Handelingen 3:20, 22

22. Blinden, doven en lammen worden genezen: Jesaja 29:18; Jesaja 35:5-6 Lucas 7:22;

Matteüs 11:3-5

23. De Messias is zachtmoedig en zachtaardig: Jesaja 42:2-3; Jesaja 53:7 Matteüs 12:18-20; Matteüs 11:29

24. Bediening onder de heidenen (niet-joden): Jesaja 42:1; Jesaja 49:1 Matteüs 12:18-21; Lucas 2:32

25. De gebroken harten zullen verbonden worden: Jesaja 61:1-2 Lucas 4:18-19

26. Hij zal voorbede voor de mensen doen: Jesaja 53:12; Jesaja 59:16 Romeinen 8:34; Hebreeën 7:25

27. Afgewezen (verworpen) door zijn eigen volk, de joden: Jesaja 52:3; Jesaja 8:14; Jesaja 28:16; Psalm 118:22 Johannes 1:11; Lucas 23:18; Handelingen 4:11; 1 Petrus 2:6-8

28. Priester naar de ordening van Melchisedek: Psalm 110:4 Hebreeën 5:5-6

29. Triomfantelijke intocht: Zacharia 9:9 Marcus 11:7, 9, 11

30. De Messias zal niet geloofd worden: Jesaja 53:1 Johannes 12:37-38

31. Schapen van de Herder verstrooid: Zacharia 13:7 Matteüs 26:31

32. Verraden door een vriend: Psalm 41:9; Psalm 55:12-13; Zacharia 13:6 Lucas 22:47-48; Matteüs 26:49-50

33. Verraden voor 30 zilverstukken: Zacharia 11:12 Matteüs 26:14-15

34. Het geld voor het verraden (30 zilverstukken) gebruikt om het potterbakkersveld te kopen: Zacharia 11:13 Matteüs 27:6-7

35. Stil tijdens beschuldigingen: Jesaja 53:7 Marcus 15:4-5

36. Bespuugd en geslagen: Jesaja 50:6; Matteüs 26:67; Matteüs 27:30

37. Gegeseld: Jesaja 53:5 Matteüs 27:26

38. Gehaat zonder reden: Psalm 35:19 Johannes 15:24-25

39. Plaatsvervangend offer: Jesaja 53:5 Romeinen 5:6, 8

40. Doorboord door handen en voeten: Zacharia 12:10; Psalm 22:16 Johannes 20:25-27

41. Bespot: Psalm 22:7-8 Lucas 23:35

42. Azijn gegeven voor zijn dorst: Psalm 69:21 Johannes 19:28-29

43. Gebed voor wie hem vervolgen: Psalm 109:4; Jesaja 53:12 Lucas 23:34

44. Soldaten dobbelen om zijn kleding: Psalm 22:17-18 Matteüs 27:35-36

45. Verlaten door God: Psalm 22:1 Matteüs 27:46

46. Zijn Geest toevertrouwd aan God: Psalm 31:5 Lucas 23:46

47. Geen beenderen gebroken: Psalm 34:20 Johannes 19:32, 33, 36

48. Zijn zijde doorstoken: Zacharia 12:10 Johannes 19:34

49. Duisternis over het land: Amos 8:9 Matteüs 27:45

50. Begraven bij de rijken: Jesaja 53:9 Matteüs 27:57-60

51. De opstanding uit de dood: Psalm 16:10; Psalm 30:4; Psalm 49:16; Psalm 118:17 Marcus 16:6-7

52. Stuurt de Heilige Geest: Jesaja 44:3; Joel 2:28 Johannes 20:22; Handelingen 2:16-17

53. Richt een nieuw verbond op: Jesaja 55:3-4; Jeremia 31:31 Matteüs 26:28; Lucas 22:20; Hebreeën 8:6-10

54. Zijn Hemelvaart naar de rechterhand van God: Psalm 110:1 Marcus 16:19; 1 Korintiërs 15:4; Efeziërs 4:8

55. De heidenen (niet-joden) zullen de Messias zoeken: Jesaja 9:2; Jesaja 11:10; Jesaja 65:1 Romeinen 11:25; Matteüs 4:16

Dit zijn er 55, als je er nog meer weet voeg ze toe.

• CU

Die van Daniël 9 is wel een leuke in je lijst. Het uitroeien van de Messias.

Geheel in tegenstelling met die van Jesaja 9, Vredevorst.

• samuel

Daniël 9:24, 26

Zeventig weken zijn bepaald over uw volk en uw heilige stad, om de overtreding te voleindigen, de zonde af te sluiten, de ongerechtigheid te verzoenen, en om eeuwige gerechtigheid te brengen, gezicht en profeet te bezegelen en iets allerheiligst te zalven…

En na de tweeënzestig weken zal een gezalfde worden uitgeroeid, terwijl er niets tegen hem is; en het volk van een vorst die komen zal, zal de stad en het heiligdom te gronde richten, maar zijn einde zal zijn in de overstroming; en tot het einde toe zal er strijd zijn: verwoestingen, waartoe vast besloten is.

Dit zijn moeilijk te begrijpen verzen. Wat duidelijk is, is dat alle zonde vergeven zou worden en dat de Messias zou sterven. In de evangeliën zien we dat dit over Jezus gaat. Dit was waarom Hij kwam, om vergeving van zonden aan de mensen te bieden.

Matteüs 26:28

Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.

Verschillende verzen in het Oude Testament maken duidelijk wat de taak van de Messias zou zijn op de aarde. Hij zou niet alleen komen om de boodschap van God te brengen, of om wonderen te doen en mensen te genezen.

32 Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is; 33 maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is.

34 Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

Matt.10

49 Vuur ben Ik komen werpen op de aarde en wat is mijn wil, als het reeds ontstoken is? 50 Ik moet gedoopt worden met een doop, en hoe beklemt het Mij, totdat het volbracht is. 51 Meent gij, dat Ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen? Neen, zeg Ik u, veeleer verdeeldheid. Lucas. 12

5 En zij baarde een zoon, een mannelijk wezen, dat alle heidenen zal hoeden met een ijzeren staf; Op.12

15 En uit zijn mond komt een scherp zwaard, om daarmede de heidenen te slaan. En Hijzelf zal hen hoeden met een ijzeren staf en Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods, des Almachtigen. 16 En Hij heeft op zijn kleed en op zijn dij geschreven de naam: Koning der koningen en Here der heren. Op.19

Maar voor ons gelovigen christenen is Hij onze Vredevorst:

27 Vrede laat Ik u, mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld die geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd of versaagd. Joh.14

33 Dit heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede hebt. In de wereld lijdt gij verdrukking, maar houdt goede moed, Ik heb de wereld overwonnen. Joh.16

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Daniël 9:24, 26

> Zeventig weken zijn bepaald over uw volk en uw

> heilige stad, om de overtreding te voleindigen, de

> zonde af te sluiten, de ongerechtigheid te

> verzoenen, en om eeuwige gerechtigheid te brengen,

> gezicht en profeet te bezegelen en iets

> allerheiligst te zalven…

> En na de tweeënzestig weken zal een gezalfde

> worden uitgeroeid, terwijl er niets tegen hem is;

> en het volk van een vorst die komen zal, zal de

> stad en het heiligdom te gronde richten, maar zijn

> einde zal zijn in de overstroming; en tot het

> einde toe zal er strijd zijn: verwoestingen,

> waartoe vast besloten is.

>

>

> Dit zijn moeilijk te begrijpen verzen. Wat

> duidelijk is, is dat alle zonde vergeven zou

> worden en dat de Messias zou sterven. In de

> evangeliën zien we dat dit over Jezus gaat. Dit

> was waarom Hij kwam, om vergeving van zonden aan

> de mensen te bieden.

Bs'd

Nou, nee dus. Zie hier waar de 70 weken van Daniel 9 over gaan:

https://sites.google.com/site/bergzion/torah/daniel9

• Eliyahu

Bs'd

En lees hier waarom die “messiaanse profetieën” van Sam allemaal leugen en bedrog zijn:

https://sites.google.com/site/bergzion/torah/bruteleugens

• CU

Jesaja 7:15-16 Boter en honig zal Hij eten, totdat Hij wete te verwerpen het kwade, en te verkiezen het goede. Zekerlijk, eer dit Knechtje weet te verwerpen het kwade, en te verkiezen het goede, zal dat land, waarover gij verdrietig zijt, verlaten zijn van zijn twee koningen.

Jezus zou grote hoeveelheden boter en honing eten. Waar staat dat in het NT?

Daarbij is het achteraf wel duidelijk dat Jezus zo'n 400 jaar na Jesaja geboren zou worden terwijl dit over een opgroeiend kind gaat die de dan nabije toekomst zou duiden, gezien de verwijzing naar de toen aanwezige twee koningen.

• samuel

In het jaar 70 werd Jeruzalem ingenomen en de tempel totaal verwoest, daarmee de profetie in het boek van Daniël 9 volbracht werd, Jezus bevestigde deze profetie in Matteüs 24 “En Jezus zeide tot hen: Ziet gij niet al deze dingen? Voorwaar zeg Ik: Hier zal niet een steen op den anderen steen gelaten worden, die niet afgebroken zal worden.” MATTHÉÜS 24:2

De vorst die kwam was Keizer Nero, die door zijn generaal Titus Jerazulem en de tempel liet vernietiegen.

“Maar wanneer gij zien zult, dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan dat haar verwoesting nabij gekomen is. Alsdan die in Judéa zijn, dat zij vlieden naar de bergen; en die in het midden van dezelve zijn, dat zij daaruit trekken; en die op de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen.” LUKAS 21:20-21

Dit was veertig jaar na de kruisiging, dood en opstanding uit de dood en de hemelvaart van Jezus Christus.

Precies een Bijbelse generatie later.

In Matteüs staat iets wat deze profetie ook weer bevestigt: 20 Maar de overpriesters en de oudsten overreedden de scharen, dat zij om Barabbas zouden vragen, maar Jezus zouden laten ter dood brengen. 21 De stadhouder antwoordde en zeide tot hen: Wie van die twee wilt gij, dat ik u loslaat? Zij zeiden: Barabbas. 22 Pilatus zeide tot hen: Wat moet ik dan doen met Jezus, die Christus genoemd wordt? Zij zeiden allen: Hij moet gekruisigd worden! 23 Hij zeide: Wat heeft Hij dan toch voor kwaad gedaan? Zij schreeuwden des te meer: Hij moet gekruisigd worden! 24 Toen Pilatus zag, dat niets baatte, maar dat er veeleer oproer ontstond, nam hij water, wies zich de handen ten aanschouwen van de schare en zeide: Ik ben onschuldig aan zijn bloed; gij moet zelf maar zien, wat ervan komt. 25 En al het volk antwoordde en zeide: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen! Matt. 27

En dat is precies gebeurt, veertig jaar later, de nog levende Joden uit de tijd van de kruisiging werden vermoord door het Romeinse leger en hun kinderen werden vermoord, verkracht werden en de slavernij ingeleid, en naar alle uithoeken van het Romeinse keizerrijk verbannen, geen tempeldiensten meer, opgeheven, overbodig geworden. Jezus is de eeuwige Hogepriester: Christus hoger priester dan Aäron

11 Indien nu het Levitische priesterschap het volmaakte gebracht had, immers, daaronder heeft het volk de wet ontvangen – waarom was het dan nog nodig, dat een andere priester naar de ordening van Melchisedek opstond, van wie niet gezegd werd, dat hij naar de ordening van Aäron is? 12 Want uit een verandering van priesterschap volgt noodzakelijk ook een verandering van wet. 13 Want Hij, van wie aldus wordt gesproken, heeft behoord tot een andere stam, waaruit niemand met het altaar te doen had: 14 het is immers duidelijk, dat onze Here uit Juda is gesproten, ten aanzien van welke stam Mozes met geen woord van priesters gerept heeft. 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester opstaat, 16 die dit niet geworden is krachtens een wet met een voorschrift betreffende vleselijke (afkomst), maar krachtens een onvernietigbaar leven. 17 Want van Hem wordt getuigd: Gij zijt priester in eeuwigheid naar de ordening van Melchisedek. 18 Want een vroeger voorschrift wordt wel afgeschaft, als het zonder kracht en nut is, 19 – immers de wet heeft in geen enkel opzicht het volmaakte gebracht – maar thans wordt een betere hoop gewekt, waardoor wij nader tot God komen. 20 En in zoverre het niet zonder een plechtige eed plaats had – want genen zijn zonder eed priester geworden, 21 maar déze met een eed bij monde van Hem, die tot Hem sprak: De Here heeft gezworen en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt priester in eeuwigheid – 22 in zoverre is Jezus ook van een beter verbond borg geworden. 23 En zíj zijn in groter getale priester geworden, omdat zij door de dood verhinderd werden het te blijven, 24 doch Híj heeft, juist doordat Hij in eeuwigheid blijft, een priesterschap, dat op geen ander kan overgaan. 25 Daarom kan Hij ook volkomen behouden, wie door Hem tot God gaan, daar Hij altijd leeft om voor hen te pleiten. 26 Immers, zulk een hogepriester hadden wij ook nodig: heilig, zonder schuld of smet, gescheiden van de zondaren en boven de hemelen verheven; 27 die niet, gelijk de hogepriesters, van dag tot dag eerst offers voor zijn eigen zonden behoeft te brengen en daarna voor die van het volk, want dit laatste heeft Hij eens voor altijd gedaan, toen Hij Zichzelf ten offer bracht. 28 Want de wet stelt als hogepriester mensen, die met zwakheid behept zijn, maar het plechtige woord van de eed, die ná de wet kwam, stelt de Zoon, die in eeuwigheid volmaakt is. Hebr.7

• samuel

Dus niet, dan is voor jou het verkeerde duidelijk geworden, duidelijk.

• CU

Voor dat jij het in de gaten hebt, heb je jezelf verlezen. Dwz. jij kan niet meer objectief zijn. (maar stiekum weet je dat ik gelijk heb)

• samuel

Nou nee dat is het niet Gerrit, je schrijft iets zonder dat je weet waar je het over hebt. En dat is duidelijk.