Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jezus kwam niet terug; had hij zich vergist?

  • Eliyahu

    Bs'd

    Jezus kwam niet terug; had hij zich vergist?

    http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3255928/2012/05/15/Jezus-kwam-niet-terug-had-hij-zich-vergist.dhtml

    Gerrit-Jan KleinJan − 15/05/12, 13:25

    © EPA. De hemelvaart van Jezus, zoals uitgebeeld door de Italiaanse schilder Ludovico Brea (ca. 1450 - ca. 1523).

    Jezus beloofde na zijn hemelvaart binnen één generatie terug te komen op aarde. Dat gebeurde niet. Christenen zochten honderden jaren naar een oplossing.

    Zijn afwezigheid zou slechts van korte duur zijn. Na zijn opstanding uit de dood, zo verhaalt de Bijbel, steeg Jezus op naar de hemel. Een tijdelijk verblijf, beloofde hij bij zijn vertrek. Op zijn hemelvaart zou een onvermijdelijke wederkomst volgen.

    'Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt', zegt Jezus in de eerste drie evangeliën in het Nieuwe Testament.

    Het liep allemaal anders. Het koninkrijk der hemelen kwam niet. Niet in Jezus' generatie en ook niet in de eeuwen daarna. Hoezeer gelovigen ook naar de wolken keken of er al een spoor van hun heer en heiland te zien was.

    Op zoek naar oplossing

    De evangelisten die Jezus' leven optekenden zadelden de gelovigen met een enorm probleem op, zegt historicus Piet Leupen. “Het staat in de Bijbel. Dus gelovigen kunnen er niet omheen.”

    Leupen, jarenlang hoogleraar Middeleeuwse geschiedenis, is gefascineerd door de manier waarop de kerk de woorden van Christus keer op keer probeerde te verklaren. “Zij troostte de gelovigen met de sacramenten. Maar de gelovigen gingen zelf ook op zoek naar de oplossing voor het uitblijven.”

    Toen hij nog doceerde kwam hij er niet aan toe. Maar nu hij gepensioneerd is, heeft hij eindelijk de tijd gevonden voor een overzichtswerk over het uitblijven van Jezus' wederkomst en de gevolgen daarvan voor het christendom. “Detailstudies zijn er al genoeg. Ik had behoefte aan een synthese, aan greep op de materie.”

    Nieuwe wereld op aarde

    In de Joodse wereld, waarvan Jezus onderdeel uitmaakte, tierde de gedachte welig dat er binnenkort een messiaans vrederijk zou ontstaan. “Het is een concrete belofte. Er zit dan ook een enorm revolutionair potentieel in die woorden.”

    Het koninkrijk der hemelen op aarde, zegt de historicus, dat betekent immers een revolutie, een totale ommekeer van de bestaande orde. De Romeinen, die door de Joden als bezetter werden gezien, zouden voorgoed weggejaagd worden.

    “Die verwachting krijgt gestalte in figuren als Johannes de Doper en Jezus van Nazareth. Zoals zij waren er veel meer, weten we inmiddels. Bij hen was er geen sprake van een abstractie of een gemoedsgesteldheid, ze zagen de verlossing heel concreet als een nieuwe wereld op aarde. Het was zéér politiek gericht.”

    Grote worsteling met woorden

    Maar de gewenste revolutie kwam niet. Sterker: in het jaar 70 werd alle hoop op verlossing zeer grondig de grond ingeboord. Toen verwoestten de Romeinen de Joodse tempel. Leupen: “Voor christenen was deze ramp een eerste teken dat het door Jezus voorspelde einde was aangebroken.”

    Toch kwam Jezus niet. Door het wegblijven van de verlosser maakte zich twijfel en onzekerheid meester van de vroege christenen. “Ik zie het Nieuwe Testament als één grote worsteling met de woorden die Jezus aan zijn wederkomst wijdde. Enerzijds: Jezus heeft het gezegd. Anderzijds: men constateert om zich heen dat het niet gebeurt.”

    Uiteindelijk gaven de apostelen Petrus en vooral Paulus het christendom vorm zoals we dat tot op de dag van vandaag kennen. Zij susten de angstige gelovigen die tevergeefs wachtten op Jezus. “Denk erom, broeders, wordt Petrus bijvoorbeeld in een van zijn brieven in de mond gelegd, dat voor de Heer één dag is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.”

    Alvast zelf beginnen

    Toch bleven de woorden van Jezus nagalmen. Als onduidelijk was hoe snel Jezus terug zou komen, waar moest het koninkrijk van God dan gevonden worden? Een oplossing die erg veel invloed kreeg was een poging om het beloofde koninkrijk van God alvast op aarde te laten beginnen - met of zonder de fysieke aanwezigheid van Jezus.

    Even geloofden de christenen dat het zover was toen de Romeinse keizer Constantijn in de vierde eeuw het christendom omarmde. Het christendom werd zelfs op het einde van die eeuw staatsgodsdienst, het Romeinse pantheon werd naar de prullenbak verwezen.

    Maar die euforie duurde niet lang. Invallen van Germanen en Hunnen maakten een einde aan die droom. Rome werd onder de voet gelopen. Het christelijke wereldrijk versplinterde.

    List van Augustinus

    Opnieuw zaten de christenen met de handen in het haar. Uiteindelijk verzon kerkvader Augustinus, die leefde op het einde van de vierde eeuw en het begin van de vijfde eeuw, een list.

    “Het koninkrijk van God op aarde dat is niet te vinden in de politiek, zegt hij. Het Romeinse rijk noemt Augustinus letterlijk ‘een roversbende’. Maar toch, zo vervolgt hij, is er al wel een soort voorportaal van het koninkrijk van God op aarde: dat is de kerk.”

    Maar Augustinus, slim als hij was, voorzag meteen een nieuw probleem: de gelovigen, inclusief bisschoppen, priesters en andere geestelijken, zouden hierdoor makkelijk te veel pretenties kunnen krijgen. “Daarom zei hij: in de kerk is óók de duivel aanwezig. Om de heel eenvoudige reden dat de kerk gewoon op aarde te vinden is.”

    En hij deed nóg iets, want de uitspraken van Jezus stonden er nog steeds. “Hij zegt dan: met de eerste komst van Jezus is de eindtijd al begonnen. We hoeven volgens Augustinus niet meer op de eindtijd te wachten, die ís er al. Maar hoe lang de tijd duurt totdat Jezus weer komt, vervolgt hij, dat weten wij mensen niet. Dat is, zo is de redenering, alleen bij God bekend.”

    Kosmische einde van de geschiedenis

    Pas toen, bijna vier eeuwen nadat de woorden van Jezus zouden hebben geklonken, hadden christenen officieel een antwoord op de ‘vergissing’ van Jezus.

    De opvatting van Augustinus, die in ruwere vorm ook bij andere christelijke auteurs is te vinden, is lang gezaghebbend gebleven in de kerk, zowel bij zowel protestanten als katholieken. “De belofte van Jezus' wederkomst is verschoven naar het kosmische einde van de geschiedenis. Dán, na het Laatste Oordeel, zal het definitieve Koninkrijk Gods aanbreken.”

    Piet Leupen: De vergissing van Jezus. Het uitblijven van zijn koninkrijk en de gevolgen. Bert Bakker, Amsterdam. €22,50.

    Een blijvend verlangen naar het koninkrijk van God

    De gedachte dat de Apocalyps zeer nabij is, is vakkundig om zeep geholpen door met name Augustinus. Toch zijn er voortdurend groepen en stromingen in het christendom waar het geloof in het naderende einde der tijden levend blijft.

    Vooral in tijden van oorlogen, rampen en spanningen willen christenen weleens de hoop te vestigen op de belofte dat binnenkort het koninkrijk van God zal aanbreken. Piet Leupen wijst in zijn boek onder meer op de late Middeleeuwen, wanneer Europa verscheurd wordt door oorlogen, hongersnoden en de pest.

    Ook tegenwoordig leeft de gedachte dat Jezus best vandaag of morgen op de wolken des hemels kan verschijnen. Neem de Nijkerkse stichting Christenen voor Israël. Deze orthodox-protestantse christenen geloven dat ze door onvoorwaardelijk steun te geven aan Israël en het joodse volk, de wederkomst van Christus naderbij brengen.

    Piet Leupen

    Jarenlang was Piet Leupen (Goes, 1939) hoogleraar Algemene en Nederlandse Geschiedenis van de Middeleeuwen aan de Universiteit van Amsterdam. Daarvoor doceerde hij aan de, toen nog, Katholieke Universiteit Nijmegen. Daar was hij de eerste niet-katholieke historicus bij de sectie Geschiedenis. Op latere leeftijd is Leupen over de relatie tussen kerk en staat en over religiegeschiedenis gaan schrijven.

    Elf jaar geleden ging hij met emeritaat. Hoewel zijn professorentoga meer dan een decennium in de kast hangt, bleef het verlangen om ooit een toegankelijk boek te maken over de uitblijvende wederkomst van Jezus, een onderwerp waaraan hij ook zijn afscheidscollege wijdde.

    Leupen heeft een missie met het boek: “Wij leven in West-Europa in een geseculariseerde maatschappij die steeds verder af komt te staan van de christelijke godsdienst. Maar ik ben van mening dat wij ons niet kunnen en mogen losmaken van de culturele tradities die bij deze ideeën horen. De ideeën van het christendom bestaan niet zomaar los van de mensen. Ze hebben onze samenleving gevormd. Om onze wereld te begrijpen is kennis van het christendom onontbeerlijk.”

  • samuel

    'Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt', zegt Jezus in de eerste drie evangeliën in het Nieuwe Testament.

    5 Want Johannes doopte met water, maar gij zult met de heilige Geest gedoopt worden, niet vele dagen na deze. 6 Zij dan, die daar bijeengekomen waren, vroegen Hem en zeiden: Here, herstelt Gij in deze tijd het koningschap voor Israël? 7 Hij zeide tot hen: Het is niet uw zaak de tijden of gelegenheden te weten, waarover de Vader de beschikking aan Zich gehouden heeft, 8 maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde. Hand.1

    1 En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen. 2 En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren; 3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen; 4 en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken. Hand.2

    Tekenen en wonderen

    12 En door de handen der apostelen geschiedden vele tekenen en wonderen onder het volk; en zij waren allen eendrachtig bijeen in de zuilengang van Salomo. 13 Doch van de anderen durfde niemand zich bij hen aansluiten, maar het volk stelde hen hoog. 14 En des te meer werden er toegevoegd, die de Here geloofden, tal van mannen zowel als vrouwen, 15 zo zelfs, dat men de zieken op straat droeg en op bedden en matrassen legde, opdat, wanneer Petrus voorbijkwam, ook maar zijn schaduw op iemand van hen zou vallen. 16 En ook de menigte uit de steden rondom Jeruzalem stroomde toe en bracht zieken en door onreine geesten gekwelden mede. En zij werden allen genezen.

    hand. 5

    Naar mijn inzien is de belofte de profetie van Jezus volbracht en nog steeds voortduurt, het koninkrijk van God is niet in woorden maar in kracht door de heilige Geest.

    20 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in woorden, maar in kracht. 1 Kor. 4

  • Krekkie

    Zij die in duisternis volharden zullen de (weder)komst van Christus nimmer zien.

    Echter, voor hen die Hem in het geloof aannemen, is de komst van Christus reeds een volkomen feit.

    Ziedaar het verschil tussen zij die immer in duisternis verkeren en zij die in geloof opzien tot het Licht!

  • Frederik D

    Ook jij geeft een al te vrije draai aan de gewraakte bijbeltekst, heer Graecius.

  • Eliyahu

    Bs'd

    In Matteus 4:17 claimt hij dat het koninkrijk der hemelen nabij is. Nu, bijna 2000 jaar later, is het koninkrijk er nog steeds niet.

    Deze claim van Jezus dat hij spoedig terug zal komen is dik gezaaid in het Nieuwe Testament. Kijk bijvoorbeeld in Openbaring 1:1-3, Idem 3:11, Idem 22:6, 10-12, 20. Overal hier wordt gesproken over een spoedige wederkomst, en de eerste christelijke gemeenten verwachtten de wederkomst in hun dagen, zoals we kunnen lezen in I Korinthen 7:29, Romeinen 13:11-12, en I Petrus 4:7. De reden dat de eerste christelijke gemeenten de wederkomst in hun dagen verwachtten is gebaseerd op hele heldere, niet mis te verstane uitspraken van Jezus. Kijk voor een indrukwekkende profetie in Marcus 13:24-30: “Maar in die dagen, na de verdrukking, zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven. En de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. En dan zullen zij de zoon des mensen zien komen op de wolken, met grote macht en heerlijkheid. En dan zal hij zijn engelen uitzenden en zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het uiterste der aarde en het uiterste des hemels. … Voorwaar, ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt.” Zie ook Matt. 24:29-35 en Lukas 21:25-33

    Dit geslacht is al bijna 2000 jaar geleden voorbij gegaan, en niemand heeft hem terug zien komen op de wolken om zijn koninkrijk van vrede te vestigen en zijn uitverkoren christenen in te zamelen.

    In Matteus 16:27-28 zegt Jezus: “Want de zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid des vaders, met zijn engelen, en dan zal hij een ieder vergelden naar zijn daden. Voorwaar, ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.” Zie ook Markus 9:1

    Heeft iemand hem zien komen in zijn koninklijke waardigheid? Is iedereen al vergolden naar zijn daden? Maar sommigen van hen zouden niet sterven voordat zij hem zouden hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid! Leven zij nog vandaag de dag? Zelfs Metuselem leefde niet zo lang!

    Hieruit moeten we concluderen dat Jezus het niet best deed als profeet. Wat zegt de heilige Thora, die de enige eeuwige God gaf aan het joodse volk, hier over?

    Deuteronomium 18:20-22: “Maar een profeet, die overmoedig genoeg is om in Mijn naam een woord te spreken, dat ik hem niet gebood te spreken, of die in de naam van andere goden spreekt, die profeet zal sterven. Wanneer gij nu bij uzelf mocht zeggen: Hoe onderkennen wij het woord dat de HERE niet gesproken heeft? Als een profeet spreekt in de naam des HERE en zijn woord wordt niet vervuld en komt niet uit, dan is dit een woord, dat de HERE niet gesproken heeft; in overmoed heeft de profeet het gesproken, gij zult voor hem niet vrezen.”

    Hier gebiedt God het joodse volk om valse profeten, dat zijn profeten wiens profetieen niet uitkomen, terecht te stellen.

    Jezus is een perfect voorbeeld van een profeet wiens profetie niet uitkwam.

  • Stefan

    Helder.

  • CU

    Eliyahu Schreef:

    > Wat zegt de heilige Thora,

    > die de enige eeuwige God gaf aan het joodse volk,

    > hier over?

    >

    Die zegt in Deuteronomium 23:2

    Geen bastaard zal in de vergadering des HEEREN komen; zelfs zijn tiende geslacht zal in de vergadering des HEEREN niet komen.

    En aangezien Jezus geen bekende vader had, dus een bastaard was, mocht hij niet in de vergadering in de synagoge komen.:D

  • Frederik D

    En daarom werd hij wellicht uit de synagoge gegooid.

  • David

    Interessant onderwerp.

    Laat ik voor de duidelijkheid eerst de tekst neerzetten:

    Lucas 9,27 Ik verzeker jullie dat sommigen die hier aanwezig zijn niet zullen sterven voor( grieks heos = tot) ze het koninkrijk van God hebben gezien.

    Marcus 9,1 Verder zei hij ook nog: ‘Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat (heos) ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.

    Waarom gebruikt Jezus het woordje voordat en niet omdat?

    Gewoon omdat hij wat anders bedoelde.

    Betekent het soms dat degene uit de generatie van Jezus niet zullen sterven?

    Integendeel.

    Ze zullen wel sterven maar pas nadat ze het koninkrijk hebben gezien.

    Nu kan je je de vraag stellen wat wordt er precies bedoeld met het koninkrijk van God.

    In elk geval niet de wederkomst want dan zullen de levenden juist worden meegevoerd en de doden opgewekt.

    David ;)

  • keessie

    Lukas

    27 En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen dergenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.

    28 En het geschiedde, omtrent acht dagen na deze woorden, dat Hij medenam Petrus, en Johannes, en Jakobus, en klom op den berg, om te bidden.

    Marcus

    1 En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat er sommigen zijn van degenen, die hier staan, die den dood niet zullen smaken, totdat zij zullen hebben gezien, dat het Koninkrijk Gods met kracht gekomen is.

    2 En na zes dagen nam Jezus met Zich Petrus, en Jakobus, en Johannes, en bracht hen op een hogen berg bezijden alleen; en Hij werd voor hen van gedaante veranderd.

    Bij Marcus is het 6 dagen en bij Lucas is het 8 dagen.