Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Slechts één Jahweh in de Tenach

• Frederik D

Gelooft men nou echt dat als er twee Jahwehs in het OT aanwezig zijn, de religieuze joden die passages over die twee Jahwehs in hun heilig boek zouden hebben opgenomen? Ze zouden zulke tekstfragmenten hebben gecensureerd. Heus.

Omdat het christelijke OT de joodse Tenach is en omdat de Tenach ouder is dan de Bijbel, moeten we de religieuze joden gelijk geven: er is in het OT, dus in hun Tenach, slechts één Jahweh.

Voor mijn part zijn er 47 komma 48 gedeeld door pi Jahwehs in het OT. Maar dat moet wel bewezen worden door de teksten zelf en de context. Maar de betreffende teksten zijn misschien wat knullig maar suggereren geen meerdere Jahwehs en de context suggereert helemaal geen meervoud aan Jahwehs.

En ja, nuchtere buitenstaanders staan objectiever tegenover de Bijbel dan biblicisten en andere gelovigen. Buitenstaanders staan neutraal tegenover de Bijbel. En neutraliteit is de sine qua non om een tekst goed te kunnen lezen.

• theo

Het is voor een joods gelovige werkelijk volstrekt ondenkbaar dat er twee JHWH zouden zijn.

Na enige googelen over dit onderwerp lees ik wat ik al vermoedde dat veel sites van christenen beweren dat het over JWHW en Jezus zou gaan.

Velen leveren volgens eigen zeggen zelfs het bewijs dat het over JHWH ( God de Vader) en Jezus gaat.

Eigenlijk is dat minachting t.o.v. het joodse geloof waaruit wij christenen zijn voortgekomen.

Ook heb ik het internationaal commentaar op de bijbel erop nagelezen, die rept er met geen woord over.

Ik zal eens zien of ik vandaag of morgen een “”joodsgelovigekenner“” of een rabbijn te pakken kan krijgen die wat licht op de zaak kan werpen.

OF:

Menachem , waar ben je ??..

• Frederik D

Het is een oude christelijke traditie, stammend van oude kerkvaders in de eerste eeuwen na Christus, om met veel vergezochte inlegkunde in het OT Jezus te zien. Ook het Commentaar van de SV, de StatenVertaling, rept van Jezus in het OT. Zie een bericht van Peri. Maar zoals ik al zei, de hedendaagse bijbelwetenschap heeft afstand genomen van die traditie en probeert het OT zo sec mogelijk te lezen, dus zonder allerlei gelovige, al te gelovige vooringenomenheid.

Het OT rept bijvoorbeeld nergens ervan dat Jahweh een tweede Jahweh schiep, al gaan onze inlegkundigen zelfs zo ver om in de schepping van het licht de schepping van Jezus te zien. Maar er staat licht en geen zoon, geen tweede Jahweh, geen toekomstige messias.

Maar ik zal “De geschiedenis der godsopenbaring” van De Wolff, een traditionalistisch werk in zes ingebonden delen, er eens op na slaan.

• Frederik D

Ik denk dat die traditie om overal in het OT Jezus te zien aan lieden als Ferry welbekend is.

• theo

Natuurlijk wel. dat is iedere theoloog wel bekend maar niet iedere theoloog is het daar mee eens.

Wat je al schreef; gemiddeld genomen is de huidige modernere bijbelwetenschap zeer terughoudend om Jezus in het O.T. te lezen en je ziet dan ook bij mensen die Jezus perse in het O.T.schijnen te willen zien achter iedere struik/tekst Jezus zoeken.

Vooral “”evangelisch ingestelde christenen“” hebben de neiging om het O.T. te “”verchristelijken".

• Frederik D

Ja, evangelische christenen en christenen die voor zichzelf zijn begonnen, dus de herherhersteld gereformeerd wederhervormden op hele noten zonder orgel maar met internet.

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Vooral “”evangelisch ingestelde christenen“”

> hebben de neiging om het O.T. te

> “”verchristelijken".

Jij zegt toch de Bijbel niet als geschiedenisboek te willen lezen? Voor iemand die tot geloof is gekomen in Jezus en Hem heeft aangenomen (Gods waarheid heeft aangenomen) is de Bijbel het woord van God en spreekt de Heer tot je in het NT en in het OT. Is dat ‘verchristelijken’?

• theo

Nee hoor.

Je moet ( alweer ) beter lezen !!!!!!!!!!

“”Verchristelijken“” daaronder wordt verstaan dat het O.T. wordt misbruikt om achter iedere tekst in het O.T. Jezus te kunnen vinden.

• CU

Zoals Joh . 6:32 het manna vergeestelijkt wordt, alsof ze veertig jaar Jezus hebben opgepeuzeld.

• theo

Nou nee hoor.

Literatuur.

Stijl en inhoud, zeker van het evangelie naar Johannes zal jou vast niet onbekend in de ogen kijken/in de oren liggen.