Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Mormonen dopen doden.

• CU

Onze lieve Heer heeft rare kostgangers:

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/09/mormonen-dopen-oranjes-postuum/

• Boris

1 Korintiërs 15

29 Wat denken zij die zich voor de doden laten dopen te bereiken? Als de doden toch niet worden opgewekt, waarom zouden zij zich dan voor hen laten dopen?

• Alma

tja je kan je afvragen wat triester is. geloven dat jan en alleman in de hemel komt zonder te geloven, of dat diezelfde jan en alleman in de hemel komt omdat je overgedoopt bent door de mormonen. Ik heb een poosje geleden een collega gehad die mormoons was, en ben toen zover gegaan om al hun boeken te lezen, tot en met het boek van Alma. Ik wil best een mening geven maar wil dan ook weten waarom ik deze mening geef.

Voor mij is het boek van Mormon geen aanvulling op de bijbel, maar een soortje van sektarische ideeen die de bijbel aan moeten vullen. Heel simpel voor mij staat het volgende. Mensen kiezen in dit leven voor of tegen God. Zij laten zich dopen in de kerk waarvan zij denken dat ze God op het best kunnen dienen.

Vervolgens zeggen Mormonen dat wat wij ook geloven, dit nooit genoeg kan zij omdat wij het sprookjesboek van Mormon niet geloven. Het is natuurlijk schattig dat ze iedereen willen behouden, maar ligt daar niet de taak van God en niet van de mensen?

Ik vind het werkelijk een aanfluiting dat een Anne Frank overgedoopt is door de Mormonen. Het koningshuis boeit me weliswaar iets minder, maar men moet van de overtuiging van een persoon afblijven. Hier op deze aarde maak je een keus, en ik heb geen mormoon nodig om me later nog goed te praten bij God. Wat een arrogantie.

Alma

• Boris

Zelf ben ik ongelovig en zowel een hemel als een hel is voor mij pure fictie. Na de dood is het gewoon afgelopen, er is niets meer.

Maar ik ben het met je eens wat betreft dat dopen. Men moet van iemands overtuiging afblijven. En daarbij verdenk ik ze er ook nog van het alleen ter meerdere eer en glorie van zichzelf te doen.

Gelovigen die mij om de oren slaan met kreten als “Gods zegen!”, “ik zal voor je bidden” of die vinden dat ik “gered” moet worden wekken bij mij alleen maar meewarigheid op.

• theo

Ik ken ook vrij veel vreemde kostgangers , ik ben er zelf ook één van maar van het fenomeen doden dopen begrijp ik werkelijk helemaal niks.

Nou ja, als iemand een (heilig) boek schrijft en daar zet die iemand een gekke opdracht in dan moet die opdracht natuurlijk gewoon volbracht worden.

Maar , hoe vreemd we het ook mogen vinden, het gaat in dit geval niet ten koste van levens , dat is met de antibloedtransfusie van de JG wel anders, dat gaat ten koste van mensenlevens.

• Frederik D

Alsof God de doop an sich zo belangrijk vindt.

Volgens de RK kerk kwamen ongedoopten niet in de hemel.

• theo

Inderdaad.

Echter, bij gerormeerden zat die angst er ook wel in want een be bietje werd de eerst zondag na de geboorte gedoopt, natuurlijk zonder de moeder want die moest/mocht 10 dagen in bed blijven.

Bij mij is dat wel later gedaan maar mijn oudere zus is inderdaad gedoopt zonder aanwezigheid van onze moeder.

• samuel

Doden kan je niet dopen en zeker niet postuum, de doop is persoonlijk en een bekering tijdens het leven, en doden kunnen niks meer: 5 De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. 6 Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedt. Pred.9

• CU

De moordenaar naast Jezus aan het kruis mocht ongedoopt door water en geest naar het paradijs.

Dus aan dopen moeten we niet zo zwaar tillen.

• theo

In ieder geval niet dat nietdopen als effect heeft dat je nooitophoudend in de hel komt na je aards bestaan.