Hier komt de stuk die ik beloofd heb te schrijven over het feit dat er in Genesis 18 en 19 in duidelijk taal vermeld wordt dat er op z'n minst Twee Jahweh's zijn.
Jahweh laat Zich aan Avraham zien , spreekt en eet met hem . In Genesis 18:33 staat er dat Jahweh weg is gegaan nadat Hij geéindigd had tot Avraham te spreken. De grote vraag is : Waar is Jahweh naar toe gegaan ? Velen denken dat Hij teruggekeerd is naar de hemelen alhoewel het er niet staat. Ook denken zij dat omdat er in Genesis 19:1 staat dat de 2 engelen in de avond te Sedom kwamen .
De wetenschappelijke Biblia Hebraica geeft aan dat oorspronkelijk in Genesis 19:1 mogelijk niet sjenej hamalachiem/twee engelen heeft gestaan maar haánasjiem/de mannen net zoals in Genesis 19:12 en Genesis 19:16 , dus als er oorspronkelijk in Genesis 19:1 ‘En de mannen kwamen in de avond te Sedom’ heeft gestaan dan kan heel goed zijn dat Jahweh Die eerst met Avraham gesproken heeft er ook bij was !
Dat Jahweh niet was teruggekeerd naar de hemelen maar naar Sedom is gegaan, blijkt in ten eerste in duidelijk taal uit de woorden die Hij gesproken heeft in Genesis 18:20-21 waar Hij dus zegt Zelf te willen nederdalen om te zien of de inwoners van Sodom en Gomorra gedaan hebben naar het geroep dat tot Hem is gekomen en ten tweede uit het feit dat Hij Die met Lot sprak in Genesis 19 de macht had om Lot in het leven te behouden , volgens o.a. Rashi is daarom ‘mijn heer’ uit Genesis 19:18 Jahweh Zelf. In de Targoemiem staat letterlijk in Genesis 19:18 ‘Neen toch JHWH..’ en niet ‘al-na adonaj’/'neen toch mijn heer' . In de commentaar van Rashi staat er :
“Please do not, O Lord.” : Our Sages said (Shev. 35b) that this name is holy (referring to God), because it is stated in its context (verse 19):“to sustain my soul,” referring to He Who has the power to cause to die and to cause to live. And the Targum renders: Please now, my Lord.
Het is dus duidelijk dat Jahweh niet was teruggekeerd naar de hemelen maar Zelf ook naar Sedom is gegaan en dan komen we in Genesis 19:24 waar dus staat 'Toen liet Jahweh zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen van Jahweh uit de hemelen' .
Conclusie : Er was dus 1 Jahweh op aarde en 1 Jahweh in de hemelen waaruit de zwavel en het vuur vandaan kwamen, Eén + Eén = Twee en niet Eén .
Florin