Na diverse woordenwisselingen is er in het geheel geen bevredigend antwoord gekomen en dat heb ik eigenlijk ook niet.
Met name in het OT kunnen we vaak lezen dat God het goede beloont en het kwaad bestraft.
Zeker JG hoor/lees ik vaak zeggen/schrijven: Net als in de dagen van Noach, toen wilden mensen ook niet luisteren en zie wat er van hun geworden is.
Wij willen hier en nu toch niet hetzelfde lot ondergaan? DUS laten we ook maar gelovig worden want anders zwaait er wat.
God is dan goed voor voor mensen die het goede doen en/of voor mensen met juiste geloof ( dat laatste blijkt in ons protestants wereldje het belangrijkste te zijn.
Maar dan is God niet goed, dan heeft God hetzelfde akelige trekje als veel van ons: we belonen de goeden , we slijmen met degene die het met ons eens zijn en de anderen geven we letterlijk of figuurlijk een schop.
God is wreed zoals ik als voorbeeld nam de kindermoord en Jezus, Jawel, het voorbeeld van Richard over Jezus die slechts één patiënt genas in Bethesda, waarom niet alle patiënten?
Zo gemakkelijk is het dus niet.
We kunnen ons gelovigen grofweg in twee groepen verdelen denk ik:
1) God beloont alleen degene die het goede doen en/of het juiste geloof hebben.
2) God is eindeloos barmhartig en geeft ieder mens de beloning.
Zoals jullie wel weten denk ik het laatste.
Waarom waarschuwde de engel allen Jozef en waarom genas Jezus slechts één zieke in Bethesda?
De kindermoord: Naast het parallelverhaal uit het OT met Mozes wil Mattheus ons duidelijk maken dat de gruweldaden van de heersers niet stoppen met de geboorte van de Messias. De ellende gaat gewoon door alsof er niks is gebeurd. Tot vanddag de dag toe !!
Nu kunnen we de nadruk leggen op alle mensen die verdrinken bij het verhaal over Noach en de vermoordde kinderen in Bethelehem OF we kunnen de nadruk leggen op Gods reddende hand(elingen).
Bethesda: We kunnen de nadruk leggen op de velen die ziek bleven OF de nadruk op die ene genezene.
Jezus redt de mens in nood.
God is een reddende God maar in de wereld schijnt het niet anders te KUNNEN gaan dat mensen over elkaar heen vallen en machtsmisbruik en ziekte en ongelukken en dood.
Weet in dit alles dat God het laatste woord heeft, zelfs door de dood heen (Pasen) .
Ik weet het, het is geloofstaal en ik kan er natuurlijk best talloze bijbelteksten bij zoeken die mijn gelijk bevestigen maar weet gelijktijdig de bijbelteksten ook wel te vinden die dit alles tegenspreken.
Mar God als een reddende God is wel een rode draad in de bijbel voor mij.
Laat ik er dan toch (voor mij ) een van de mooiste meest troostvolle bijbelteksten uit Romeinen bij nemen: Niets en niemand kan mij scheiden van de liefde van God welke is in Jezus Christus onze Heer.
De bijbel is een moeilijk boek, nou ja de kinderbijbel is natuurlijk heel gemakkelijk maar de “grote mensen bijbel”" is nog niet zo eenvoudig.
Geloven is ook niet altijd logisch, het gaat zelfs vaak tegen menselijke logica in maar toch.
Maar toch.
MAAR TOCH kan ik niet nietgelovig zijn.