Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Is het mogelijk om God te verlaten?

• perihelium

CU Schreef:

——————————————————-

> Waarmee je zegt dat jouw koning niet een echte

> koning is. Je gelooft dus niet in een echte

> koning.:D

Jij zegt dat Jezus geen echte koning is maar dat is hij voor mij bij uitstek. Jezus zei. ‘Ik ben geboren en naar de wereld gekomen om van de waarheid te getuigen, en ieder die de waarheid is toegedaan, luistert naar wat ik zeg.’

• theo

Sorry, ik deed een pogingetje tot enige nuanceringen.

Je wilt pasklare oplossingen/antwoorden op alle bijbelse/theologische/geloofs/levensvragen.?? of !!

Helaas, die kan niemand je geven hoewel er mensen zijn die DENKEN dat ze dat kunnen.

• CU

Je spreekt jezelf tegen.

• perihelium

CU Schreef:

——————————————————-

> Je spreekt jezelf tegen.

En dan vraag je je niet af of jij het misschien verkeerd begrijpt?

• CU

Ik begrijp je wartaal heel goed.

• LeSage

Nou …. een pasklaar antwoord op een geloofs- of levensvraag ….daar ging het me niet om.

Wel ging het me om even logisch nadenken over een bijbelse notie.

• theo

En wat is je eigen conclusie? heb je zelf een passend/bevredigend antwoord?

• LeSage

ik schreef eerder:

Een stap verder is:

áls God overal aanwezig is

én áls God niet ingrijpt in wat er gebeurt,

……in hoeverre is God dan niet zelf mee-handelend in alles wat er op aarde gebeurt?

In hoeverre is God dan niet zélf de grootste mede-zondaar?

Is er dan eigenlijk nog wel verschil tussen God en mens?

Bestaat er dan wel zoiets als God??

Het meest bevredigende wat ik kan bedenken is dat we beter af zouden zijn als het hele concept “God” niet zo tot ons was gekomen zoals de historie dat nu eenmaal bepaald heeft. Het schiet me in herinnering dat er een joodse stroming bestaat die zegt dat alles wat je over God kunt zeggen, is dat dat ‘niet-niet’ is. M.a.w.: alles wat je meent te kunnen stellen over God is uiteindelijk onzin. Frederik zou dan direkt zeggen dat het begrip God daardoor zijn betekenis verliest. En dta is op zijn beurt weer de bevestiging van dat historische falen van de geloofsontwikkeling.

Inzien daarvan heeft in ieder geval als nut dat je in staat bent onbevangen naar de mens te kijken, zonder roze of bruine filters.

En dat kán een hele bevrijding zijn. Wat natuurlijk weer wel het bereiken van een geloofsdoel is.

En dat nog nét op 5 mei :)

• Frederik D

Het was ook een middeleeuwse christelijke stroming en staat thans bekend als negatieve theologie. God is niet dit en niet dat, niet zus en niet zo. Maar ja, dan is God niets. En om nou van niets alles te maken …

• BOAZ

De zoveelste topic van Carl die ruikt naar zwavel:S

Heeft de geur van de afgrond!

Boaz.