Je hebt duizenden voorouders. Daartussen zit vast wel een schurk. Maar moet jij je vijftig generaties later je verontschuldigen voor die schurk? Hou op, zeg.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlNou de Surinamers zouden graag excuus willen horen van de Nederlandse regering vanwege de onrechtmatigheden die tijdens de slavernij zijn gebeurd.
Ik vind dat verlangen naar excuus terecht. Dan kan eindelijk de lucht weer eens opgeklaard worden. Het maakt mij niet uit wanneer het is gebeurd, de mensen zijn schandalig behandeld door onze voorouders. En ook al waren mijn voorouders (voor zover ik weet) hardwerkende ambachtslieden, nog zou ik van harte mijn excuus willen aanbieden voor hun vernederingen, hun pijn, hun uitbuiting. Want het feit dat wij hier zo'n geweldige economische conjunctuur hebben is tot stand gekomen o.a. over de rug van de slavernij.
Ellen
Op een gegeven ogenblik kostte de slavernij meer dan het opleverde. En je kon beter slaaf zijn in de VS dan een vrij boertje in Ierland.
En hoe kwam het Westen aan zijn slaven? Die kochten ze op Afrikaanse markten van de Arabieren, dus van de mohammedanen. Maar heb je ooit een mohammedaan excuses zien aanbieden?
Omstreeks 1800 stichtten vrijgelaten slaven eigen staten. Liberia en Haïti. Beide staten eindigden in een enorm fiasco. Slaven hebben elkaar wellicht meer leed berokkend dan westerlingen hun hebben aangedaan.
De geschiedenis is een gecompliceerd verhaal en valt niet te vangen in zwart-wit.
¥ Lotje ¥ Schreef:
——————————————————-
> In de liefde is geen plaats voor angst.
> Integendeel, de volmaakte liefde verdrijft de
> angst. Angst houdt altijd verband met straf. Wie
> nog angst kent, kent de volmaakte liefde nog niet.
Numerie 16:35 Daartoe ging een vuur uit van den HEERE, en verteerde die tweehonderd en vijftig mannen, die reukwerk offerden.
Numerie 21: 6 Toen zond de HEERE vurige slangen onder het volk, die beten het volk; en er stierf veel volks van Israel.
Frederik D Schreef:
——————————————————-
> Op een gegeven ogenblik kostte de slavernij meer
> dan het opleverde. En je kon beter slaaf zijn in
> de VS dan een vrij boertje in Ierland.
Ja de Joden monkelden ook tegen Mozes dat ze liever slaaf waren gebleven in Egypte.
>
> En hoe kwam het Westen aan zijn slaven? Die
> kochten ze op Afrikaanse markten van de Arabieren,
> dus van de mohammedanen. Maar heb je ooit een
> mohammedaan excuses zien aanbieden?
Nou ik ben niet verantwoordelijk voor de Arabieren.
>
> Omstreeks 1800 stichtten vrijgelaten slaven eigen
> staten. Liberia en Haïti. Beide staten eindigden
> in een enorm fiasco. Slaven hebben elkaar wellicht
> meer leed berokkend dan westerlingen hun hebben
> aangedaan.
Maar dat is nog geen excuus voor wat de westerlingen hun hebben aangedaan. Toch?
>
> De geschiedenis is een gecompliceerd verhaal en
> valt niet te vangen in zwart-wit.
Dat vind ik ook en daarom moet je ook je eigen aandeel bekijken, dus niet afschuiven.
Ellen
Sietse 45 Schreef:
——————————————————-
> Hij bestaat dat is zeker en heeft mij dat heel
> duidelijk gemaakt,
> dat wat er staat beschreven de grootste flouwekul
> is en ek dat boek weg moest doen.
> En mijn eigen weg moest volgen die weg wat goed
> voelde, en dat was dan ook de goede weg en een weg
> vol met liefde.
Oh dat is satan geweest, die zich voordeed als een engel des lichts.
Die staat erom bekend dat hij beweerd dat je je eigen weg moet volgen.
Ellen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?