'Er is zoveel meer'

Nadat Robbert van den Broeke zich in 2004 enkele malen in de programma's Catherine, Wonderen Bestaan en Life & Cooking had vertoond, groeide de interesse van het Nederlandse publiek zodanig, dat Irene Moors een programmaserie met Van den Broeke maakte, getiteld Er is zoveel meer. In dit programma, in 2005 uitgezonden door RTL 4, vertelde Van den Broeke over zijn paranormale gaven, en liet hij voorbeelden zien. Zo sprak hij in de aflevering van 18 december met een vrouw, Corrie, wier man Arno onverwachts zelfmoord had gepleegd. Het medium zocht contact met Arno en eindigde zijn verhaal met de volgende tekst:

“Er is nog iets heel belangrijks wat ik moet zeggen. Arno en jij kennen elkaar ook uit een ander leven. Jullie zijn heel diep met elkaar verbonden. Misschien heb je dat zelf ook al wel eens gevoeld, maar dat is wel zo. En ik moet daar iets van zeggen. Het is belangrijk ook ter verwerking van dit, om ook dit los te laten. Er komt iets van een jaartal door. 1793 en 1823. In die tussentijd heb jij geleefd. In dat leven ben je ook niet zo heel oud geworden. Een jaar of 30 of zo. Er komt een heel verhaal bij mij binnen. Het was in Nederland. Coevorden krijg ik door. Jouw naam was Hillegien. Je heette Hillegien. Hellegien. Hillegien hoor ik. Hillegien. Ik krijg een achternaam bij jou door. Mogelijk iets van Rozenboom of Rozeboom. Jij heette Rozeboom toen. En jij leefde toen al samen, er komt heel duidelijk een naam, iets van Luwert, Luwert, die naam hoor ik. En er is iets met 7 maart. En er is iets met 7 augustus in dat leven. Ik heb zo'n gevoel dat je dus met deze partner eigenlijk in dat leven hebt geleefd. Vlak na het huwelijk in dat leven ben jij overleden. In datzelfde jaar. Je bent toen getrouwd en eigenlijk datzelfde jaar, ik heb zo'n gevoel in augustus, ben jij overleden. Jouw man was toen bezig, of iets met… Ik krijg een beroep door. Trapper of trap… Ik weet niet wat dat betekent. Trapper of genverbrander of genverbranden. Ik weet niet precies wat dat betekent.”

Rob Nanninga van de Stichting Skepsis ging met dit verhaal het internet af en belandde uiteindelijk via de zoekmachine Google op een website waar de stamboom van deze Hillegien Rozeboom stond. Hier bleek het woord genverbrander echter een typefout te zijn, en werd er geneverbrander bedoeld. De Stichting Skepsis concludeerde hieruit dat Van de Broeke zijn informatie van het internet heeft gehaald, mede omdat de rest van de dingen die hij in het bovenstaande stuk zei ook op die pagina te vinden zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Genverbrander