Een berichtje op nu.nl van 7 april jl.
GAZA-STAD - De Hamas-regering in de Gazastrook heeft zaterdagochtend drie mannen opgehangen.
Volgens het ministerie van binnenlandse zaken was een van de terechtgestelden een Israëlische spion, en had ieder van hen een moord op zijn geweten.
De nabestaanden van de slachtoffers kregen de gelegenheid de moordenaar op het schavot nog vergiffenis en daarmee gratie te schenken, maar zij weigerden dat allemaal.
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Als christenen hebben wij de opdracht gekregen om vergiffenis te schenken aan hen wie ons iets schuldig zijn. 2 Hoogtepunten uit de evangeliën markeren dat:
de ene is de bekende regel uit het Onze Vader,
de ander is het bekende verhaal van de schuldenaar wiens schuld vergeven werd door de koning, maar vervolgens iemand die hem iets schuldig was, gevangen liet zetten, en daarvoor uiteindelijk door diezelfde koning weer ter verantwoording geroepen werd.
Voor die laatste schuldenaar wil ik een lans breken.
Rechtvaardigheid ligt ons mensen aan het hart. Zoals de nabestaanden recht voor genade lieten gelden, zo willen wij ook dat ons recht wordt gedaan.
Ook ik wil, als er een ‘troon van God’ bestaat, dat mij later recht wordt gedaan, en niet dat ik genade ontvang. Ik wil dat later alle ins en outs van wat ik wel en niet heb gedaan onder de loupe wordt genomen. Ik wil dat rekening wordt gehouden met alles wat tot mijn daden heeft geleid, en ik ben ervan overtuigd dat ik dan geen genade nodig zal hebben.
ook denk ik dat als wij met een open oog en een open oor luisteren naar wat er om ons heen gebeurt, en dan rechtvaardig, eerlijk, en krachtig handelen…….. er niet eens meer genade en liefde nodig is om deze wereld tot een betere plek te maken.
Als we dat niet kunnen, als we niet altijd eerlijk kunnen zijn en handelen, dán is het een goed idee om te bedenken hoe je de zaak zo niet rechtvaardig, dan toch liefdevol op kunt lossen.