Leg die vraag aan God zelf voor.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nltheo Schreef:
——————————————————-
> Goed verwoord hoewel ik hier en daar wel nuance
> verschillen zou kunnen plaatsen.
>
> Echter: Je laatste zin; Wie zegt dat islam en
> christendom op elkaar lijken en dezelfde God
> aanbidden heeft van beide religies weinig kennis.
>
>
> Mat name je opmerking dezelfde God aanbidden.
>
> Er zijn nogal wat (theologische) bruggenbouwers
> die meer overeenkomsten (willen of kunnen) zien
> dan jij nu doet voorkomen.
Het zullen goede bruggenbouwers moeten zijn die Allah en de Vader op een lijn willen plaatsen. Ze zullen voorbij moeten gaan aan veel van hetgeen in zowel Koran als Bijbel vermeld staat. De straffen voor hen die naast Allah een Zoon plaatsen zijn prima beschreven in de Koran. Die laten aan duidelijkheid weinig te wensen over. Nee, Allah zal je nergens in de Koran horen zeggen dat hij in zijn Zoon welbehagen vindt.
De overeenkomst tussen Allah en de Vader is als de overeenkomst tussen Mohammed en Jezus. Beide worden gezien als profeten. En Allah en de Vader beide als God. Maar in woord en daad, in doen en laten zijn Mohammed en Jezus bijna op alle gebieden tegenovergestelden. Veel werk aan de winkel dus voor de bruggenbouwers in onze wereld. Laat ze maar eens komen met hun argumenten. Ik zou aan jou die theologisch goed onderlegd is zelfs willen vragen enkele van die bruggenbouwersargumenten eens hier te plaatsen op dit prikbord als je ze kent. Lijkt mij zeer interessant.
> Een stapje verder is: Aanbidden jij en ik en
> Samuel en Peri en de paus en Nico Ter Linden en ds
> Vlastuin en Brooklyn dezelfde God ondanks dat we
> dezelfde bron hebben ; de bijbel?
Ik ken Samuel, Peri, de paus en Nico ter Linden niet goed genoeg om iets zinnigs te kunnen zeggen over hun individuele Godsgeloof. Maar ik ken wel de bijbel waarin Jezus door zijn daden en zijn woorden een beeld wil geven van de Vader. En dat beeld dat dan bij mij naar boven komt strookt niet met het beeld dat bij mij naar boven komt van Allah als ik naar de daden van Mohammed kijk tijdens zijn leven en de Koran lees. Totaal niet. Dan komt een beeld snel naar boven van een totaal andere God. En daarbij zou dat beeld in theorie aardig moeten aansluiten, gezien het feit dat Mohammed in de islam gezien wordt als zegel der profeten, de laatste profeet in een lange rij profeten waaronder dus ook Jezus die vertellen over dezelfde God.
Maar nogmaals. Ik ben geen bruggenbouwer. Ik zie geen band tussen islam en christendom. Zelfs niet als ik heel erg hard mijn best zou doen. Het enige wat ik zou kunnen zeggen is dat de meeste islamieten en christenen allemaal hetzelfde willen - vrede en rechtvaardigheid. Maar op basis van exegese van zowel bijbel als Koran zou ik nooit kunnen stellen dat Allah en de Vader een een dezelfde God zijn. En op basis van het leven en de daden van zowel Mohammed als Jezus zou ik nooit uit mijn mond kunnen krijgen dat Mohammed meer prijzenswaardig is dan Jezus en het zegel der profeten. Het spijt me voor alle bruggenbouwers. Maar ik moet eerlijk zijn. En niet om maar met iedereen vrienden te kunnen zijn een potje gaan zitten liegen.
Met een groet,
Michiel…
Zowel christenen als moslims zijn slachtoffer van extremisten.Aan de ene kant Boko Haram ( ‘islamitische’ extreme groepering) aan de andere kant Akhwat Akwop ( ‘christelijke’ extreme groepering).Het gaat natuurlijk weer allemaal om wie de macht heeft of krijgt, heeft verder weinig met religie te maken.
http://www.kerknet.be/actua/nieuws_detail.php?nieuwsID=104669
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/09/11/wat-de-wereld-niet-heeft-gezien-het-zwonka-bloedbad-in-nigeria
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5i9qqgGCUJs54C9BPxu4-QAr3NdOg?docId=CNG.8e21557979eb098319b3c63ed1c30dca.311
http://www.onislam.net/english/news/africa/455135-world-muslims-condemn-nigeria-attacks.html
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?