Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Moslims slachten opnieuw honderden christenen af in Nigeria

• Frederik D

Tweedehandse-boekenzaak. Zou ik schrijven.

Die man met zijn scheurziekte hield vast niet van de vergelijkende methode.

• Richard II

Mooi verhaal. Dat waren zeker Waarheidsgetrouw heilshistorie boeken?

Tweedehandsboek-winkel?

• theo

Heren heren, ik lig nu een beetje veel over mijn toetsenbord te proesten.

• Frederik D

Overigens zijn theologieboeken in tweedehandse-boekenwinkels winkeldochters.

Onlangs kocht ik voor acht euro de zesdelige serie “De geschiedenis der godsopenbaring” van De Wolff en Van Dooren. Prachtige banden.

En wie leest K. Schilder nog?

Maar de new age prullaria vliegen als zoete warme broodjes over de toonbank.

• Frederik D

Proesten? Heb jij ook al last van een raar gevoel voor humor?

• samuel

Oh dus je spot maar je zegt nu dat dat ironisch is omdat je het niet meent, en dat moet ik vrezen en dat is blijkbaar ook weer ironie!

• Frederik D

Ik lees ergens op internet:

Boek gevonden op : tweedehands.nl

Kompleet in 6 delen, zo goed als nieuw. Auteurs: Deel: I Ds. I. de Wolff en Ds. G. van Dooren. ISBN 90 70058 35 9 Deel II: Ds. I. de Wolff en Ds. G. van Dooren ISBN 90 70058 36 7 Deel III: Ds. … Prijs dertig euro.

Als ik had afgedongen, dan had ik nog minder dan acht euro hoeven te betalen.

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Overigens zijn theologieboeken in

> tweedehandse-boekenwinkels winkeldochters.

De laatste jaren inderdaad.

>

> Onlangs kocht ik voor acht euro de zesdelige serie

> “De geschiedenis der godsopenbaring” van De Wolff

> en Van Dooren. Prachtige banden.

Koopje.

>

> En wie leest K. Schilder nog?

Zeer weinigen.

Richard misschien?

>

> Maar de new age prullaria vliegen als zoete warme

> broodjes over de toonbank.

Klopt ook al weer.

Naast atrologie en Reikie en wat dies meer zei en zij.

• Michiel...

theo Schreef:

——————————————————-

> Je schreef o.a. :

> Als een christelijke leider opriep tot geweld kon

> hij die oproep nooit ondersteunen met verzen uit

> het Nieuwe Testament (waarop het chistendom toch

> is gebaseerd - hoe je het went of keert)

> ——————

>

>

> Deze zin heb ik er uitgeplukt omdat het

> christendom dan wel “geboren”is uit het N.T. maar

> het O.T. is natuurlijk voor de meeste christenen

> even gezaghebbend als het N.T.

Zonder het Nieuwe Testament zou er geen christendom bestaan. Ik geloof er ook helemaal niets van dat het Oude Testament voor de meeste christenen even gezaghebbend is als het Nieuwe Testament. Zou het Nieuwe Testament komen te vervallen, dan zouden de meeste christenen niet genoeg hebben aan het Oude Testament. In die zin staat het christelijke geloof met het Nieuwe Testament. En met de persoon van Jezus Christendom. En die treffen we niet onomwonden aan in het Oude Testament.

> Ik ken zelfs helemaal geen christengroepering die

> het volledige O.T. heeft geschrapt.

En ik ken geen christengroepering die alle bepalingen uit de joodse wet, zoals beschreven in het Oude Testament, handhaaft en dagelijks toepast. Hooguit messiasbelijdende joden.

> En het O.T. doet in veel opzichten , zeker ook wat

> geweld aangaat niet onder voor de koran.

Met de opmerkingen hierboven geplaatst door mij in het achterhoofd wil ik zelfs bestrijden dat het Oude Testament niet onderdoet voor de Koran. Dan nog vind ik de Koran gevaarlijker. Omdat in het Oude Testament weliswaar hele volkeren over de kling worden gejaagd met goedvinden van God. Maar waarbij nergens staat vermeld dit in de toekomst te blijven doen - deze gebeurtenissen zijn in de tijd geplaatst - de zuivering van het land Kanaan. Terwijl in de Koran aya's te vinden zijn waarbij de goedkeuring om ongelovigen te doden naar de toekomst wordt doorgetrokken. Waarbij je heden ten dagen nog steeds moslimextremisten hebt die op basis van die aya' s hun terreurdaden en moorden religieus rechtvaardigen. En nogmaals - de stichter van de religie hiermee volgend. De hele uitbreiding van de islam in de eerste eeuw ging via gevecht en het zwaard. De uitbreiding van het christendom in de eerste eeuwen ging via prediking van de boodschap en het vele bloed van de martelaren die zelf gedood werden. Ook in deze zin totaal het omgekeerde.

Wie zegt dat islam en christendom op elkaar lijken en dezelfde God aanbidden heeft van beide religies weinig kennis.

Met een groet,

Michiel…

• theo

Goed verwoord hoewel ik hier en daar wel nuance verschillen zou kunnen plaatsen.

Echter: Je laatste zin; Wie zegt dat islam en christendom op elkaar lijken en dezelfde God aanbidden heeft van beide religies weinig kennis.

Mat name je opmerking dezelfde God aanbidden.

Er zijn nogal wat (theologische) bruggenbouwers die meer overeenkomsten (willen of kunnen) zien dan jij nu doet voorkomen.

Een stapje verder is: Aanbidden jij en ik en Samuel en Peri en de paus en Nico Ter Linden en ds Vlastuin en Brooklyn dezelfde God ondanks dat we dezelfde bron hebben ; de bijbel?