Natuurlijk.
Echter: Bij een “letterlijkgelovige” kan er maar één waarheid zijn dus moet er wel één liegen.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nltheo Schreef:
——————————————————-
> En wat is jouw antwoord op de vraag?
Ik kan wel met de uitleg van Ferry meegaan maar denk dat er theologisch een uitleg moet zijn. Dat heb ik ook wel eens opgezocht en geplaatst en zie ook bv de kanttekeningen bij de SV. Alleen jammer dat jij als theoloog geen antwoord geeft.
- Spreekt de Bijbel zichzelf tegen? -
ja, en dat kan ook niet anders niet waar?
De Bijbelboeken zijn door mensen geschreven, en mensen zoals we weten, vergissen zich en maken fouten.
Haal alle tegenstrijdigheden uit de Bijbel weg en je houd een boekje van niets over.
- Wie zette David nou aan tot die volkstelling? God of Satan? -
Naar mijn mening geen van beide, David wilde zoals iedere weldenkende Koning of Vorst weten uit hoeveel personen zijn volk bestond, heel simpel toch?
De rest er omheen is aan de fantasie van de schrijver ontsproten.
Deze vraag is onlangs nog langs gekomen maar op deze vraag is geen duidelijk antwoord gekomen. Daarom plaats ik deze vraag opnieuw.
- Zou het kunnen dat God en Satan één en dezelfde zijn? -
Ik zou het werkelijk niet weten, hoewel het mij vreemd zal voorkomen als het zo is, maar dat zal dan ook wel een soort van ‘'traditioneel gevoel’' zijn denk ik.
Religies hangen zo wie zo van tradities aan elkaar, en dat wil dan niet zeggen dat dat dan ook de ‘'waarheid’' is.
AllenB)
Frederik D Schreef:
——————————————————-
> 2 Samuel 24:
>
> 1 Opnieuw ontstak de HEER in toorn tegen Israël.
> Hij zette David tegen het volk op met de woorden:
> ‘Ga in Israël en Juda een volkstelling
> houden.’
Eigenlijk ontsteekt de Heer ook in toorn tegen Israel na de volkstelling (of altans hij strafte Israel NBV)
>
> 1 Kronieken 21:
>
> 1 Satan keerde zich tegen Israël en zette David
> ertoe aan in Israël een volkstelling te houden.
>
> Wie zette David nou aan tot die volkstelling? God
> of Satan?
>
> Deze vraag is onlangs nog langs gekomen maar op
> deze vraag is geen duidelijk antwoord gekomen.
> Daarom plaats ik deze vraag opnieuw.
>
> Zou het kunnen dat God en Satan één en dezelfde
> zijn?
Eigenlijk hetzelfde verhaal alleen iets anders verteld (mogelijk andere auteur of bron, dat zien we in de Evangeliën ook)
Mijn optie is dat deze opdracht een beproeving is en daarvoor wordt satan vaak gebruikt. Zo zie je het ook in het boek Job. Door jullie al aangehaald.
Bij een beproeving lijkt het of het tegen God ingaat, of dat God erbij afwezig is - maar dat is niet zo!
God kijkt toe hoe wij met een onmogelijke opdracht omgaan en of we geloof, vertrouwen èn gehoorzaamheid behouden ondanks dat het ons begrip te boven gaat
Daarnaast zijn er in de Bijbel meerdere tellingen, de eerste onder Mozes (o.a. in Exodus 30) waarbij er moet worden betaald voor hun leven.
Ook was er ten tijde van de geboorte van de Here Jezus de ons welbekende volkstelling gaande.
Als je dit dus echt wil bestuderen (wat was de zin, de gevolgen en de overeenkomst ervan) dan ben je nog wel even bezig.
Ja dat zie ik de hele tijd terug in jullie vraagstelling, maar je moet gewoon het hele stuk in zijn verband lezen.
In 2 Samuel 24:1 Opnieuw ontstak de HEER in toorn tegen Israël. Hij zette David tegen het volk op met de woorden: ‘Ga in Israël en Juda een volkstelling houden.’
In 1 Kronieken 21: 7 Het was slecht in Gods ogen dat dit was gebeurd, daarom strafte hij Israël.
In 2 Samuel 24 komt dit ‘uit het niets’ nadat in hoofdstuk 23 al afscheid van David is genomen.
Ook in 1 Kronieken 21 wordt geen aanleiding genoemd waarom satan zich uit het niets tegen Israel keert.
In beide gevallen komt het behoorlijk onredelijk over dat David gestraft wordt. Dat zegt mij dat het hier om een beproeving gaat.
De vraag ‘wie aanzet’ is in feite ook een beproeving in de zin die ik eerder genoemd heb. (geloof, vertrouwen, gehoorzaamheid)
Dus ik ga hem niet beantwoorden want het is een beproeving in een beproeving en ik laat deze beker voorbij gaan.
Maar als je de twee tekstplaatsen hierboven ziet, dan weet je wie ik denk dat de aanzet is.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?