Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Spreekt de Bijbel zichzelf tegen?

• Frederik D

2 Samuel 24:

1 Opnieuw ontstak de HEER in toorn tegen Israël. Hij zette David tegen het volk op met de woorden: ‘Ga in Israël en Juda een volkstelling houden.’

1 Kronieken 21:

1 Satan keerde zich tegen Israël en zette David ertoe aan in Israël een volkstelling te houden.

Wie zette David nou aan tot die volkstelling? God of Satan?

Deze vraag is onlangs nog langs gekomen maar op deze vraag is geen duidelijk antwoord gekomen. Daarom plaats ik deze vraag opnieuw.

Zou het kunnen dat God en Satan één en dezelfde zijn?

• theo

Was dit niet goed genoeg?

———————–

Re: Waarheid - speciaal voor keessie.

Gepost door: theo (—.sub227.ddfr.nl)

Datum: 29 april 2012 21:16

De schrijver van 2 Samuel was de eerste , de kronieken schrijver komt later met zijn verhaal.

Zoals gelovigen altijd al worstel(d)en met de vraag: Waar komt het kwaad vandaan ( daarom is het boekje Job ook een literair meesterwerk) zo worstelde de schrijver van Kronieken ook met diezelfde vraag.

Hij schrijft op zijn manier de geschiedenis van Israël en leest dat God David heeft opgezet om een volkstelling te houden.

Dat kan natuurlijk niet zo vindt deze schrijver, God zal niet tot verkeerde dingen aanzetten en daarom maakt deze schrijver er satan van..

Dat is niet mijn prive uitleg trouwens, dat is een algemeen aanvaardde uitleg.

Ik wil nogmaals benadrukken dat het item: Alles in de bijbel moet werkelijk historisch plaatsgevonden hebben dus nog niet zo eenvoudig is want één van de twee schrijvers moet dan dus liegen.

Twee aanraders:

1) Het beroemde boek: Als 't kwaad goede mensen treft uit 1984 van de Joodse rabbijn Harold Kushner.

2) Als je ernst zou willen maken om wat dieper op zaken in te gaan zou ik je de jongerenbijbel van de nieuwe bijbelvertaling aan willen raden. dat is dezelfde vertaling als de gewone NBV maar met ogenopeners en extra informatie en korte kanttekeningen.

• Frederik D

Nee, dat is niet genoeg. Wel genoeg wat jouw kant betreft maar ik wil ook weten hoe een Peri en een Samuel tegen deze contradictie aankijken.

Wellicht zijn mijn opening en jouw reactie een aardige opmaat om het te hebben over de verschillen tussen enerzijds Koningen en Samuel en anderzijds Kronieken? Waarom worden in de eerstgenoemde bijbelboeken David wel neergezet als een man met fouten en wordt hij in Kronieken neergezet als bijna een hele halfgod? Waarom presenteert de Bijbel twee beelden van David?

• theo

Samuel heeft ook een reactie/antwoord gegeven op dit item.

Peri zoals gewoonlijk alleen mar reacties maar geen antwoorden.

• perihelium

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Nee, dat is niet genoeg. Wel genoeg wat jouw kant

> betreft maar ik wil ook weten hoe een Peri en een

> Samuel tegen deze contradictie aankijken.

Als je dat echt weten wilt dan kan je je geheugen opfrissen of de zoekfunctie gebruiken, dit komt elk jaar ter sprake en pas nog. Het antwoord van Theo is beslist niet algemeen aanvaard en daar geeft hij verder ook geen bewijs voor. En wat is jou intentie met deze vraag (en je aanwezigheid op een prikbord waar mensen positief staan tegenover de Bijbel)? Wees eens eerlijk.

>

> Wellicht zijn mijn opening en jouw reactie een

> aardige opmaat om het te hebben over de

> verschillen tussen enerzijds Koningen en Samuel en

> anderzijds Kronieken? Waarom worden in de

> eerstgenoemde bijbelboeken David wel neergezet als

> een man met fouten en wordt hij in Kronieken

> neergezet als bijna een hele halfgod? Waarom

> presenteert de Bijbel twee beelden van David?

• holybol

hebben we het al xxxxxxxxxx keer over gehad

• Frederik D

Jouw vragen zijn weer een blijk dat je eromheen draait.

• Frederik D

Nee, hoor. Alleen maar onlangs.

• Frederik D

Ik citeer Samuel:

————————————

Gepost door: samuel (213.226.63.—)

Datum: 29 april 2012 16:15

Ja theo is inderdaad een moeilijk stuk, in beide verhalen neemt David de schuld op zich, dat hij de beslissing had genomen tot een volkstelling, daar ligt de clou.

Maar het is niet eenvoudig hier een antwoord op te hebben, wellicht kan je wel meenemen dat de Heere vertoornt was op het volk Israël in het boek van Samuel, en dat die uitvoerder van die toorn satan is, net zoiets als in het boek van Job, Satan kan en mag niets doen zonder de toestemming van God.

Het is aan de mens te luisteren naar wat goed is en wat kwaad is en van daaruit een beslissing te maken, daarom belijd David schuld.

Het is niet het antwoord, maar dat is wat ik er van denk.

samuel

——————————–

Het is niet het antwoord, zegt Samuel. Wat is dan wel zijn antwoord? Of mis ik iets?

• Ferry

Geen van beide auteurs liegt. Ze hebben een verschillende opvatting en dat komt wel eens voor.