Was dit niet goed genoeg?
———————–
Re: Waarheid - speciaal voor keessie.
Gepost door: theo (—.sub227.ddfr.nl)
Datum: 29 april 2012 21:16
De schrijver van 2 Samuel was de eerste , de kronieken schrijver komt later met zijn verhaal.
Zoals gelovigen altijd al worstel(d)en met de vraag: Waar komt het kwaad vandaan ( daarom is het boekje Job ook een literair meesterwerk) zo worstelde de schrijver van Kronieken ook met diezelfde vraag.
Hij schrijft op zijn manier de geschiedenis van Israël en leest dat God David heeft opgezet om een volkstelling te houden.
Dat kan natuurlijk niet zo vindt deze schrijver, God zal niet tot verkeerde dingen aanzetten en daarom maakt deze schrijver er satan van..
Dat is niet mijn prive uitleg trouwens, dat is een algemeen aanvaardde uitleg.
Ik wil nogmaals benadrukken dat het item: Alles in de bijbel moet werkelijk historisch plaatsgevonden hebben dus nog niet zo eenvoudig is want één van de twee schrijvers moet dan dus liegen.
Twee aanraders:
1) Het beroemde boek: Als 't kwaad goede mensen treft uit 1984 van de Joodse rabbijn Harold Kushner.
2) Als je ernst zou willen maken om wat dieper op zaken in te gaan zou ik je de jongerenbijbel van de nieuwe bijbelvertaling aan willen raden. dat is dezelfde vertaling als de gewone NBV maar met ogenopeners en extra informatie en korte kanttekeningen.