Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Protestant worden? Liever niet

• perihelium

In de titel staat liever niet en aan het einde van het verhaal vooralsnog niet. Ook heeft de schrijver, een rooms katholiek, het over het samen houden van de Maaltijd met mensen van verschillende kerken, terwijl bij de rooms katholieke kerk je niet mag deelnemen aan de Maaltijd als je niet rooms katholiek bent (weet ik uit ervaring).

• theo

Dat is raar, ik heb een aantal keren meegedaan aan de eucharistie. Zelfs wel op uitnodiging.

• Frederik D

Officieel mag het niet. Maar plaatselijke parochies lichten nogal eens de hand met hun eigen leerregels.

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Dat is raar, ik heb een aantal keren meegedaan aan

> de eucharistie. Zelfs wel op uitnodiging.

In het algemeen hebben protestantse kerken of gemeenten geen probleem met eucharistische gastvrijheid, maar omgekeerd wel de rooms katholieken. Hoeveel commotie heeft het in Nederland niet veroorzaakt dat prinses Juliana als protestant ter communie ging?

Wat hebben de oude kerkvaders ons eventueel op dit gebied te leren? In de rooms katholieke kerk wordt het criterium van Justinus de martelaar gebruikt: men moet geloven dat datgene wat geleerd wordt over de eucharistie waar is. En protestanten geloven toch niet in deze vorm van eucharistie bij de rooms katholieken?

• samuel

Er zijn twee redenen waarom een protestant hier aan kan deelnemen op uitnodiging, één om een bruggenbouwer te zijn en zo eventueel de Evangelische boodschap te brengen, twee uit eigenbelang om gezien te worden, Mattheus 23 geeft hier wat licht op.

• theo

In de gereformeerde traditie was belijdenis doen noodzaak om mee te mogen doen aan het avondmaal en in de wat zwaardere kerken is dat nog zo.

Ik ben van mening dat een uitnodiging om deel te mogen nemen niet afgeslagen hoeft/moet worden.

God nodigt iedereen uit, Jezus laat zelfs de zwervers en asielzoekers en het geteisem van de straten en de pleinen halen om deel te nemen.

• ¥ Lotje ¥

Maria is heel lief

• perihelium

Sietse 45 Schreef:

——————————————————-

> Kan me niet voorstellen dat je als protestant

> overstapt naar de Katholieken al vanwege alle

> mistanden die er gebeurd zijn en nog gebeuren.

> En dan ook nog proberen dit schandaal te

> bagatelliseren is nog schrijnender, nee wat dit

> aangaat begrijp ik deze personen niet of het moet

> om die rituelen gaan die daar worden opgevoerd.

Om te smullen die schandalen, dat verzin je toch niet, maar laat het ons niet afleiden van waar het werkelijk om gaat, waarheid, leven en redding in Jezus Christus. Aan Hem is de macht en heerlijkheid, tot in eeuwigheid.

• Boris

¥ Lotje ¥ Schreef:

——————————————————-

> Maris is heel lief

Maris?