Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Lezen van de Bijbel

• Frederik D

Waarom spreekt de Heilige Geest zich niet tegen? Hoe weet jij dat?

En hoe kan men uitmaken wie de HG heeft en of je zelf de HG hebt?

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Mij lijkt toch dat één uitleg de juiste is.

Welnee, God heeft ons mensen letterlijk en figuurlijk veelkleurig gemaakt en dat is maar goed en mooi ook.

En

> dus zou men de diverse uitleggingen naast elkaar

> moeten leggen. Uitleggen is naast elkaar leggen.

Dat is hoe dan ook altijd een goede zaak, zeker als het om simplistisch bijbeluitleg gaat.

• theo

Waar niet van?

Overigens hoef je mij ook niet te geloven wat ik schrijf en niemand hoeft het waar dan ook over, met me eens te zijn.

• Frederik D

De meisjes doen het aardig en nee, het is geen opwekkingslied in de trant van de opwekkingsliedjes van de EO. Wel is het een klassieker in de zogeheten populaire cultuur. Dennis Potter gebruikte de song niet voor niets in zijn Singing Dedective:

http://www.youtube.com/watch?v=_bNH5pfcLWE

• Stefan

Het lezen van de bijbel is soms moeilijk, omdat er in de loop van de tijd gepoogd is de feiten over de Waarheid te verdraaien of verduisteren naar het beeld van hen die daar opdracht voor gaven. Met een bewust doel, of vanuit zogenaamde goed bedoelde interpretatie.

Echter, de Waarheid laat zich niet manipuleren, en kan alleen steeds meer gezien of herkend worden naarmate de helderheid in de mens zelf toeneemt, oftewel naarmate de sluiers meer en meer wegvallen in of van de mens zelf. Door het Licht dan weer inderdaad wat toeneemt.

Dan is objectief wel een mooi woord. Objectief als; waarneembaar.

En zo kan de ene lezer anders lezen dan de ander.

• Frederik D

Mij dunkt nu dat je te postmodernistisch bezig bent.

Eén uitleg is de beste en die kan best uit meerdere lagen bestaan, dat wel.

• theo

Mag ook wel hoor.

• Frederik D

Holybowl past het toe op het toekomstige Israël.

• Frederik D

En had die boom jaarringen?

• Frederik D

Want? Het was een metafysische boom?