Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Lezen van de Bijbel

• Frederik D

Sommigen zeggen dat je de Bijbel alleen kunt lezen als je de Heilige Geest, de HG, hebt. Maar juist mensen die beweren dat zij de Bijbel met de HG lezen, doen aan inlegkundes, zo is mij dikwijls opgevallen.

De beste, meest objectieve manier om de Bijbel te lezen lijkt mij toch de kritische, dat wil zeggen: proberen te lezen wat er echt staat, en je verre houden van allerlei vooringenomen visies, dus kritisch staan tegenover allerlei traditionele visies op de Bijbel.

Ik zal een voorbeeld noemen: de vijgeboom van Keessie. Hij is, denk ik, zo vooringenomen dankzij zijn geloof in de nabije eindtijd, dat hij in die vijgeboom het huidige Israël ziet. Maar hij kan zijn standpunt niet onderbouwen.

• holybol

zou best kunnen dat de vijgeboom Israel is

• Frederik D

Want?

• samuel

Je maakt een foutje met je bewering dat sommigen zeggen dat je de Bijbel alleen kunt lezen als je de heilige Geest hebt, iedereen die kan lezen kan de Bijbel lezen, maar Hem lezen is nog niet Hem begrijpen, en daar heb je de heilige Geest voor om je te onderwijzen je de lengte en diepte van het Woord God te leren kennen en begrijpen.

En nee het huidige Israël is inderdaad geen vijgenboom, maar de olijfboom, en daar had Keessie het over!

• Frederik D

Olijf, vijg … Wat maakt het uit.

Ik vind het te vergezocht en ik mis elke onderbouwing.

• holybol

geen idee, wat ik wel weet is dat het vast niet op het huidige israel slaat maar hooguit op het israel dat in de komende aionen over de wererld zal regeren. Hierin verschil ik waarschijnlijk van mening met Keessie.

• Frederik D

Maar Pietje met de HG leest de Bijbel heel anders dan Jantje met de HG. Spreekt de HG zichzelf tegen?

• holybol

het huidige israel valt volgens mij onder het dal van dorre beenderen uit ezekiel, de olijfboom heeft met israel te maken in de komende aion. denk ik.

• Frederik D

Hierin verschil je inderdaad van mening met Keessie.

Maar wat is jouw onderbouwing?

• holybol

en was de boom in de tuin van eden ook een vijgenboom?