Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Overgave

• LeSage

Naar aanleiding van een tv-gesprek tussen Th van den brink en Anita Witzier:

Wat is er nu mooier, grootser en heerlijker dan het je overgeven in vol vertrouwen aan iemand.

Het is de hoogste vorm van liefd, enerzijds om je als een kind te laten leiden, en anderzijds om een ander, kind of niet, te mógen leiden. en

Overgave heeft altijd direct te maken met, liefdevol vertrouwen.

Het is niet alleen een impliciete eis van het christelijk geloof (vertrouw en laat jezelf leiden door God/de H.G./door Jezus Christus); het is ook een wezenlijk element in die andere grote religie, de islam.

Het vragen om vertrouwen betekent dat je moet instaan voor wat je te bieden hebt. Vraag je iemand om diens bedenkingen opzij te zetten en nu eens “voor één keer” (dat klinkt er meestal bij :) ) te doen wat je van hem/haar vraagt, dan betaalt niet alleen degene tot wie jij je richt een hoge prijs, nee, jijzelf moet bereid zijn een eventueel nog hogere prijs te betalen als je datene niet waar kunt maken waaróm je hem/haar vraagt je te vertrouwen.

En met name dát inzicht mis ik nogal eens bij onze fundamentalistische vrienden op dit prikbord bij hun voortdurende verdidging van traditionele christelijke ideeen die er als oude gescheurde lappen bijliggen op de mestfaalt van de geloofsgeschiedenis.

ik zou zo graag i(I)ets en i(I)emand willen vertrouwen. Die kinderlijke houding is bij mij altijd geweest. Alleen is er nergens een Jezus of een God die aantoonbaar te vertrouwen is.

Daarom moet niet ik, maar moet de God van Samuel en de zijnen voor eeuwig branden in de hel.

• theo

Wat helpt het je verder als God voor eeuwig moet branden in de hel.

Mijn aard is dat ik bijna iedereen vertrouw tot het tegendeel is bewezen en daardoor ben ik wel eens ontzettend op mijn bek gegaan en heel vaak lichtjes op mijn bek gegaan.

Je kunt ook iedereen wantrouwen tot het tegendeel is bewezen.

Dat is geen leven.

God is in ieder geval op één punt zeeeer betrouwbaar: Hij brieft nooit iets door wat je in vertrouwen aan Hem hebt verteld.

• Stefan

ik zou zo graag i(I)ets en i(I)emand willen vertrouwen. Die kinderlijke houding is bij mij altijd geweest. Alleen is er nergens een Jezus of een God die aantoonbaar te vertrouwen is.

Daarom moet niet ik, maar moet de God van Samuel en de zijnen voor eeuwig branden in de hel.

Het is niet anders; welke heer wordt er gediend door te schrijven wat men schrijft.

• ¥ Lotje ¥

Als je bereid bent je vertrouwen op God te stellen zal Hij zich laten kennen en je zult weten dat je voor de volle honderd procent van Hem op aan kunt. Dit is het begin van je relatie met de liefhebbende levende God. Hij zegt in de Bijbel ‘Ik zal Mij met u verloven door trouw. Dan zult u Mij, de Here, werkelijk kennen’. (Hosea 2:19)

bron: Het Evangelie van Christus

• LeSage

theo Schreef:

——————————————————-

> Wat helpt het je verder als God voor eeuwig moet

> branden in de hel.

>

Ik formuleerde het iets anders: nl ‘de God van Samuel’. En dat staat dus voor iets anders.

En als dat gebeurt helt dat ons (de mensheid) wel verder. Zelf zie ik ‘de hel’ als symbool van alles wat pijn doet, ongelukkig maakt, maar er uiteindelijk voor kan zorgen dat de persoon in kwestie gelouterd uit tevoorschijn komt.

> Mijn aard is dat ik bijna iedereen vertrouw tot

> het tegendeel is bewezen en daardoor ben ik wel

> eens ontzettend op mijn bek gegaan en heel vaak

> lichtjes op mijn bek gegaan.

>

> Je kunt ook iedereen wantrouwen tot het tegendeel

> is bewezen.

> Dat is geen leven.

>

> God is in ieder geval op één punt zeeeer

> betrouwbaar: Hij brieft nooit iets door wat je in

> vertrouwen aan Hem hebt verteld.

:)

Maar dat kan verschillende redenen hebben.

• LeSage

Die laatste regel begrijp ik niet helemaal.

Door te schrijven wat ik schreef probeer te bevorderen dat blin lezers zoals jij een kritische houding t.a.v. waar je in gelooft, wordt bevorderd.

• LeSage

zullen we daar een weddenschap over aangaan Lotje?

• ¥ Lotje ¥

Weddenschap is een gok …….

De Bijbel veroordeelt gokken,;) wat nu LeSage??:)

• Stefan

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Die laatste regel begrijp ik niet helemaal.

>

> Door te schrijven wat ik schreef probeer te

> bevorderen dat blin lezers zoals jij een kritische

> houding t.a.v. waar je in gelooft, wordt

> bevorderd.

Je schreef net aan Theo; Zelf zie ik ‘de hel’ als symbool van alles wat pijn doet, ongelukkig maakt, maar er uiteindelijk voor kan zorgen dat de persoon in kwestie gelouterd uit tevoorschijn komt.

Wie is de persoon in kwestie?

Dat is wat ik bedoel met welke ‘'heer’' dienen.

• samuel

LeSage schreef:

Daar heb je weer die zelfrechtvaardiging van jou, en nu omdat jij geen vertrouwen hebt en niet wil vertrouwen en twijfelt of er een God is en aan Zijn Zoon Jezus.

Moet de God (waaraan jij twijfelt) van mij (eigenlijk bedoel je dat ik) in de hel branden voor eeuwig, omdat jij geen vertrouwen hebt en twijfelt altijd innerlijk verdeeld bent en in angst leeft!

Neem deze wijze woorden van de apostel Jakobus ter harte:

5 Indien echter iemand van u in wijsheid te kort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt; en zij zal hem gegeven worden. 6 Maar hij moet bidden in geloof, in geen enkel opzicht twijfelende, want wie twijfelt, gelijkt op een golf der zee, die door de wind aangedreven en opgejaagd wordt. 7 Want zulk een mens moet niet menen, dat hij iets van de Here zal ontvangen, 8 innerlijk verdeeld als hij is, ongestadig op al zijn wegen. Jak. 1