Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Genesis 19

• Daan

perihelium Schreef:

——————————————————-

> Daan Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > perihelium Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > Daan Schreef:

> > >

> >

> ————————————————–

>

> >

> > > —–

> > > > Perihelium schreef : Ben jij dezelfde

> Florin

> > > die

> > > > hier voorheen prikte?

> > > >

> > > >

> > > > Doe je nu net alsof je dit niet weet :S

> > > > Erg schijnheilig hoor Perihelium !

> > > > Dit weet jij dondersgoed !

> > >

> > >

> > > Sorry Daan maar ik vroeg het me echt af en

> > begrijp

> > > je reactie niet. Maar misschien las en

> begreep

> > ik

> > > het verkeerd van Florin over meerdere Heren

> en

> > kan

> > > jij het duidelijk maken. Bvd!

> >

> >

> > Natuurlijk weet jij dat Florin dezelfde Florin

> is

> > die hier voorheen prikte.

> > Doe nu niet alsof je dit niet weet.

>

>

> Ik begreep het denk ik verkeerd en checkte het

> aantal reacties en die zijn weinig voor iemand die

> we al zolang kennen. Daar kan een reden voor zijn

> en misschien moet ik niet zo achterdochtig doen.

> Goed dat jij het dan weet!

Het zal wel aan mij liggen.

Misschien ben ik tegoed van vertrouwen .

Alhoewel er maar 1 persoon is die schrijft zoals Florin :)

>

>

>

>

> >

> > En wat de meerdere Heren betreft kan ik kort

> > zijn.

> > Zie 1 Kor. 8:5, 6

> >

> > Mvg Daan :)

>

>

> Ja dank je in vers 5 staat dat inderdaad. Ben blij

> dat je ook vers 6 erbij gaf. Laten we verder niet

> twisten maar hartstikke blij zijn dat we

> uit/door/in Hem zijn. :)

>

>

> 1 Korinthe 8:5-6

>

> 5 Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd

> worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde

> (gelijk er vele goden en vele heren zijn),

> 6 Nochtans hebben wij maar één God, den Vader,

> uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en

> maar één Heere, Jezus Christus, door Welken alle

> dingen zijn, en wij door Hem.

Inderdaad Perihelium.

Dus geen twee goden.

Je leert het wel (tu)

• Ellen-Josee

Het lijkt me niet dat die tekst wijst op 2 Yahweh's. Het gaat over één en dezelfde Yahweh.

Wat is trouwens de meerwaarde van die gedachte? (2 Yahweh's)

• perihelium

Elia, een profeet uit het oude testament, voelt zich ellendig. Hij moet een boodschap van God doorgeven aan zijn volk Israel, maar niemand luistert en ze willen hem zelfs doodmaken. Hij is daarom gevlucht, en verbergt zich in een grot.

“Ga naar buiten en kom vóór Mij staan op de berg”, droeg de HERE hem op. En toen Elia daar stond, zou de HERE voorbijgaan, maar een vreselijke windstoot schoot over de berghelling; deze was zo hard dat enkele bergen uiteen scheurden en stukken rots losraakten. De HERE Zelf was echter niet in die windstoot aanwezig. Op de windstoot volgde een aardbeving, maar ook daarin was de HERE niet aanwezig. De aardbeving werd gevolgd door een vuur, maar ook daarin was de HERE niet te bekennen. En na dat vuur volgde een zacht suizen van de wind.

Toen Elia dat hoorde, verborg hij zijn gezicht in zijn mantel, ging naar buiten en bleef bij de ingang van de grot staan. En een stem zei: “Waarom bent u hier, Elia?” – 1 Koningen 19 vers 11 tm 13

Hier valt heel wat te voelen! Een orkaan die rotsen stukscheurt, een aardbeving en een vuur. Elia voelt het wel, maar merkt dat God hier niet in aanwezig is. God (be)stuurt deze fenomenen, maar is er zelf niet in. Pas als er een zacht suizen van de wind komt, voelt Elia God dichtbij komen.

Zo toont God regelmatig zijn macht in de bijbel door overdonderende natuurverschijnselen te sturen. Ook Jezus toont Gods macht door onverklaarbare geweldige verschijnselen in wonderen en genezingen. Hij zegt hierover in Johannes 9 vers 3 bij de genezing van een blinde man: ‘Maar door hem van zijn blindheid te genezen, toont God Zijn macht. ‘

De genezen man zal Gods macht gevoeld hebben toen hij werd genezen. De mensen die er om heen stonden zullen overrompelt zijn geweest van de macht die er van Jezus uitging. Maar braken zij daarna met hun oude leven, en gingen zij Jezus volgen? Hadden ze God gevoeld, of hadden ze Gods macht ervaren?

Als in Elia’s dagen God met grof geweld zijn volk goed bang zou maken met de ge-upgrade natuurverschijnselen die Elia meemaakte, dan zouden zij op hun blote knieen God smeken om genade. Maar zouden ze Gods Liefde en Genade voor hen voelen? Zouden ze daarna hun leven voorgoed willen veranderen?

Zo zijn er ook vandaag veel christenen die Gods macht ervaren in bijzondere gebeurtenissen: wonderen, genezingen, en bovennatuurlijke geestelijke ervaringen. Veel nemen genoegen met een ervaring van Gods macht, terwijl er veel meer is: Gods aanwezigheid.

Die aanwezigheid is iets heel intiems. Je moet alles aan de kant zetten, gedachten de deur uit, vooroordelen weg, en de stilte opzoeken zodat je niet afgeleid wordt. Vraag dan God om je te ontmoeten.

Daar in de stilte (“het zachte ruisen van de wind” - Elia) kan God tot je spreken, en kun je God echt voelen. Dat betekent niet dat je God niet kunt voelen als het niet helemaal stil is, maar dat als je God dichtbij voelt dat het een liefelijk, vredig, en teder gevoel is. http://www.eo.nl/ronduitthema/relaties/5726922/5752535/page/God_voelen/articles/article.esp?article=3947859

• Frederik D

Dus tsunami's met vele dodelijke slachtoffers zijn ook daden Gods?

• perihelium

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Dus tsunami's met vele dodelijke slachtoffers zijn

> ook daden Gods?

Hoe harder ik roep dat je het niet bij mensen moet zoeken bij God ga je me meer vragen stellen?

• Frederik D

Ik wil God ook wel vragen stellen, hoor, maar jij zei net dat God nooit antwoord geeft.

En hoe zit het nou met natuurgeweld? Zijn dodelijke tsunami's ook afkomstig van God? Of hebben de oceanen een eigen vrije wil om al of niet tsunami's te vormen?

• theo

Heb je inmiddels ook bevredigende antwoorden /bevestigingen gekregen ?

Twee JHWH- twee godendom. Een God in de hemel en een God op de aarde.

Geef je ook nog nader uitleg??

• perihelium

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik wil God ook wel vragen stellen, hoor, maar jij

> zei net dat God nooit antwoord geeft.

Dat heb ik niet gezegd, dat predikt Theo.

>

> En hoe zit het nou met natuurgeweld? Zijn

> dodelijke tsunami's ook afkomstig van God? Of

> hebben de oceanen een eigen vrije wil om al of

> niet tsunami's te vormen?

Maak je meer druk om je bestemming en het lot van je geliefden. Of is de wetenschap je meer lief dan leven?

• David

Ik lees inderdaad wat er staat en dus gaat het hier om twee verschillende “personen” die beide de naam JHWH dragen

De één die als mens zich vertoont samen met twee engelen en JHWH in de hemel.

Helaas heeft de nieuwe bijbel vertaling de twee JHWH weggepoetst terwijl de grondtekst wel twee JHWH's vermeldt.

Dus die vertaling kan even aan de kant.

Aangezien geen mens kan blijven leven als hij God aanschouwt geloof ik niet dat de menselijke JHWH God zelf is maar dat het om Christus gaat.

Christus die als woord van God hier de naam an vJHWH krijgt..

De Targum vult daarom hier ook Gen 19:24 de persoon op aarde als de Memra Ya = het woord van God aan en zo moet je het ook lezen.

Net zoals in Joh 1;1 Jezus wel de naam “het woord van God” draagt is hij niet zelf het woord maar God f.

“In het begin was het woord en het woord was bij God en God is het woord.” (Theos en ho Logos en niet Logos en ho Theos)

Niet Jezus is dus het woord maar God is het woord hoewel hij wel de naam draagt.

“Het zijn mijn woorden die ik spreek maar de woorden van mijn Vader” en toch wordt Jezus het woord genoemd.

David ;)

.

• M*j*r**

"Zo zijn er ook vandaag veel christenen die Gods macht ervaren in bijzondere gebeurtenissen: wonderen, genezingen, en bovennatuurlijke geestelijke ervaringen. Veel nemen genoegen met een ervaring van Gods macht, terwijl er veel meer is: Gods aanwezigheid.

Die aanwezigheid is iets heel intiems. Je moet alles aan de kant zetten, gedachten de deur uit, vooroordelen weg, en de stilte opzoeken zodat je niet afgeleid wordt. Vraag dan God om je te ontmoeten. "

Dat vind ik wel wat, maar dat God een aardbeving o.i.d. veroorzaakt gaat mij te ver.