eerste en laatse Adam+ schepping versus geboorte
Het feit dat jezus zonder zonde was maar zich toch goed voelde in de omgang met hoeren en andere zondaren, komt vreemd over op veel gelovigen. Als hij echt zonder zonde was, een heilige, wat deed Hij dan in vredesnaam bij de hoeren en tollenaren?
Lucas noemde Adam de zoon van God. Hiermee bedoelde hij niet Jezus die uit de buik van een maagd was geboren. Maar was deze laatste Adam ook niet aanwezig in Eden tijdens de tragedie die zich tussen Eva en de slang afspeelde? Was Hij hier niet ALS Adam?
Uiteraard was hij hier in Eden als de Realiteit van de Boom van Goed en Kwaad. Maar als Adam, oh nee. Als Gods zaad was hij in Adam en in al diens nageslacht in afwachting van het moment waarop hij actief geboren zou worden in Bethlehem. Maar ik ben erop tegen dat de man Adam, de Zoon van God WAS.
Waren Adam de Zoon van God zoals Lucas hem noemde en Jezus de zoon van god beiden dezelfde Zoon van God? Een eerste knieval gebiedt me te zeggen van NEE< beiden zijn tegengestelde karakters. Waar de ene Adam van het toneel verdwijnt, komt de andere Adam op. Er is zelfs een diepe kloof tussen beiden.
Adam was NIET Jezus en Jezus was NIET Adam al was Hij wel de tweede Adam. De Zoon van God, Adam geheten werd Adam genoemd (of mens) en de Zoon van God die Jezus heette, werd Emmanuel genoemd. Maar onder dit verschil zit een overeenkomst tussen beide historische personen. Om Jezus te worden, moest de zoon van god door de heilige geest worden verwekt en uit een maagd worden geboren. Maar om eerst ADAM te worden, moest dezelfde eeuwige Zoon van God delen in dezelfde schepping, te weten, vertaald worden vanuit de eeuwigheid in de aionen, gevormd worden uit het stof en constitutioneel bestaansrecht krijgen door hetzelfde materiaal van de schepping om in solidariteit met de schepping Hoofd te worden van de hele schepping.
Hij, het eeuwige woord was vertaald in een scheppingstaal zodat "de hemelen ons vertellen van de heerlijkheid van God; en hun uitgestrektheid het werk van zijn handen verklaart. Zodat:
Voor die het blijvend maakt. Een psalm van David. De hemelen verhalen de heerlijkheid van El en de atmosfeer vertelt de werken van Zijn handen. Dag na dag uit deze woorden en nacht na nacht maakt deze kennis bekend. Er is geen spraak en er zijn geen woorden, hun stem wordt niet gehoord. In heel het land gaat hun meetsnoer uit en aan het einde van de verblijfplaats hun uitspraken. Voor de zon plaatste Hij in hen een tent, (Ps.19:1-4).
Merk op dat de schrijver gelooft dat de Zoon van God de Zoon van God was en is in en van de eeuwigheid. Hij was al de Zoon van God toen Hij geboren was uit de maagd, Maria. Hij als Zoon kwam de wereld binnen van tijd, ruimte en materie door zijn eeuwige geboorte die vertaald werd in een aardse geboorte in de genade die Maria van Nazareth ten deel was gevallen om te participeren in de kracht van de heilige ontvangenis. Dus, Hij en onze Heer en oudere broer IS eeuwig leven die aionisch leven werd.
De Zoon van God, die Ene en Unieke geboren zoon van de Vader, was geen afstandelijk wezen dat de schepping van veraf beïnvloedde. Hij was het woord, het heelal was door hem geschapen, UIT de Vader.
Het hele lichaam van christus bestaat uit Zonen van God die in vereniging met DE Zoon zijn en op deze manier Zijn relatie delen met de Vader. De oorsprong hiervan gaat terug naar ons zaad binnen Zijn zaad. Dus hoe kon Adam DE Zoon van God worden genoemd? Lucas zou hooguit gezegd kunnen hebben dat Adam niet de Zoon van God was maar de eerste schepping van God. Maar dit was niet wat lucas zei. Hij traceert de bloedlijn terug naar de eerste generaties tot hij bij Adam uitkomt die hij de Zoon van God noemt. In deze zin kunnen zowel Jezus als Adam niet zomaar beschouwd worden als losse individuen aangezien wij alle n Adam waren besloten en ook in christus want Adam is IN Christus zoals Christus ook IN Adam was.
Het is onzin om zomaar te stellen dat soms mensen en engelen zonen van god worden genoemd vanwege het simpele feit dat ze geschapen werden door god. Zonen zijn zonen door GEBOORTE en niet door schepping. Adam was geen Zoon van God om het simpele feit dat God hem geschapen had.
De waarheid staat overal in het Nieuwe testament (dat formeel in hand. 13 begint) dat een zoon van god zijn te maken heeft met het GEBOREN worden uit het onvergankelijke zaad (1 Petrus 1:23). Binnen de aionen wordt dit principe voortgezet door voortplanting aangezien mensen niet kunnen scheppen. Dit als een schaduw van de goddelijke reproductie. Er is een wondeerbaarlijke relatie tussen dat wat we zijn als zijn werktuig en dat wat we zijn door zijn zaad. Dit principe ziet er globaal als volgt uit:
- er is een begin en een einde aan de aionen
- een alfa en omega
- een eerste en laatste Adam
- een eerste en tweede mens
In 1 Kor. 15 zien we tenslotte DAT wat in oneer gezaaid is, Dat in heerlijkheid is opgewekt. Het zijn geen 2 DAT's maar 1 DAT, namelijk Dat wat het graf ingaat, DAT komt er verheerlijkt weer uit. Zo werd de eerste Adam een levende ziel en de laatse Adam een levende geest. Hij die een levende ziel werd als DE Zoon van God was tevens de Zoon van God die een levend gevende geest werd. Zie 1 Kor. 15:42-45.