Waarom hebben christenen bevrijding nodig?
Geplaatst op18 april, 2012 doorgoedgelovig
De afgelopen weken publiceerde Goedgelovig een vijfdelige miniserie over een nieuwe relitrend: bevrijdingspastoraat. Columnist ThaFizzy volgde bevrijdingsconferenties en cursussen van diverse Nederlandse organisaties, schreef zijn ervaringen op en trok uiteindelijk de conclusie dat hij zichzelf een occulte belasting heeft aangepraat of laten aanpraten. Toch vinden veel mensen baat bij bevrijdingspastoraat, stelt Wilkin van de Kamp van Vrij Zijn, de bekendste pleitbezorger van deze praktijk. Goedgelovig legde hem naar aanleiding van de miniserie ‘Bevrijd’ en de vele reacties hierop enkele kritische vragen voor. Deze week de vraag: waarom hebben christenen eigenlijk bevrijding nodig?
GG: Je hebt veel ervaring met bevrijdingspastoraat. Hoeveel procent van de christenen heeft volgens jouw inschatting een zodanige mate van demonische gebondenheid dat zij bevrijding nodig hebben, en waarop baseer je deze inschatting?
Dat vind ik moeilijk aan te geven omdat wij ons niet alleen (en in eerste instantie helemaal niet) op mogelijke demonische gebondenheid richten. In ons onderwijs leren we dat christenen op vier manieren gebonden kunnen zijn:
1) Gebonden door de macht van de zonde (Johannes 8:34)
Als een christen opnieuw geboren is, is hij een nieuwe schepping. Zijn wedergeboorte is geen gedragsverandering, maar het ontvangen van een nieuw hart en een nieuwe geest (het hart en de Geest van Jezus). Hierdoor is een wedergeboorte christen niet langer een slaaf van de zonde, maar is hij in Christus rein, heilig en rechtvaardig. Helaas zijn te veel christenen zich niet bewust van wie ze zijn in Christus en leven ze nog steeds als een arme zondaar.
2) Gebonden door de leugen (Johannes 8:32)
Als we opnieuw geboren zijn, dan zijn we verlost en bevrijd uit de slavernij van de zonde. Hoewel wij een nieuw hart en een nieuwe geest hebben gekregen, betekent dit niet dat ons denken automatisch is vernieuwd. Jezus zei dat de Heilige Geest ons denken zal vernieuwen door onze ogen te openen voor de leugens waarin wij geloofden: ‘… en u zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken’ (Johannes 8:32). Als de waarheid ons vrijmaakt, dan houdt de leugen ons dus gebonden. Dit is de tweede vorm van gebondenheid waar we in ons leven mee te maken krijgen. De duivel zal zijn uiterste best doen om de vernieuwing van ons denken tegen te houden. Hij weet dat hij zijn controle over ons zal verliezen als wij leren de juiste gedachten te kiezen en de verkeerde te verwerpen.
3) Gebonden door emotionele banden (Matteüs 18:34-35)
Een zielsband is een emotionele verbinding die helpt voorzien in onze eigen behoeften en in die van anderen. We verbinden ons door middel van emoties als liefde en vreugde, maar ook door angst, haat, lust, schuld, schaamte en andere gevoelens. Als deze emoties kunnen we herleiden tot gevoelens van angst of van liefde. Gezonde relaties zijn gebaseerd op liefde, ongezonde relaties op angst, waardoor emotionele verbondenheid verandert in emotionele gebondenheid. Daarenboven houdt niet vergeven ons emotioneel gebonden aan hen die ons kwaad hebben gedaan en aan de pijn, waardoor we vast blijven zitten in onze emotionele gevangenis van negatieve, vergiftigende en dodelijke emoties als boosheid, bitterheid, wrok enz. Vergeving is de enige sleutel om bevrijd te worden uit onze emotionele gevangenis.
4) Gebonden door demonische banden (Lucas 13:10-17)
De duivel verleidt ons om zondige relaties aan te gaan wardoor ons hart op een verkeerde wijze gebonden raakt aan mensen. Door occulte, onreine andere zondige relaties kunnen er demonische bindingen in ons leven ontstaan. Er is hier geen sprake van zondigen, maar van een leven in zonde. Hierdoor raken we niet alleen op een ongezonde en onreine manier verbonden met die ander, maar kunnen we ook in de geestelijke wereld verbonden worden met de demonische krachten waar die persoon aan vastzit. De duivel slaat als het ware een brug van de ene ziel naar de andere waardoor een demonische band ontstaat. Demonen kunnen zo vrij spel krijgen om ons leven binnen te dringen en ons te overvallen met onreine, zondige, depressieve en negatieve gedachten en gevoelens. Als we ons niet bekeren van een leven van voortdurend zondigen, blijven we kwetsbaar voor de boze en stellen we ons open voor demonische beïnvloeding. Het normale christelijke leven staat echter in 1 Johannes 5:18 (HSV) verwoordt: ‘Wij weten dat ieder die uit God geboren is, niet zondigt (letterlijk: niet door gaat met zondigen); maar wie uit God geboren is, bewaart zichzelf en de boze heeft geen vat op hem.’
De vraag hoeveel procent van de christenen demonisch gebonden zouden zijn, is niet te beantwoorden. Een inschatting maken heeft mijns ziens geen waarde, mensen zouden er alleen maar op een verkeerde wijze mee op de loop gaan. En dat is juist wat we niet willen.
GG: Waarom kies je voor bevrijdingsconferenties? Is bevrijdingspastoraat niet iets dat beter tot z’n recht komt in de vertrouwelijkheid van persoonlijke hulpverlening?
Het is goed om onderscheid te maken tussen de ‘dienst van bevrijding’ en het ‘bevrijdingspastoraat’. In onze bevrijdingsconferenties ligt vooral het accent op de dienst van bevrijding. Tijdens deze conferenties bidden we niet alleen voor bevrijding van boze geesten, maar mogen we mensen op de hierboven genoemde vier gebieden op weg helpen om hun vrijheid in Christus te ontdekken en te ontvangen. In de laatste van zes diensten wordt dan ook gebeden voor bevrijding van boze geesten, zoals we dit ook zien in het leven van de Here Jezus, de apostelen, de kerkvaders en vele anderen in de kerkgeschiedenis.
In de praktijk blijkt echter dat in sommige gevallen bevrijding niet direct plaatsvindt. Niet zelden komt dit doordat er geen belijdenis van zonden noch een radicale bekering heeft plaatsgevonden. In zo’n geval worden mensen doorverwezen naar het bevrijdingspastoraat, waar mensen met name geholpen worden om hun zonden te belijden en te breken met zondepatronen in hun leven.
Al doende is er een onderscheid gekomen tussen de ‘dienst van bevrijding’ en het ‘bevrijdingspastoraat’. Beiden hebben hun plaats en hun waarde.
Wordt vervolgd (miniserie)
Deel dit:
Gearchiveerd onder: Miniserie ‘Bevrijd’
http://goedgelovig.wordpress.com/2012/04/18/waarom-hebben-christenen-bevrijding-nodig/#more-30070