Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

van A tot Z

  • holybol

    van A tot Z

    We zien aan het griekse woord Aion dat God een plan heeft van A tot Z. Sommige informatie hierover onthulde hij aan de oude aartsvaders, andere informatie aan de profeten, en nu weer aan ons. Maar bepaalde informatie werd geheim gehouden tot de tijd daar was. De apostel Paulus was de uitverkorene voor God om deze laatste geheimen te mogen openbaren.

    Aparte bijbelstukken onderzoeken is hetzelfde als de takken van een boom onderzoeken. Maar soms moet je een paar stappen terug doen om het hele bos te overzien.

    Tuin van Eden

    Genesis beschrijft het begin van de mensheid in de tuin van Eden. Zelfs hier waar Adam en Eva niet konden sterven dankzij de levensboom, was het kwaad aanwezig. Zelfs in hun midden. De slang was in hun midden. Met hem was de verleiding er ook.

    Wat een interessante parallel met Jezus die in de woestijn werd verleid door diezelfde slang. Adam en Eva waren door God naar de Tuin van Eden gebracht om verleid te worden, Jezus werd naar de woestijn geleid. Het verschil tussen beiden was de uitkomst. Jezus overwint de verleiding en verslaat de dood. Paulus maakt later dezelfde vergelijking en onthult ons de impact van deze gebeurtenissen. Zoals in Adam allen sterven, zo zullen in christus allen levend gemaakt worden. 1 Kor. 15:22

    De mens

    Eenmaal weg gejaagd uit de Tuin van Eden komt de mens terecht in een spiraal van zelfdestructie. Kain vermoordt Abel. In Genesis 6 doen we het kwaad over met de Nefilim die verwoest worden en alleen Noach overleeft met zijn kliek. Maar ook verderop gaat het weer mis zoals met de toren van Babel.

    God kiest 1 mens om allen te zegenen

    God kiest Abram die later Abraham heet en belooft in hem alle volkeren der aarde in hem te zegenen. Hier zien we gods doel: alle mensen zegenen. Het instrument hiervoor is 1 man, Abram. Later kiest god een nakomeling van Abram, Jacob en herhaalt zijn belofte. God noemt Jacob Israël.

    Gods doelen

    Jozef is de centrale figuur in Gen. 37. Hij wordt als slaaf verkocht, opgepikt door de vrouw van Potifar en komt in de bajes terecht (net als Paulus). Waar hij wordt vergeten. Maar god vergeet Jozef niet en gaat juist door met hem op te doen rijzen en hem groter te maken. Hij wordt de 2de machtigste man van Egypte, net onder de Farao. Aan het einde van genesis staan de broers van Jozef voor hem nadat hun vader was gestorven en ze vrezen wat Jozef met hen zal doen. Maar jozef is vergevingsvol omdat hij snapt dat God achter alle gebeurtenissen zat. Hij zegt, jullie hadden de intentie om me te vermoorden maar God gebruikte jullie kwaad voor het goede. Zodat nu vele levens zijn gered. Niets wat Jozef was aangedaan om hem uit de weg te ruimen, de vele pogingen hiertoe, konden gods plannen dwarsbomen.

    God kiest een land

    In Exodus 1:6 lezen we dat de nakomelingen van Jacob nu Israëlieten worden genoemd. Door hen zal god zijn doel bereiken. Hij maakt geen favorieten van hem of bevoordeelt hen maar gebruikt hen om de rest van de wereld te zegenen.

    Het koninkrijk

    In 2 Samuel worden de Israëlieten een machtige natie onder de heerschappij van David. Dit succes gaat door onder zijn zoon Salomon. Maar na Salomo's dood, valt het land uiteen. Het noorden heet voortaan Israel en het Zuiden Judah. Hun koningen worden genoemd in 1 en 2 Koningen en 1 en 2 Kronieken. Sommige van deze koningen zijn boosaardig en hangen de aanbidding van valse goden aan. Andere koningen zijn juist goed en proberen de weg naar hun eigen god terug te vinden.

    Uittocht

    De profeten van god waarschuwen de mensen dat als ze zich niet afkeren van de valse goden, ze van hun land gedreven worden. Israël is veel verder weg gedreven dan Judah en wordt als eerste weg gevoerd in 2 Kon. 17. Bij Judah duurt het iets langer. Ze worden ook verslagen door een vijandig leger en weg gevoerd in 2 Kon. 25. Zonde en ongehoorzaamheid resulteerden in ballingschap. Zoals Adam en Eva ooit uit de tuin van Eden werden weg gevoerd vanwege hun ongehoorzaamheid, zo ondergaat Israël hetzelfde lot.

    De profeten

    Ook in ballingschap is de boodschap van de profeten nog steeds dezelfde: keer terug naar je god. Een belofte aan de ballingen is dat ze ooit terug zullen keren naar hun land. Zie Ezekiel 28:25. na een periode van oordeel zal Israel worden hersteld. Dit zien we gebeuren in Joel 2:18; Hosea 14; Amos 9:11; en Zefanja 3:9.

    Habakuk 2:14 wijst naar een dag in de toekomst wanneer de aarde gevuld is met kennis van de Here. Daniel belooft een nieuw koninkrijk in de toekomst; één dat uit de hemel komt en machtiger is dan alle andere aardse koninkrijken. Daniel 2:44.

  • holybol

    terugkeer naar hun land

    zoals beloofd keerden de uiteengedreven Israëlieten terug naar hun land. We lezen in Ezra van de tempel die herbouwd wordt. Nehemiah heeft het over het herbouwen van de muren van Jeruzalem.

    In afwachting van de Messias

    Als het Nieuwe testament opent, zijn de mensen opeens terug in hun land maar nu in hun eigen land onder Romeinse heerschappij. Een deel van de belofte van de profeten is vervuld maar nog niet alles. De mensen zijn in afwachting van hun messias, de zoon van God. Ze kijken uit naar de terugkeer van de dagen van David en Solomo toen het koninkrijk sterk was en de mensen veilig waren. De Oude testament profeten hadden voorzegd dat een koninkrijk als dit zou komen, dus de mensen wachtten af.

    Straf voor zonde in het Oude testament

    In Genesis leren we dat de straf voor de zonde de dood was. Door het oude testament heen, zien we dit keer op keer terug. De dood is het lot van de bozen. Omdat iedereen zondigt, is de dood het lot van allen. Nergens lezen we over een hel als straf voor de dood.

    Het koninkrijk is op handen

    het volk is in afwachting van de messias. Hoe aangenaam is het om dan de boodschap te horen van Johannes de Doper die nog eens beaamt dat het koninkrijk op handen is. De oude profeten hadden gezegd, keer terug naar god en hij zal je herstellen. Nu zegt Johannes net zoiets, bekeer je want het is zover. Ook Jezus verkondigt dezelfde boodschap als hij begint met preken. Een grote massa volgt hem en als hij het over het aanstaande koninkrijk heeft, wordt zijn boodschap kracht bijgezet door tekens en wonderen.

    Het koninkrijk gepredikt in handelingen

    De koninkrijksboodschap is gepredikt in handelingen met Petrus als centrale figuur. Jezus had aan Petrus de sleutels van het koninkrijk beloofd en dit gebeurt in handelingen als tekenen en wonderen nu ook de verkondiging van Petrus begeleiden over het aanstaande koninkrijk. Ook nu gaat de boodschap van het koninkrijk naar de joden, niet naar de heidenen. Nog niet.

    Peter verkondigt,

    Wend u af van uw huidige leven en keer terug tot God om vergeving te krijgen voor uw zonden. 20 Dan zal de Heer een tijd van rust doen aanbreken en zal hij de messias zenden die hij voor u bestemd heeft. Dat is Jezus, 21 die in de hemel moest worden opgenomen tot de tijd aanbreekt waarover God van oudsher bij monde van zijn heilige profeten heeft gesproken en waarin alles zal worden hersteld. - Hand. 3:19-21

    Deze boodschap lijkt op die van Johnannes de Doper en van Jezus zelf. Ze roepen om bekering. Men roept om bekering maar Petrus voegt de terugkeer van het Koninkrijk hier aan toe. Bekeer je, zodat Jezus terugkomt, zegt hij. Als de schapen van Israel zcih bekeerd hadden, was Jezus inderdaad terug gekomen en zou het koninkrijk gekomen zijn. Maar door Handelingen heen ontvangen sommigen deze boodschap maar wijzen anderen hem af. Als deze koninkrijksboodschap voortdurend afgewezen wordt, schuift god op naar de heidenen. Petrus aarzelt maar gaat door God gegeven naar Cornelius, een godvrezende heiden. Hand. 10.

    Petrus en zijn joodse compagnions zijn verbaasd als de heidenen nu ook het woord van God ontvangen. Hand. 10:44. Dit hadden ze niet verwacht. Ze hadden met andere woorden vergeten dat God in Abraham ALLE mensen had gezegend, en thans door de joden.

    Saulus/Paulus

    In Hand. 9 als Saulus naar damascus gaat, om de gelovigen te vervolgen, verschijnt de opgestane Jezus aan hem. Saulus is gekozen als instrument van christus om diens naam aan de natiën te brengen, naast de zonen van Israel. Hand. 9:15-16. Paulus is de eerste met de speciale opdracht om naar de heidenen te gaan (natiën en koningen). Ook heeft hij nog steeds als opdracht om ook naar de zonen van Israel te gaan, net als Johannes de Doper, Jezus en Petrus.

    Elymas (Bar-Jezus) en Sergius Paulus

    Eén van de eerste incidenten die we over de bediening van paulus lezen is de ontmoeting met Elymas, de magiër die ook Bar-Jezus heet, in Hand. 13. Sergius Paulus, een proconsul die een intelligente man is (een heiden), roept om Paulus en Barnabas. Sergius Paulus wil het woord van god horen maar Elymas de Magiër weerstond hen om de proconsul van het geloof af te houden. Saulus berispt Elymas voor het verstoren van gods boodschap waarna deze blind wordt. Hij zal de zon niet zien tot een vastgesteld tijdstip. De pronconsul wordt een gelovige.

    Hier zijn we voor het eerst dat Saulus ook paulus is (Hand. 13:9). Saulus is een Hebreeuwse naam, Paulus is Grieks. Het is interessant dat we Saulus' nieuwe naam leren kennen op het moment dat een jood probeert om het woord van god naar de heidenen toe te stoppen.

    Ook interessant zijn de woorden aan Elymas als hij blind wordt voor een bepaalde tijd. Dit is in overeenstemming met Paulus' uitleg in Romeinen 11:25 dat de verharding van Israel gekomen was tot de voltooiing van de natiën een feit is.. Daarna zal Israel gered worden. Het incident met Elymas is een beeld van gods plan om het blind geslagen Israel voor korte tijd opzij te zetten, terwijl het woord naar de heidenen gaat.

    Paulus wordt nu de centrale figuur in handelingen

    Paulus had een dubbele opdracht gekregen van god. Hij zal naar de natiën en kningen gaan EN naar de zonen van Israël. Tijdens zijn reis gaat hij eerst naar de synagogen. Hij verzamelt sommige gelovigen om zich heen maar anderen wijzen hem af en proberen hem zelfs te vermoorden.

    Petrus was de centrale figuur in het eerste deel van Handelingen. Hij verdwijnt langzaam van het toneel en Paulus neemt zijn rol over na het incident met Elymas.

    Afwijzing door de joden, redding naar de natiën

    Door het boek Handelingen heen, lezen we van de vervolging door Paulus door de joden die zijn boodschap afwezen. In handelingen 28:17 roept Paulus de joden bijeen die hoog in aanzien staan. Sommigen worden vervolgd maar anderen geloven niet (Hand. 28:24-25). Ze zijn het niet met elkaar eens maar Paulus sluit het boek af met deze woorden:

    U moet dan ook weten dat God deze boodschap van redding al aan de heidenen bekendgemaakt heeft; zij zullen wel luisteren, Hand. 28:28.

    Deze laatste verzen vertellen ons dat Paulus in Rome blijft voor 2 jaar en iedereen welkom heet die bij hem langs komt. Hij verkondigt het koninkrijk van god en geeft onderwijs in alles wat over god gaat. Wat hij precies onderwijst, weten we als we zijn brieven lezen van Romeinen door Filemon.

  • Allen

    Het is een goede gewoonte op dit bordje,

    je bronnen te vermelden.

    Plagiaat is diefstal, al je ‘'vrome’' praatjes ten spijt, je bent en blijft gewoon een DIEF

    Allen.

  • Sietse 45

    Noem hem maar gewoon een gestoord klein zielig misselijk vervelend mannetje.

  • holybol

    en ik ben er nog trots op ook

  • Allen

    Dat verbaasd mij niets.

    Allen.