Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De codebreker Harold Gans over de Torah codes

  • Eliyahu

    Bs'd

    Over Torah, Wetenschap, en het Gebruiken van onze Talenten voor G-d.

    Dit artikel is gepubliceerd in de UK krant Hamodia, op 22 Maart 2012

    De Heer Harold Gans is een fascinerende persoonlijkheid. Hij is een ervaren wiskundige en heeft 28 jaar gewerkt voor de Amerikaanse National Security Agency (NSA) in Fort Meade, Maryland. Ongeveer 18 jaar geleden begon hij zich te realiseren dat hij zijn talenten moest inzetten voor het dienen van de Heer van het universum, en hij werd betrokken bij het onderzoeken en verspreiden van de kennis over de Torah codes als bewijs dat de Torah van hemelse oorsprong is. Daaropvolgend onwikkelde hij een reeks van lezingen over Torah en wetenschap, die hij presenteerde aan verschillende groepen. Velen zijn geinspireerd door zijn lezingen om meer te leren over het jodendom en zijn uiteindelijk een Torah getrouw leven gaan leiden.

    Het meest indrukwekkende aspect van de filosofie van Dhr Gans is de boodschap die hij wil overdragen aan de Hamodia lezers: Iedereen heeft een bepaald talent dat hij of zij kan gebruiken om Hashem (letterlijk: “De naam”, waarmee de naam van G-d bedoelt wordt) te dienen en om behulpzaam te zijn in de joodse gemeenschap. Zelfs zij die zich niet in staat achten om grote Torah geleerden te worden hebben andere talenten gekregen waarmee ze zich nuttig kunnen maken. We bezochten Dhr Gans in zijn huis, waar we fascinerende voorbeelden van Torah codes te zien kregen, leerden over zijn verschillende lezingen, en, het belangrijkste, waar we geinspireerd werden door zijn uiteenzettingen.

    Wat is uw achtergrond?

    Ik groeide op in Brooklyn, New York, en ging naar de Torah Vodaath basisschool, en Gur Aryeh (een afdeling van Yeshivas Rabbeinu Chaim Berlin) voor de middelbare school. Ik verkreeg een bachelor graad in wiskunde van de Belfur Graduate School of Science Yeshiva University, waar ik een National Science Foundation fellow was.

    In 1968 werd ik in dienst genomen bij de NSA, en werd daar uiteindelijk een hoofd cryptologische wiskundige. In die hoedanigheid gaf ik leiding aan een groep van 30 mensen die wiskundige instrumenten ontwikkelden voor cryptologen, om militaire en diplomatieke codes te breken.

    In 1968 verhuisde ik van Silver Springs, Maryland, naar Baltimore, terwijl ik nog steeds voor de NSA werkte. In Baltimore kwam ik in contact met Rabbijn Shlomo Porter, directeur van het Etz Chaim Centrum voor Joodse Studies. Hij was, en is nog steeds, sterk betrokken bij kiruv werk, het terugbrengen van niet-religieuze joden tot hun Torah wortels, en hij heeft daar veel succes mee. Ik had nog nooit eerder zoiets gezien. Ik had wel van kiruv gehoord, maar het nog nooit zelf meegemaakt. Ik was verbaasd en zelfs jaloers op zijn positieve effect op het joodse leven van de vele mensen waar hij mee werkte.

    Later vertelde hij me dat hij een zegen had ontvangen van Rabbijn Yaakov Yisrael Twerski zt”l, de Hornosteipler Rabbijn van Milwaukee, dat mensen jaloers zouden zijn op zijn succes en zijn werkwijze zouden overnemen.

    Ik begon me af te vragen hoe ik mijn steentje zou kunnen bijdragen aan het verbeteren van de wereld. Een van mijn helden was lange tijd Rabbijn Mike Tress, z'l, een zakenman die zijn organizationele talent gebruikte om de gemeenschap te dienen. Ik weet dat God iedereen vaardigheden en mogelijkheden geeft om Hem te dienen, en de gemeente van Israel te dienen. I begreep hoe een Torah geleerde of een rijke zakenman de gemeente van Israel kn dienen, en ik begreep ook hoe een loodgieter of een technicus dat kan door voor een synagoge of een yeshiva (talmoed academie/rabijns semenarie) te werken, of door joodse families te helpen, maar hoe kon een wiskundige de gemeente van Israel helpen?

    Een paar jaar later hoorde ik over de Torah codes. Van nature ben ik een scepticus, en ik heb wetenschappelijk of logisch bewijs nodig om overtuigd te worden van een ongebruikelijke claim. Mijn vrouw haalde me over om het onderwerp van de codes te onderzoeken, en ik gaf toe, om aan haar te bewijzen dat het onzin was. Ik bezocht een Arachim lezing, hoorde over de Torah codes, en ik kon geen enkele fout ontdekken in het materiaal. Ik ging naar huis en herhaalde hun experiment zelf, en verkreeg dezelfde resultaten. Daarna bezocht ik een lezing van het Aish HaTorah (letterlijk: Het vuur van de Torah) lezing in hun Discovery programma, en toen zag ik hoeveel mensen gefascineerd waren door de Torah codes en andere bewijzen dat de Torah van goddelijke oorsprong is. Ik realiseerde me toen wat een enorm effect dit materiaal heeft op hun levens, omdat het het bewijs is dat de Torah alleen door G-d gegeven kan zijn. I realiseerde me toen dat ik mijn vaardigheden als wiskundige en computer programmeur en mijn ervaring in het spreken in het openbaar, zou kunnen combineren om de Torah codes te onderzoeken, en er lezingen over te geven.

    Ik voelde dat ik mijn roeping gevonden had – mijn manier om de Heer van het heelal te dienen met mijn unieke talenten en mogelijkheden. Daarop werd ik vrijwilliger als een leraar voor Aish HaTorah, en kreeg de mogelijkheid om in steden over de hele wereld les te geven.

    Wat zijn de Torah codes? Hoe past wiskunde in het geheel?

    De Torah codes staan voor informatie die gecodeerd is in de verzen van de Torah. Wiskunde wordt gebruikt om de waarschijnlijkheid te berekenen om deze letters in die configuratie en onderlinge afstand te vinden. De gemiddelde persoon kan die codes niet vinden of ze op de juiste wijze beoordelen. Men moet zoeken naar bepaalde patronen, en een computerprogramma gebruiken om ze te vinden. Dan gebruiken we statistiek om de kans te berekenen dat deze patronen toevallig voorkomen in de Torah. Als de kans op een toevallige verschijning minder is dan 1 op 1000, dan verwerpen we de mogelijkheid dat het toevallig daar is, en dan is het patroon een echte code. Dit criteria van 1 op 1000 was ingesteld door niet-Joodse statistici voor het vaststellen van de echtheid van de Torah codes.

    Het concept van Torah codes is niet nieuw. Verwijzingen naar codes in de Torah kunnen gevonden worden in de dertiende eeuwse Torah commentaren van Rabbijn Bachjeh, en ook in het 16e eeuwse boek Pardes Rimoniem van de Rabbijn Moshe Cordovo. Kort na de tweede wereldoorlog schreef Rabbijn Mochoel Beer Weismandl over de codes in zijn boek Toras Chemed.

    In de afgelopen jaren waren dr Eliyahu Rips, een professor wiskunde aan de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem, en dhr Doron Witztum, de eerste om de Torah codes wetenschappelijk te onderzoeken. Zij ontwierpen het “Grote Rabbijnen Experiment”, waarin zij de namen van grote rabbijnen van de negende tot de achtiende eeuw gecodeerd vonden in de Torah, tezamen met de data van hun geboorte en overlijden, en dat alles onwaarschijnlijk dicht bij elkaar. Meer dan 150 paren van namen en data afkomstig van een encyclopedie zijn gebruikt voor dit experiment. Zij berekenden de kans dat dit door toeval zou gebeuren, en kwamen op een kans van 1 op 62.500 dat dat gewoon toeval was. Dit is meer dan 62 keer sterker dan het 1 op 1000 criterium wat hierboven vermeld is.

    Zelf voerde ik een vergelijkbaar experiment uit, en ik vond de namen van deze grote rabbijnen samen met de steden waar ze geboren en overleden zijn. De uitkomst van dit experiment heeft een kans van 1 op 250.000 dat het toeval is.

    Telkens wanneer er een wereldschokkende gebeurtenis plaatsvindt, dan vinden we vaak woorden die die gebeurtenis beschrijven, met bijbehorende datums, gecodeerd in de Torah. We hebben codes gevonden die 9/11 beschreven, de executie van Osama bin Laden, de Fukushima nucleare ramp in Japan in Maart 2011, de gevangenneming en executie van Saddam Hussein, de 2004 vloedgolf in Azië, en de rampzalige terugkeer van het ruimteschip Columbia in de atmosfeer met de Israelische astronaut Ilan Ramon aan boord.

    We hebben onderzoeken gedaan door dezelfde woorden die we gecodeerd in de Torah vonden te gaan zoeken in andere controleteksten, zoals hebreeuwse vertalingen van romans, maar de kans komt nooit laag genoeg uit om statistisch relevant te zijn.

    Ik begrijp dat niet-religieuze Joden dit heel interessant vinden, maar hoe zit het met de typische in een religieus gezin geboren en getogen Jood? Waarom zou hij hierover moeten weten?

    Er zijn verschillende antwoorden op deze vraag. Ten eerste; het is duidelijk dat deze codes er niet in zitten door toeval. Dit is iets wat de Heilige Hij zij gezegend, er in gestopt heeft. Hoe zouden we dan niet geïnspireerd kunnen zijn door die codes?

    Ten tweede; Chazal (de rabbijnen in het algemeen door de eeuwen heen) zegt ons dat in de dagen voor de Messias, dan zal de kennis van de Torah toenemen. Verschillende rabbijnen, waaronder Rabbijn Moshe Heineman, die zeggen dat dit één van de manieren is waarop dat gebeurt.

    En de derde, en waarschijnlijk de meest belangrijke reden, is dat, hoe moeilijk het ons ook valt om het toe te geven, dat er velen van ons zijn die er van kunnen profiteren om hun geloof te versterken. Het gebeurt vaak dat na een lezing voor een orthodox publiek er mensen naar me toe komen en zeggen: “Ik heb altijd in G-d geloofd, maar deze codes hebben mijn geloof vergroot.”

    Ik krijg regelmatig telefoontjes van yeshiva studenten die vragen hebben over hun geloof. Zij ervaren dat de codes en ander wetenschappelijk materiaal waar ik les over geef hun de versterking van geloof geeft waar ze naar zoeken.

    Er zijn aanzienlijke aantallen onder de religieuzen die versterking van hun geloof nodig hebben, zodat ze zonder de geringste twijfel kunnen geloven dat de Heer van het heelal de Torah geschreven heeft, en dat hij de wereld regeert. De Torah codes bieden deze versterking. Dit soort krachtig bewijs is iets wat we niet zomaar kunnen negeren.

    Maar waren de Torah codes niet weerlegd in de wetenschappelijke wereld?

    De controverse begon kort nadat dhr Witztum en dr Rips een artikel over hun “Grote Rabijnen Experiment” publiceerden in het wetenschappelijke peer reviewed wetenschappelijke magazine “Statistical Science”. Het kwam er toe dat hetzelfde blad een artikel publiceerde geschreven door een Australische computer expert, die zogenaamd de Torah codes weerlegde, en claimde dat het artikel van 1994 een vervalsing was. Statistical Science weigerde om Rips en Witztum een verdediging van hun artikel te laten publiceren, iets wat ongehoord is in de professionele wetenschappelijke literatuur waar het de regel is dat als er een weerlegging van een artikel gepubliceerd wordt, dat dan de auteur van het originele artikel als eerste de kans krijgt om te reageren.

    Witztum en Rips werd verteld dat zij een kans zouden krijgen om te reageren, maar toen krabbelde het blad terug, en gaf ze geen kans.

    In 2006, op het 18e Internationale Patroon Herkennings Congres, wat plaats vond in Hong Kong, daar werden zes artikelen gepubliceerd die de Torah codes ondersteunen. Al deze artikelen waren onderworpen aan peer review, wat betekent dat collega's in hetzelfde vakgebied de artikelen eerst beoordelen en zij de kans krijgen om alle fouten in het onderzoek of in de logica aan de kaak te stellen die zij maar kunnen vinden. Als zij één fout zouden vinden die onherstelbaar is, dan zou het artikel niet gepubliceerd worden. Eén van de artikelen waarvan ik mede auteur was bewees dat het originele artikel over het “Grote Rabijnen Experiment” geen vervalsing was, en dat het experiment met de rabbijnen en de steden van geboorte en overlijden echt was.

    Volgens de regels der wetenschap, als een criticus de Torah codes willen weerleggen, dan zouden ze fatale fouten moeten vinden in elk van de zes artikelen die elk een andere benadering en een andere code hadden. Dit gebeurde vijf jaar geleden, en tot de dag van vandaag is er geen enkele fout gevonden in elk van deze artikelen. Daarom zijn, volgens alle gangbare maatstaven, de Torah codes bewezen, en is het debat er over afgelopen.

    Helaas is het zo dat de meeste mensen niet weten dat het bewijs geleverd is dat de critici het bij het verkeerde eind hadden.

    Wanneer wetenschappers naar me toe komen en proberen de geldigheid van de Torah codes te betwisten, dan vraag ik: “Heb je een fatale fout kunnen vinden?” Dan is het even stil, en dan zeggen ze: “Nee.”

    Hoe zit het met de joodse wereld? Zijn alle rabbijnen het eens met de echtheid van de Torah codes?

    Er zijn critici in de Torah wereld, maar niet onder de grote rabbijnen. Dhr Witztum en/of dr Rips hebben goedkeuring ontvangen van Rabbijn Shlomo Zalman Auerbach, zt'l, en, ybl'c, Rabbijn Shmuel Auerbach, Rabbijn Matsyahu Salomon en Rabbijn Moshe Heinemann.

    Rabbijn Heinemann zei: “Er zijn bronnen voor de codes in Chazal. De Chasam Sofer schreef over hen – zonder een computer te gebruiken – net als Rabbijn Michael Beer Weismandl. Er is geen enkele twijfel dat ze uniek zijn.”

    Kan u me een voorbeeld geven van een Torah code?

    Er is een uitstekend voorbeeld van een Torah code die draait om de slachting in Mumbai in 2008. Deze code was ontdekt door de onderzoeker dr Moshe Katz, en heeft een interessant verhaal. Een paar jaar geleden was ik in Israel waar ik van plan was om lezingen te geven over de Torah codes bij Aish HaTorah. De dag voor de lezing bezocht ik dhr Witztum, en ik vertelde hem over de Mombai code. Hij vroeg me welke kansberekening er hoorde bij die code, en toen ik hem zei dat ik dat nog niet berekend had, toen wees hij de code faliekant af. Toen ik daarna zei dat ik de code de volgende dag zou gaan bespreken in mijn lezing, riep hij uit: “Hoe kan je de code presenteren zonder dat er een kansberekening gedaan is?” Ik zei hem dat niets wat hij zou zeggen mijn besluit zou veranderen. Ik had al besloten om het te presenteren als een “esoterische observatie”, aangezien de waarschijnlijkheidsfactor onbekend was. De volgende dag toen ik naar de lezing reed, werd ik gebeld op mijn mobile telefoon, het was Witztum. “Je moet de code presenteren”, zei hij. Hij was de halve nacht op geweest met het onderzoeken en uit te breiden, en hij kwam op een waarschijnlijkheid van 1 in 666.666 voor de woorden “de aanval”, “terreur”, “islam”, “in Bombay”, en “in het Chabad huis”, allemaal dicht bij elkaar gecodeerd.

    En er was meer: Dr Katz had ook een foto van de Torah rol gevonden die beschadigd was in de aanval op het Chabad huis. Er zat een kogelgat in de Torah rol, op dezelfde plaats waar de woorden “een Torah rol was gescheurd” waren gecodeerd in de verzen.

    Nou wat is de kans dat dat door toeval gebeurd? Er moet een Hogere Macht zijn die de Torah geschreven heeft, en wist dat deze aanval zou plaatsvinden, en die de code precies daar plaatste waar de kogel zou inslaan duizenden jaren later.

    Toen ik de code presenteerde, samen met dit verhaal, viel er een man letterlijk van zijn stoel.

    Kan u een beschrijving geven van de lezingen die u geeft over Torah en wetenschap?

    Ik heb twee verschillende lezingen over de codes, één is standaard, en de ander is gedetaileerder. Er zijn vier andere lezingen die ik ontwikkeld heb die wetenschap gebruiken om de autenticiteit van de Torah te bewijzen en het bestaan van G-d die het universum geschapen heeft en dat Hij er nog steeds bij betrokken is.

    In “Het Zoeken naar G-d in een Reageerbuis” presenteer ik verschillende op wetenschap gebaseerde bewijsvoeringen dat de Torah waar is en dat er een Heer van het universum moet zijn die de wereld regeert. Door het gebruik van statistiek kunnen we bewijzen dat dingen niet toevallig gebeuren. Eén illustratie is het wonder van de Golf oorlog in 1991. Het is algemeen bekend dat er 39 Scud raketten afgevuurd zijn op Israel. Op zijn minst negen daarvan vielen in dicht bebouwde gebieden, en daarbij viel slechts één dode. Kunnen we wetenschappelijk bewijzen dat dit een wonder was?

    Om het wonderlijke van deze gebeurtenis te bewijzen moeten we kijken naar wat er gebeurt buiten Israel. Op 26 Februari 1991 viel er een Scud raket in Saudi Arabië, die veroorzaakte 27 doden. Op 8 October 1980 vielen er drie Scuds op Dizful, Iran. Het gemiddelde aantal doden per Scud was 36,7. In Jemen in 1994 vielen er vier Scuds, en het gemiddelde dodental per Scud was 14,7. Gebaseerd op deze gemiddelden is de waarschijnlijkheid van negen Scuds die maar één persoon doden 1 op negenhonderdmiljoen triljoen triljoen triljoen – dat is een getal met 43 nullen. Dat is een wonder!

    Vergelijkbare resultaten worden verkregen met Katoesja raketaanvallen, en zelfmoord en autobomaanslagen, en dat geeft zeer sterk wiskundig bewijs dat er een Hogere Macht is die waarlijk waakt over het joodse volk.

    De “Handtekening van G-d” lezingen demonstreren dat het universum zo uitgebalanceerd is dat het perfect geschikt is voor leven. Er is een overvloed van wetenschappelijk bewijsmateriaal wat dit aantoont. Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat dit door blind toeval had kunnen gebeuren. Er zijn vele voorbeelden van deze fijnafstelling. Eén voorbeeld uit vele is dat als de electromagnetische kracht die alle atomen en moleculen bindt, vier procent zwakker geweest zou zijn, dan zouden er geen moleculen geweest zijn. Dit fenomeen, wat bekend staat als het “antropisch principe”, wordt beschouwd als één van de meest lastige en onoplosbare problemen in de theoretische natuurkunde van het moment.

    Het bestaan van een Goddelijke Schepper lost dit probleem netjes op.

    De derde lezing gaat over de oorsprong van het leven. De waarschijnlijkheid dat het kleinste stukje DNA, een noodzakelijk bestanddeel van elke cel, vanzelf tot stand gekomen is, is zo oneindig klein, dat voor alle praktische doeleinden het onmogelijk is om te zeggen dat dit ergens in het universum gebeurd is sinds het begin der tijd. Wetenschappers kunnen geen verklaring geven. Ze kunnen het niet weerleggen, en toch, ze willen niet toegeven dat er een G-d moet zijn. Bioloog en Nobelprijswinnaar George Wald zei eens dat hij er de voorkeur aan geeft om in het onmogelijke te geloven dan in het alternatief; en dat is bovennatuurlijke schepping.

    Waar heb je allemaal lezingen gegeven?

    Ik heb les gegeven in elf landen over de hele wereld voor Aish HaTorah, en ook voor andere organizaties. Ik geef een gemiddelde van vijftig lezingen per jaar, in ongeveer twintig steden, met ongeveer zestig tot honderdentwintig luisteraars per lezing.

    Voordat ik spreek of mensen ontmoet die met me willen spreken over het geloof, dan bidt ik tot Hashem dat ik de juiste antwoorden mag vinden. Ik vraag geen honorarium voor deze lezingen, ik doe dat alleen om de gemeente Israel te helpen.

    Hebben deze lezingen succes als het gaat om mensen een religieus leven te laten leiden?

    Soms krijg ik feedback. Een paar jaar geleden was ik in Passaic, New Jersey, voor de sabbat, waar ik een familielid bezocht, en we bezochten de gebedsdienst in de Bees Torah U'Tefillah synagoge, die onder leiding staat van Rabbijn Menachem Zupnick. Rabbijn Zupnick verzocht me om een 15 minuten durende toespraak te geven bij de derde maaltijd. Ik gebruikte die tijd om te spreken over de schepping.

    Een jaar later kwam ik een religieus uitziende jonge man tegen, die naar me toe kwam en zei: “Mr Gans, vanwege u ben ik nu religieus. Ziet u, ik woon vlak bij de synagoge, en ik keek elke zaterdagmiddag uit mijn raam, en zag al die joden de synagoge in gaan. Ik vroeg me af wat ze daar deden. Op een dag besloot ik dat ik het zou gaan uitzoeken. De volgende zaterdag zette ik een keppeltje op mijn hoofd, en ging de synagoge binnen. Ik zag een tafel vol met lekkernijen, en besloot te blijven. En toen hoorde ik u spreken. In die vijftien minuten stipte u zoveel wijsheid aan in de eerste drie verzen van Genesis dat ik me verplicht voelde om er meer over te weten te komen. Vandaag de dag leef ik het sabbatsgebod helemaal na.”

    Dit is één verhaal uit vele.

    Dat is fascinerend! Nog een laatste boodschap?

    Ik wil alleen even herhalen dat iemand niet een Torah geleerde of rijk hoeft te zijn om de gemeente Israel te helpen. Ik wilde gewoon Hashem dienen, en Hij wees me de weg.

    Iedereen kan Hashem dienen op zijn of haar unieke manier. Iedereen heeft enig talent, een vaardigheid die op de juiste manier ingezet kan worden. Als iemand de wil en het verlangen heeft om dat te doen, en Hashem om hulp vraagt, dan zal Hij zeker de weg wijzen.

  • Johanan

    Mooi verhaal,maar bewijst niets !

    Waarom niet?

    In zijn boek The Bible Code beweert de journalist Michael Drosnin verborgen boodschappen ontdekt te hebben door een computeranalyse van de Hebreeuwse Geschriften. Volgens Drosnins beweringen leverde de „code” de woorden „moordenaar die zal moorden” op in combinatie met de naam Jitschak Rabin — en dit werd een jaar voor de moord op de Israëlische premier Rabin ontdekt.

    Zoals verwacht heeft The Bible Code heel wat stof doen opwaaien. Dave Thomas, wiskundige en fysicus, toonde aan dat een computeranalyse van elke tekst ogenschijnlijke cryptische boodschappen zal opleveren.

    Bij een analyse van Drosnins eigen tekst vond Thomas de woorden „code”, „dwaas” en „bedotterij”. Verborgen boodschappen kun je overal vinden, zegt Thomas, mits je bereid bent tijd en moeite te investeren om het enorme kansenveld af te grazen.

    Met zijn vermogen om een onbeperkt aantal berekeningen te maken, is de kans groot dat een computer enkele lettercombinaties vindt die als een soort voorspelling te gebruiken zijn. Maar dat is louter toeval en bewijst niet dat de bijbel verborgen boodschappen bevat.

    Johanan.

  • Eliyahu

    Johanan Schreef:

    ——————————————————-

    > Mooi verhaal,maar bewijst niets !

    > Waarom niet?

    > In zijn boek The Bible Code beweert de journalist

    > Michael Drosnin verborgen boodschappen ontdekt te

    > hebben door een computeranalyse van de Hebreeuwse

    > Geschriften. Volgens Drosnins beweringen leverde

    > de „code” de woorden „moordenaar die zal

    > moorden” op in combinatie met de naam Jitschak

    > Rabin — en dit werd een jaar voor de moord op de

    > Israëlische premier Rabin ontdekt.

    >

    > Zoals verwacht heeft The Bible Code heel wat stof

    > doen opwaaien. Dave Thomas, wiskundige en fysicus,

    > toonde aan dat een computeranalyse van elke tekst

    > ogenschijnlijke cryptische boodschappen zal

    > opleveren.

    > Bij een analyse van Drosnins eigen tekst vond

    > Thomas de woorden „code”, „dwaas” en

    > „bedotterij”. Verborgen boodschappen kun je

    > overal vinden, zegt Thomas, mits je bereid bent

    > tijd en moeite te investeren om het enorme

    > kansenveld af te grazen.

    >

    > Met zijn vermogen om een onbeperkt aantal

    > berekeningen te maken, is de kans groot dat een

    > computer enkele lettercombinaties vindt die als

    > een soort voorspelling te gebruiken zijn. Maar dat

    > is louter toeval en bewijst niet dat de bijbel

    > verborgen boodschappen bevat.

    Bs'd

    Dat de bijbel verborgen boodschappen bevat is een simpel feit wat iedereen zelf kan natellen.

    Het eerste woord in de Torah is “bereshiet”. Dat betekent “In het begin”. En als je nou van die T van bereshiet 50 letters opschuift, dan kom je op een O. Weer 50 letters verder kom je op een R. Weer 50 letters verder kom je op een H: Torah.

    Hetzelfde verschijnsel doet zich voor in het tweede boek van de Torah, Exodus. Als je daar vanaf de eerste T in de eerste zin van dat boek gaat tellen, en telkens 49 letters overslaat en de vijftigste pakt, dan kom je ook weer op “Torah”.

    In het derde boek, Leviticus, als je daar van de eerste J gaat tellen, en dan telkens zeven letters overslaat, dan krijg je “J-H-W-H”.

    In het vierde boek, Nummeri, daar begint in de eerste zin een code die “Torah” spelt, met een interval van 49 letters, alleen nu achterstevoren: “haroT”.

    Hetzelfde verschijnsel zien we in het laatste boek van de Torah, Deuteronimium. Daar begint in vers 5 het woord “Torah”

    achterstevoren, met een skip van 48.

    De woorden “Torah” ‘kijken’ als het ware naar de naam van God gecodeerd in het middelste boek van de Torah.

    Dit verschijnsel kan hier bekeken worden: http://www.ancient-hebrew.org/docs/1_faqs_torahcode.pdf

    Twijfelaars kunnen het zelf natellen in een andere hebreeuwse tekst, hier is er bijvoorbeeld één te vinden:

    http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/Hebrew_Index.htm

    De hebreeuwse letters kunnen hier gevonden worden:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hebreeuws_alfabet

    Met die info kan een ieder zichzelf overtuigen dat die codes een feit zijn, en geen verzinsel.

    En dit simpele verbeeld van Torah codes is al in geen enkele andere tekst te vinden.

    Maar waar het natuurlijk om gaat, is dat bepaalde zinvolle informatie in een tekst gecodeerd blijkt te zitten tegen een kans in van minimaal 1 op 1000.

    En dat is alleen in de Torah het geval.

    Het is zo dat als je maar lang genoeg blijft zoeken in een tekst, je in elke tekst dingen kan vinden. Waar het natuurlijk om gaat, is om een VAN TE VOREN BEPAALDE CODE te gaan zoeken in een tekst, zoals bijvoorbeeld gedaan is met het Grote Rabbijenen Experiment, wat gepubliceerd is in het wetenschappelijk peer reviewed magazine Statistical Science.

    Daarbij werd eerst uit een encyclopdie een lijst met rabbijnen opgesteld, met de data van hun geboorte en/of sterven, en die data ging men zoeken in de Torah, en dat werd gevonden. En toen ging men kijken of die data ook in andere teksten te vinden was, en dat bleek alleen in 1 op 62.500 gevallen te vinden te zijn.

    Dus de kans dat dat toevallig in de Torah gecodeerd is, is 1 op 62.500.

    En dat is zo frappant, dat, nadat ze dat 6 jaar lang bestudeerd hadden bij de redactie, en er geen verklaring voor kon vinden, men besloot het te publiceren in Statiscal Science.

    Dingen die je stomweg in elke tekst tegenkomt worden niet gepubliceerd in wetenschappelijke peer reviewed magazines.

    De discussie over de codes speelt zich dan ook af op een heel ander nivo.

    Maar zoals professionele codebreker Harold Gans dan ook zegt: "In 2006, op het 18e Internationale Patroon Herkennings Congres wat plaats vond in Hong Kong, daar werden zes artikelen gepubliceerd die de Torah codes ondersteunen. Al deze artikelen waren onderworpen aan peer review, wat betekent dat twee collega's in hetzelfde vakgebied de artikelen eerst beoordelen en zij de kans krijgen om alle fouten in het onderzoek of in de logica aan de kaak te stellen die zij maar kunnen vinden. Als zij één fout zouden vinden die onherstelbaar is, dan zou het artikel niet gepubliceerd worden. Eén van de artikelen waarvan ik mede auteur was bewees dat het originele artikel over het “Grote Rabijnen Experiment” geen vervalsing was, en dat het experiment met de rabbijnen en de steden van geboorte en overlijden echt was.

    Volgens de regels der wetenschap, als een criticus de Torah codes willen weerleggen, dan zouden ze fatale fouten moeten vinden in elk van de zes artikelen die elk een andere benadering en een andere code hadden. Dit gebeurde vijf jaar geleden, en tot de dag van vandaag is er geen enkele fout gevonden in elk van deze artikelen. Daarom zijn, volgens alle gangbare maatstaven, de Torah codes bewezen, en is het debat er over afgelopen."

    Wanneer wetenschappers naar me toe komen en proberen de geldigheid van de Torah codes te betwisten, dan vraag ik: “Heb je een fatale fout kunnen vinden?” Dan is het even stil, en dan zeggen ze: “Nee.”

    Einde discussie.

  • Ellen-Josee

    Daar heb je gelijk in. Het is hetzelfde als cd's achterstevoren afdraaien enzovoort. Dan vind je overal wel wat.

    Het lijkt me stukken nuttiger om gewoon de Bijbel te gaan lezen en toe te passen in je leven.

    Die keus is een ieder vrij.

    Ellen

  • Johanan

    Toch nog maar even iets neerzetten.

    ONGEVEER twee jaar na de moord op de Israëlische premier Jitschak Rabin in 1995, beweerde een journalist dat hij met behulp van computertechnologie had ontdekt dat die gebeurtenis verborgen in de oorspronkelijke Hebreeuwse bijbeltekst was voorspeld. De journalist, Michael Drosnin, schreef dat hij ruim een jaar voor de moord had getracht de premier te waarschuwen, maar tevergeefs.

    Er zijn nu andere boeken en artikelen gepubliceerd waarin wordt beweerd dat deze verborgen code het absolute bewijs vormt voor de goddelijke inspiratie van de bijbel. Bestaat er echt zo’n code?Dient een verborgen code de basis te zijn om te geloven dat de bijbel door God geïnspireerd is?

    Het denkbeeld van een verborgen code in de bijbeltekst is niet nieuw. Het is een centraal begrip in de kabbala, of de joodse mystieke traditie. Volgens kabbalistische leraren is de simpele betekenis van de bijbeltekst niet de ware betekenis. Zij geloven dat God de afzonderlijke letters van de Hebreeuwse bijbeltekst gebruikte als symbolen, die wanneer juist begrepen een grotere waarheid ontsluieren. Naar hun opvatting werd elke Hebreeuwse letter plus haar plaats in de bijbeltekst door God met een specifiek doel in gedachten neergezet.

    Volgens Jeffrey Satinover, een onderzoeker van de bijbelcode, geloven deze joodse mystici dat de Hebreeuwse letters die werden gebruikt om het scheppingsverslag in Genesis op te tekenen, ongelofelijke mystieke kracht bezitten. Hij schrijft: „Met andere woorden: Genesis is niet domweg een beschrijving van de schepping, het is het instrument dat de Schepping mogelijk maakte, een blauwdruk in Gods geest die Hij ons ter beschikking stelde.

    Een dertiende-eeuwse kabbalistische rabbijn, Bachya ben Asher uit het Spaanse Saragossa, schreef over bepaalde verborgen informatie die hem was geopenbaard door elke 42ste letter in een gedeelte van Genesis te lezen. Deze methode van het overslaan van letters volgens een bepaalde sequentie of onderling gelijke afstand in een poging verborgen boodschappen te ontdekken, is de basis voor de moderne opvatting omtrent de bijbelcode.

    Vóór het computertijdperk was het vermogen van de mens om de bijbeltekst op deze manier te onderzoeken, beperkt. In augustus 1994 echter publiceerde het tijdschrift Statistical Science een artikel waarin Eliyahu Rips,ben jij dat toevallig, verbonden aan de Hebreeuwse universiteit in Jeruzalem, en zijn medeonderzoekers enkele opzienbarende beweringen deden. Zij legden uit dat zij door alle spaties tussen letters weg te halen en sprongen van gelijke afstand tussen de letters in de Hebreeuwse tekst van Genesis te maken, de namen van 34 beroemde rabbijnen gecodeerd in de tekst hadden ontdekt, naast andere informatie, zoals hun geboorte- of sterfdatum, in de directe nabijheid van hun namen. Na herhaalde proeven publiceerden de onderzoekers hun conclusie dat de in Genesis gecodeerde informatie statistisch gezien onmogelijk toeval kon zijn…. een bewijs voor geïnspireerde informatie die met opzet duizenden jaren geleden in codevorm in Genesis verborgen was.

    Op deze methode voortbouwend heeft journalist Drosnin zijn eigen proeven genomen, waarbij hij naar verborgen informatie in de eerste vijf boeken van de Hebreeuwse bijbel zocht. Volgens Drosnin vond hij de naam Jitschak Rabin in de bijbeltekst ingebed door een onderlinge afstand van telkens 4772 letters. Door de bijbeltekst in regels van elk 4772 letters te rangschikken, zag hij dat Rabins naam (verticaal gelezen) werd gekruist door een regel (Deuteronomium 4:42, horizontaal lopend) die Drosnin vertaalde met „moordenaar die zal moorden”.

    In Deuteronomium 4:42 wordt feitelijk gesproken over een doodslager die onopzettelijk had gedood. Bijgevolg hebben velen Drosnins arbitraire benadering bekritiseerd door te beweren dat zijn onwetenschappelijke methoden gebruikt zouden kunnen worden om soortgelijke boodschappen in elke willekeurige tekst te vinden. Maar Drosnin hield voet bij stuk en lanceerde de volgende uitdaging: Als mijn critici, in de roman Moby Dick, een cryptische boodschap vinden over de moord op een eerste minister, dan zal ik hen geloven.

    Professor Brendan McKay, verbonden aan de Faculteit voor Computerwetenschappen van de Nationale Universiteit van Australië, nam Drosnins uitdaging aan en heeft met behulp van een computer de Engelse walvisroman Moby Dick doorgewerkt. Met gebruikmaking van dezelfde door Drosnin beschreven methode beweert McKay voorspellingen van de moordaanslag op Indira Gandhi, Martin Luther King jr., John F. Kennedy, Abraham Lincoln en anderen te hebben gevonden. Volgens McKay ontdekte hij dat Moby Dick ook de moord op Jitschak Rabin profeteerde.

    Terugkerend naar de Hebreeuwse tekst van Genesis hebben professor McKay en zijn collega’s ook de experimentele resultaten van Rips en zijn collega’s uitgedaagd. De beschuldiging was dat de resultaten minder te maken hebben met een geïnspireerde gecodeerde boodschap dan met de door de onderzoekers gebruikte methode en benadering…. het inpassen van data geschiedde grotendeels naar eigen goeddunken van de onderzoekers.

    Geleerden debatteren nog steeds over dit punt.

    Een ander probleem rijst wanneer beweringen worden gedaan dat zulke gecodeerde boodschappen met opzet in de standaard of oorspronkelijke Hebreeuwse tekst werden verborgen. Rips en zijn team van wetenschappers zeggen dat zij bij hun zoektocht gebruikmaakten van de standaard, algemeen aanvaarde tekst van Genesis. Drosnin schrijft: Alle nog bestaande Bijbels in het oorspronkelijke Hebreeuws zijn teken voor teken letter voor letter hetzelfde. Maar is dat zo?

    In plaats van een standaard…tekst worden er thans diverse uitgaven van de Hebreeuwse bijbel gebruikt, gebaseerd op verschillende oude handschriften. Hoewel de bijbelse boodschap niet verschilt, zijn de afzonderlijke handschriften niet letter voor letter hetzelfde.

    Veel huidige vertalingen zijn gebaseerd op de Leningrad Codex (Codex Leningradensis)….het oudste complete Hebreeuwse masoretische handschrift …dat omstreeks 1000 G.T. is afgeschreven.

    Maar Rips en Drosnin gebruikten een andere tekst, namelijk de Koren-tekst. Shlomo Sternberg, een orthodoxe rabbijn en wiskundige aan de Harvard University, legt uit dat de Leningrad Codex alleen al in Deuteronomium 41 letters verschilt van de door Drosnin gebruikte Koren-uitgave. De Dode-Zeerollen bevatten gedeelten van de bijbeltekst die meer dan 2000 jaar geleden zijn afgeschreven.

    De spelling in deze rollen verschilt vaak aanzienlijk van latere masoretische teksten. In sommige rollen werden bepaalde letters overvloedig toegevoegd om klinkerklanken aan te duiden, aangezien er nog geen klinkerpunten waren uitgevonden. In andere rollen werden minder letters gebruikt. Een vergelijking tussen alle voorhanden zijnde bijbelhandschriften toont aan dat de betekenis van de bijbeltekst intact blijft.

    Maar er blijkt ook duidelijk uit dat de spelling en het aantal letters van tekst tot tekst verschillen.

    De zoektocht naar een veronderstelde verborgen boodschap hangt af van een absoluut onveranderde tekst. Eén veranderde letter zou de volgorde… en de boodschap zo die er al was… volledig verminken. God heeft zijn boodschap door middel van de bijbel bewaard. Maar hij heeft niet elke letter intact bewaard, alsof hij geobsedeerd zou zijn door zulke onbeduidende zaken als spellingveranderingen die zich in de loop der eeuwen voordeden.

    Hier blijkt duidelijk uit dat hij geen verborgen boodschap in de bijbel heeft ondergebracht? ….Jesaja 40:8; 1 Petrus 1:24, 25.

    Maar nu de ham vraag Eliyahu,of heer Ribs hebben wij een verborgen bijbelcode nodig?

    De apostel Paulus schreef heel duidelijk: De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk …2 Timotheüs 3:16, 17. De duidelijke en rechtstreekse boodschap in de bijbel is niet te moeilijk om te begrijpen of toe te passen, maar veel mensen verkiezen die te negeren …Deuteronomium 30:11-14. De profetieën die openlijk in de bijbel worden gepresenteerd, bieden een deugdelijke basis om in de inspiratie ervan te geloven.

    In tegenstelling tot een verborgen code zijn bijbelprofetieën niet willekeurig, en ze ’ontstaan niet door enige eigen uitlegging’….2 Petrus 1:19-21.

    De apostel Petrus schreef: Niet door kunstig verzonnen onware verhalen te volgen, hebben wij u bekend gemaakt met de kracht en tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus …2 Petrus 1:16… De opvatting van een bijbelcode is geworteld in het joodse mysticisme, waarbij gebruik wordt gemaakt van kunstig verzonnen methoden die de duidelijke betekenis van de geïnspireerde bijbeltekst verduisteren en verdraaien

    .

    In de Hebreeuwse Geschriften zelf werd zo’n mystieke benadering ondubbelzinnig veroordeeld…. Deuteronomium 13:1-5; 18:9-13.

    Wat kunnen wij mense blij zijn de duidelijke boodschap en onderwijzing van de bijbel te hebben, die ons kunnen helpen God te leren kennen! Dit is veel beter dan te proberen iets over onze Schepper te weten te komen door naar verborgen boodschappen te zoeken die het product zijn van eigen interpretatie en computergestuurde fantasie. Mattheüs 7:24, 25.

    Als toetje

    In het Hebreeuws kunnen getalwaarden ook door letters worden uitgedrukt. Daarom werden deze datums vastgesteld door letters in de Hebreeuwse tekst en niet door getallen.

    De Hebreeuwse taal heeft geen letters voor klinkers. De klinkers worden door de lezer overeenkomstig de context ingelast. Als de context wordt genegeerd, kan de betekenis van een woord volledig veranderd worden door andere klinkerklanken in te lassen. Het Engels heeft vaste letters voor klinkers, wat zo’n zoeken naar een woord veel moeilijker en beperkender maakt.

    En hier bij wil ik het dan ook maar laten.

    Johanan.

  • Frederik D

    Zo is het maar net.

    Elke roman bevat ook geheime codes. Gewoon toeval.

  • Frederik D

    En van welke tekst ga je uit?

    De MT die niet al te betrouwbaar is?

  • Eliyahu

    Johanan Schreef:

    ——————————————————-

    > Bijgevolg hebben velen Drosnins arbitraire

    > benadering bekritiseerd door te beweren dat zijn

    > onwetenschappelijke methoden gebruikt zouden

    > kunnen worden om soortgelijke boodschappen in elke

    > willekeurige tekst te vinden. Maar Drosnin hield

    > voet bij stuk en lanceerde de volgende uitdaging:

    > Als mijn critici, in de roman Moby Dick, een

    > cryptische boodschap vinden over de moord op een

    > eerste minister, dan zal ik hen geloven.

    >

    > Professor Brendan McKay, verbonden aan de

    > Faculteit voor Computerwetenschappen van de

    > Nationale Universiteit van Australië, nam

    > Drosnins uitdaging aan en heeft met behulp van een

    > computer de Engelse walvisroman Moby Dick

    > doorgewerkt. Met gebruikmaking van dezelfde door

    > Drosnin beschreven methode beweert McKay

    > voorspellingen van de moordaanslag op Indira

    > Gandhi, Martin Luther King jr., John F. Kennedy,

    > Abraham Lincoln en anderen te hebben gevonden.

    > Volgens McKay ontdekte hij dat Moby Dick ook de

    > moord op Jitschak Rabin profeteerde.

    Bs'd

    Zulk soort dingen kunnen gevonden worden, maar de vraag is: Wat is de kans dat ze daar door toeval in zitten?

    Bij het Grote Rabbijnen experiment was de kans kleiner dan 1 op 62.000.

    Bij geen van de codes gevonden door McKay was er sprake van een statistisch relevante code.

    > Terugkerend naar de Hebreeuwse tekst van Genesis

    > hebben professor McKay en zijn collega’s ook de

    > experimentele resultaten van Rips en zijn

    > collega’s uitgedaagd. De beschuldiging was dat

    > de resultaten minder te maken hebben met een

    > geïnspireerde gecodeerde boodschap dan met de

    > door de onderzoekers gebruikte methode en

    > benadering…. het inpassen van data geschiedde

    > grotendeels naar eigen goeddunken van de

    > onderzoekers.

    > Geleerden debatteren nog steeds over dit punt.

    De data, de lijst met namen van de rabbijnen, werd gehaald uit een encyclopedie, tezamen met de data voor geboorte en overlijden.

    De uiteindelijke lijst is opgesteld door een onafhankelijke deskunidige, die niet wist waar het voor gebruikt zou worden.

    Dus de opmerking: “het inpassen van data geschiedde grotendeels naar eigen goeddunken van de onderzoekers” is simpelweg niet correct.

    > De zoektocht naar een veronderstelde verborgen

    > boodschap hangt af van een absoluut onveranderde

    > tekst.

    Dit is niet correct. Als een verandering, een ontbrekend woord of letter, midden in een code valt, kan die code verdwijnen, maar het is niet zo dat dan alle codes verdwijnen.

    Met een niet perfecte tekst zullen er minder codes zijn, maar de codes hangen niet af van een absoluut perfecte tekst.

    > Eén veranderde letter zou de volgorde…

    > en de boodschap zo die er al was… volledig

    > verminken.

    Een veranderde letter niet, alleen een ontbrekende letter. en dan nog alleen als die midden in de code valt.

    > Maar nu de ham vraag Eliyahu,of heer Ribs hebben

    > wij een verborgen bijbelcode nodig?

    De vraag is niet of we hem nodig hebben, de vraag is of hij er is. En die vraag is nu bevestigend beantwoord.

    De zogenaamde weerlegging is gebaseerd op een reeks van foute aannames en veronderstellingen.

    Eliyahu

  • Eliyahu

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Zo is het maar net.

    >

    > Elke roman bevat ook geheime codes. Gewoon toeval.

    Bs'd

    In statistiek wordt een kans van 1 op 20 of kleiner niet langer gezien als toeval.

    Voor de bijbelcode werd voor publicatie in Statiscal Science de lat 50 keer hoger gelegd, en werd een kans van 1 op 1000 of kleiner geeist voor publicatie.

    De kans kwam uit op 1 in 62.500, en het artikel werd gepubliceerd.

    En er zijn andere codes, die voorkomen met een kans kleiner dan 1 op 500.000.

    Ja, je kan codes in andere teksten vinden, maar niet met zulk soort bijzonder kleine kansen.

    Iemand die zegt dat een code met een kans van 1 op 62.000 of 1 op 500.000 toeval is, die weet duidelijk niet waar hij het over heeft.