Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

theologen/dominee's zijn volledig de weg kwijt, oliebollen niet

• holybol

Onlangs kwam ik op een theologen website terecht van deze knakker…

http://experimentaltheology.blogspot.com/

Hij noemt zijn website experimentele theologie. Jawel! En wat een intellectuele grijns. Op de vraag of demonen bestaan die je simpelweg met ja of nee kunt beantwoorden, krijg ik het volgende verhaal te lezen.

Eerst volgt er een introductie van 3 alinea's over dat zijn postings voortaan “noten” heten. Na 3 alinea's weet ik nog niet of er demonen bestaan. Dus ik lees verder.

Vervolgens vertelt deze intellectuele wijsneus dat het antwoord niet zo simpel ligt. Daar was ik al bang voor.

Hij stelt een ontologische benadering voor. Na weer 3 alinea's gezever waar niemand iets van snapt, citeert hij collega uit de nek kletsers zoals Rudolf Bultmann.

Hij komt halverwege het betoog tot de volgende conclusie: demonen spreken niet volgens een ontologische situatie maar volgens een existentiële situatie.

?????????????????????????????????????????????????????????????????

Tot slot komt hij tot de conclusie waar ik al bang voor was. Demonen zijn humanistische entiteiten, ze weerspiegelen maatschappelijke structuren zoals ontspoorde economische systemen en nationalistische politiek. De manier om tegen deze demonen te vechten is door politieke taal te gebruiken. Exorcisme gaat volgens meneer de intellectuele theoloog dan ook over de economische chaos. En natuurlijk niet over geestelijke wezens.

????????????????????????????????????????????????????????????????????

tenslotte heeft meneer de intellectuele intellectueel nog een grappige koddige vrolijke foto van een alien met zijn zoon. Buitenaardsen zijn natuurlijk sprookjes en theologen hebben nou eenmaal geen tijd voor sprookjes. Dat buitenaardsen demonen zouden zijn is natuurlijk helemaal onzin. demonen bestaan niet maar zijn economische machten waartegen je moet strijden. Vraag maar aan Jim Wallis, Walter Wink en Howard Yoder.

Conclusie:

Deze meneer de theologische intellectueel zal nooit tot een vaste kern van waarheid komen. Ondanks zijn intellectuele grijns .

*** Addendum

nou wat zeg ik… deze meneer maakt een humanistisch verhaal van de bijbel: barmhartigheid, naastenliefde, de armen voeden etc.

Hij snapt niks van het geheim dat aan Paulus is onthuld namelijk van verzoening, verheerlijking en rechtvaardigheid.

http://experimentaltheology.blogspot.com/2012/03/works-of-mercy.html

• Allen

Jij mag je ook gerust in dat rijtje scharen van hen die de weg kwijt zijn,

met dit verschil, jij bent geen intellectueel, zij wel.

Allen.

• holybol

maar ik ben helderziende, ik wist al van tevoren dat jij het was die reageerde voordat ik de draad had geopend.

knap he?

• keessie

Heb jij ooit wel eens een zinnige topic geplaatst?

• Allen

Lees jij dan topics van andersdenkenden/gelovigen?

mocht jij ze al lezen dan boor de schrijver ervan direct de grond in,

dus bemoei nergens mee keesje en ga met je poppen spelen.

Allen.

• holybol

opblaaspoppen?