Inschrijven bij kerk blijkt zeer lastig
VR 02 mrt 2012 | reacties
Ik ben eruit. Na als ongelovig opgevoed persoon ìn een jaar tijd 50 kerken in Amsterdam te hebben bezocht, sta ik op het punt me in te schrijven.
Vaak heb ik gedoold, nog vaker ben ik na afloop van een dienst compleet gefrustreerd weggereden. Maar soms, soms werd ik geraakt. Door liederen, door een preek, de mensen. En in het algemeen was dit het meest het geval in een Protestantse kerk.
Vandaar dat ik naar de website protestantsamsterdam.nl surf om me in te schrijven. Ik verwacht pontificaal de link ‘lid worden’ of ‘inschrijven’ aan te treffen. En ja hoor, bij het onderdeel Contact staat keurig de optie ‘lid worden’ vermeld. Maar zodra ik daar op klik, staat er enkel: ‘Relatiebeheer’, gevolgd door contactgegevens en een invulformulier. Relatiebeheer? Ben ik terechtgekomen op een datingsite? De toekomstige date stelt in ieder geval geen kado's in het verschiet. Geen gratis tijdschrift, advies, voordelen, of wat dan ook. Al snel haak ik af. Maar een dag later besef ik ineens dat ze waarschijnlijk de jaren '70 term hebben gebruikt om hun klantenbestand aan te duiden.
Aarzelend keer ik terug en vul het formulier in. Een dag later volgt een reactie met welkomstbericht en inschrijfformulier. Waar ik gedoopt ben en waar ik belijdenis heb gedaan. De optie ‘niet van toepassing’ bestaat niet. Tot zover het warme welkom voor de voormalige nietsist. Deze potentiële relatie is overduidelijk erg kieskeurig. Het liefst zou ik voorlopig bekendstaan als zwerver: iemand die zich nog niet direct bindt aan een specifieke gemeente. Maar dat is niet toegestaan. Als je er nog niet uit bent wordt je toegewezen aan de dichtstbijzijnde gemeente.
Enigszins tegensputterend stuur ik het formulier retour. Het grote wachten begint. De date zal me toch niet in de kou laten staan? Na een maand raak ik gefrustreerd en huil uit bij een kerklid. Diens vader blijkt rampzalige inschrijfverhalen te verzamelen! Al decennia blijken er mensen te zijn geweest die op de proppen kwamen met de meest hilarische, ontluisterende en gekmakende verhalen. Decennia! En al die tijd verbetert er niks. Klaarblijkelijk wil de Protestantse kerk geen nieuwe leden omhelzen, laat staan uit een ongelovig nest.
Intussen zijn we zes weken verder zonder enig bericht. Ik geef ze nog zeven dagen om te reageren. Anders begint de zoektocht naar een geschikte kerk van voren af aan.
Guido Attema hield een jaar lang een blog bij over zijn kerkervaringen in Amsterdam.
Komt een leek in de kerk
http://www.kerknieuws.nl/debat.asp?oId=157