Paulus had het steeds over MIJN evangelie. Is er niet gewoon 1 evangelie? In Romeinen 2:16 zegt hij:

“in de dag waarin god het verborgene van de mensen zal oordelen, naar mijn evangelie, door jezus christus.”

Paulus heeft het hier over de natiën, niet over de joden die op het herstel van hun koninkrijk wachten. Het is een ander onderwerp, een andere boodschap, een ander evangelie.

In Romeinen 16:25-26 verwijst hij opnieuw naar MIJN evangelie:

“die bij machte is jullie te versterken* naar mijn °evangelie en de verkondiging van jezus christus, naar de onthulling van het geheim, tijdens de aionische tijden verzwegen, maar nu, getoond* door profetische geschriften, naar opdracht van de aionische god, tot gehoorzaamheid van geloof bekend wordt gemaakt* onder alle °natiën.”

Zijn evangelie bevat nieuwe informatie van god die niet eerder was onthuld aan de oude profeten of zelf niet door Johannes de Doper en Jezus. In Galaten 1:11 zegt Paulus:

“Want ik maak jullie het evangelie bekend, broeders, het evangelie door mij gebracht*, dat het niet is naar de mens”

Als zijn evangelie simpel een voortzetting is van dat van Petrus, waarom zou hij zich niet gewoon bij Petrus aansluiten in een studiegroep? In Galaten zegt hij hoe belangrijk het is om ons te vertellen dat hij het evangelie niet van een mens geopenbaard had gekregen maar door een opernbaring van jezus christus.

In Galaten 2:7 maakt Paulus onderscheid tussen het evangelie van de onbesnedenen en het evangelie van de besnijdenis. Grammaticaal is de genitieve bezitsvorm gebruikt en niet de 3de naamval/meewerkend vnw. Het is dus niet het evangelie aan de besnijdenis of de onbesnedenen maar het evangelie van de besnijdenis of onbesnedenen. Het verschil zit hem niet in de ontvanger van het evangelie. Maar in het evangelie zelf. Aan Paulus was het evangelie van de onbesnedenen toevertrouwd. Aan Petrus het evangelie van de besnedenen.

Tot op de dag van vandaag liggen we met dit verschil in de knoop. Als oplossing mixen we beide boodschappen een beetje om hem wat te laten lijken. Dit is precies wat er in de dagen van Petrus ook gebeurde. Het was ook de reden waarom Paulus werd gedaagd omdat hij niet langer de besnijdenis verlangde van de heidense gelovigen. Ze hadden er nogal moeite mee om te snappen dat god iets heel nieuws aan het doen was. Dit was de reden waarom Paulus nogal eens benadrukte dat zijn evangelie niet van mensen kwam maar van een openbaring van god zelf.

Als we dit verschil niet zien, mixen we dingen samen die niet bij elkaar horen en noemen dit ook nog eens het evangelie. Als Jezus het heeft over het koninkrijk dat komt en over het Gehenna (foutief vertaald met hel) zien we de noodzaak om het koninkrijk geestelijk te maken. Maar als christus het heeft over een fysiek lot van degenen die straf verdienen in het fysieke koninkrijk, dan zien we het Gehenna als een eeuwige hel voor de ongelovigen.

Echter op deze manier zijn we zelf ongelovigen. Tenminste voor een deel aangezien we niet geloven dat het koninkrijk nog moet komen op aarde met christus op de troon.

Moet het koninkrijk van god nog komen?

Voordat christus ten hemel steeg, vroegen zijn volgelingen Hem: gaat u nu het koninkrijk herstellen? Handelingen 1:6. De Here bestraft hen niet omdat ze de clou missen. Hij zegt niet dat het aardse koninkrijk niet zal komen. Hij zegt alleen dat alleen de Vader in de hemel dit weet. Het koninkrijk moet nog komen maar Israël is verhard tot de vervulling van de natiën is voltooid. Dan zal heel Israël gered worden. - Romeinen 11:25