Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Waarom de God van de hebreeuwse bijbel genadiger en liefdevoller is dan de christelijke god

  • Eliyahu

    Bs'd

    De God van de Tenach, de God van Abraham Izak en Jacob, is een genadige en liefdevolle God. Hij vergeeft ALLE zonden na berouw en terugkeer naar de wet van God.

    De christelijke god, als je daarbij de verkeerde zonde begaan hebt, dan ben je voor eeuwig verdoemd: “En een ieder, die een woord zal spreken tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar wie tegen de heilige Geest zal lasteren, het zal hem niet vergeven worden.” Luc 12:10

    “Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden. Spreekt iemand een woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar spreekt iemand tegen de heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.” Matt 12:31-32

    Dus volgens het christendom, als iemand één keer de verkeerde misstap doet, is hij voor eeuwig de pineut. En hoe. Hij of zij zal dan voor altijd en alle eeuwigheid branden in de hel:

    “9 En een andere engel, een derde, volgde hen, zeggende met luider stem: Indien iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt, 10 die zal ook drinken van de wijn van Gods gramschap, die ongemengd is toebereid in de beker van zijn toorn; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel ten aanschouwen van de heilige engelen en van het Lam. 11 En de rook van hun pijniging stijgt op in alle eeuwigheden, en zij hebben geen rust, dag en nacht, die het beest en zijn beeld aanbidden, en al wie het merkteken van zijn naam ontvangt.” Openb 14

    Dus de zondaren worden voor eeuwig gemarteld terwijl het lam goedkeurend zit toe te kijken, want ja, dat hebben ze wel verdiend.

    En dat lijkt mij toch wel een beetje een grove overreactie op één kleine misstap.

    En natuurlijk, het concept, dat de christelijke god het merendeel (want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden Matt 7:14) van zijn schepselen geschapen heeft om ze voor altijd en alle eeuwigheden te gaan martelen in de hel, dat is niet echt goed te rijmen met een “liefdevolle god”.

    Die problemen heeft de God van de hebreeuwse bijbel niet. In de Tenach geen eeuwig brandende hel waar zondaars voor eeuwig gemarteld worden.

    Dus het moge duidelijk zijn dat de God van Israel heel wat genadiger en liefdevoller is dan de christelijke god die zijn schepselen voor eeuwig gaat martelen.

  • holybol

    bij de christelijke god ben je niet eeuwig verdoemd maar aionisch.

    voordat je weer allerlei onzin blaat, eerst nadenken voordat je dit pb vervuilt

  • CU

    Vandaar dat die God van de hebreeuwse bijbel zoveel volkeren liet uitmoorden, want hoe langer hij daarmee wachtte, hoe te meer hij er moest uitmoorden.

  • theo

    En ik maar denken dat er “maar” één God is, kom jij er met twee aanzetten.

  • Eliyahu

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > En ik maar denken dat er “maar” één God is, kom

    > jij er met twee aanzetten.

    Bs'd

    Die twee, dat is één echte, de God van Abraham Izak en Jacob, de God van Israel, dat is J-H-W-H die één is, en de tweede is de valse afgod van de christenen, die drie is.

  • LeSage

    hoezo onzin blaten?

    voordat je zelf onzin blaat, wees zo goed ons uit te leggen hoe je aan het begrip aionisch komt en in hoeverre dat iets anders betekent dan het begrip eeuwig?

  • holybol

    zelf uitzoeken

  • LeSage

    Wat een krachtige argumentatie toch weer.

    Dit is echt een inspiratie voor mij om vaker op jouw berichten te reageren…….

  • baldu

    Hoe weet iemand nu, of hij wel of niet tegen de Heilige Geest lastert?

    Baldu

  • baldu

    Eliyahu Schreef:

    ——————————————————-

    > Bs'd

    >

    > De God van de Tenach, de God van Abraham Izak en

    > Jacob, is een genadige en liefdevolle God. Hij

    > vergeeft ALLE zonden na berouw en terugkeer naar

    > de wet van God.

    >

    > De christelijke god, als je daarbij de verkeerde

    > zonde begaan hebt, dan ben je voor eeuwig

    > verdoemd:

    dat lijkt me een nogal gewaagde interpretatie

    > "En een ieder, die een woord zal spreken

    > tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven

    > worden; maar wie tegen de heilige Geest zal

    > lasteren, het zal hem niet vergeven worden." Luc

    > 12:10

    Persoonlijk aspect dus

    Een persoon leeft slechts 1x, terwijl voor de ziel iets heel anders geldt

    Dus, over ‘wat of wie’ zou deze tekst gaan?

    > "Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de

    > mensen vergeven worden, maar de lastering van de

    > Geest zal niet vergeven worden. Spreekt iemand een

    > woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem

    > vergeven worden; maar spreekt iemand tegen de

    > heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden,

    > noch in deze eeuw, noch in de toekomende." Matt

    > 12:31-32

    Hoe lees jij de laatste zinssnede en in relatie tot wat?

    > Dus volgens het christendom, als iemand één keer

    > de verkeerde misstap doet, is hij voor eeuwig de

    > pineut.

    Nee, dat is onmogelijk, want de persoonlijkheid sterft, dan is hij weg……..

    dus slaat de tekst op iets heel anders

    > En hoe. Hij of zij zal dan voor altijd en

    > alle eeuwigheid branden in de hel:

    Onmogelijk dus gekeken naar het individu

    > "9 En een andere engel, een derde, volgde hen,

    > zeggende met luider stem: Indien iemand het beest

    > en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn

    > voorhoofd of op zijn hand ontvangt, 10 die zal ook

    > drinken van de wijn van Gods gramschap, die

    > ongemengd is toebereid in de beker van zijn toorn;

    > en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel ten

    > aanschouwen van de heilige engelen en van het Lam.

    > 11 En de rook van hun pijniging stijgt op in alle

    > eeuwigheden, en zij hebben geen rust, dag en

    > nacht, die het beest en zijn beeld aanbidden, en

    > al wie het merkteken van zijn naam ontvangt."

    > Openb 14

    Nogal versluierd, want vuur en zwavel hebben een louterend effect, en iets wat gelouterd

    wordt is dan ook op een bepaald moment ‘schoon’,.

    En zo is het in collectief verband te zien als je kijkt naar de mensheid die bewust tegen

    de wil Gods ingaat, en dat keer op keer doet, net zolang tot de ommekeer een wilsbesluit is

    > Dus de zondaren worden voor eeuwig gemarteld

    > terwijl het lam goedkeurend zit toe te kijken,

    > want ja, dat hebben ze wel verdiend.

    Aardig gevonden, als je het beziet als een fervent tegenstander van het christendom

    daar zal menig tegenstander ‘ja’ op zeggen

    >

    > En dat lijkt mij toch wel een beetje een grove

    > overreactie op één kleine misstap.

    Zoals jij het leest, is het dat ook.

    Maar hoe kom je erbij het een ‘kleine misstap’ te noemen

    Vergoeielijk je hiermee jezelf, of anderen?

    > En natuurlijk, het concept, dat de christelijke

    > god het merendeel (want eng is de poort, en smal

    > de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er,

    > die hem vinden Matt 7:14) van zijn schepselen

    > geschapen heeft om ze voor altijd en alle

    > eeuwigheden te gaan martelen in de hel, dat is

    > niet echt goed te rijmen met een "liefdevolle

    > god".

    Wederom een interpretatie, voortkomend uit de aanklager

    > Die problemen heeft de God van de hebreeuwse

    > bijbel niet.

    Voor wie wat het eigenlijk een probleem wat je schrijft Eliyahu?

    Zo te lezen in elk geval voor jou………..

    Dit moet je niet projecteren op de Godheid of op anders-gelovigen

    > In de Tenach geen eeuwig brandende

    > hel waar zondaars voor eeuwig gemarteld worden.

    Waar ben je nu dan?

    Zolang je nog steeds een leven leidt van afscheiding, ziekte

    ouderdom, sterven, en lijden door allerhande verlangens ben je reeds in die hel.

    > Dus het moge duidelijk zijn dat de God van Israel

    > heel wat genadiger en liefdevoller is dan de

    > christelijke god die zijn schepselen voor eeuwig

    > gaat martelen.

    Wat is de God van Israël anders dan de Ene, die in elk individueel mensenkind

    het ene Israël herkent, daar Hij Zelf het Vuur van Zijn Liefde in alle harten van allen heeft gezaaid

    Het zaad komt pas uit, als de tijd daar is, omdat het individu door middel van

    de eigen ziel ervoor kiest zich om te keren

    in de richting van de Spirituele Zon.

    Zolang jij nog zelf met de rug naar anderen toegedraaid staat, sta je ook met de rug naar de Eeuwige

    en doet wat je zelf als aanklager inbrengt jegens een zogenoemde christelijke godheid.

    Wat God verbonden heeft, kan de mens niet scheiden, niet één.

    Baldu