Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

IK (en niet "WIJ" ) ben J-H-W-H uw God

• Ellen-Josee

Oh LOL! Dat had ik eerst niet eens zo gezien.

Wat was er voor Hebreeuwse cultuur bij aanvang van de schepping voordat er mensen waren?

Het gaat namelijke over Genesis 1: 26

• LeSage

Een interessante tekst.

Wat is een ‘ik’?

Als je erover nadenkt, en dat ‘ik’ innerlijk in jezelf probeert te ‘zien’, kom je al snel tot het gevoel dat er niet zoiets is als een individu dat in je hoofd allerlei dingen regelt (ongeveer zoals de egyptenaren de ziel zagen). Het lijkt erop alsof de hersenen ervoor zorgen dat allerlei processen zich in de diverse centra afspelen - en het totaal van die processen herkennen we als ‘ik’, ‘onszelf’.

Interessant daaraan is, dat je ‘God’ in sommige boeken beschreven ziet als de Ene, de Enige, de Eeuwige, het Al. Wat wij dus op micronivo zijn (een verzameling van alle processen die zich in ons hoofd afspelen), is ‘God’ op macronivo, en wel het meest omvattend nivo wat wij maar kennen.

Lastig is, dat als je het over een ‘ik’ hebt, je het dus tegelijkertijd niet hebt over wat niet bij dat ik hoort. Als ik blank ben, ben ik geen afrikaan. als iets een stoel is, is het geen boek. Iets kan alleen maar 1 ding tegelijkertijd zijn.

'God' kan niet de duivel zijn.

BEHALVE

als je het hebt over iets dat claimt het Al te zijn.

Is er bijbelse grond om te veronderstellen dat ‘God’ Alles is?

Ja. Op diverse plaatsen claimen schrijvers dat er eigenlijk niets bestaat buiten God om; ik verwijs m.n. naar Prediker, Jesaja, en Jeremia

Zoals er in mijn hoofd niets bestaat buiten Lesage, bestaat er in het heelal dus niets buiten God om.

God kan dus de duivel zijn - zoals Lesage in zijn hoofd goed, of kwaad kan zijn.

Eliyahu …. is God dus Wij? Jezeker. Sterker nog - God is allen; het Geheel.