Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Waar moet het toch heen met onze wereld...

• Michiel...

als zelfs wereldberoemde atheisten gaan toegeven dat ze er niet helemaal zeker van zijn dat God niet bestaat. Oftewel - dat ze in het agnostische kamp geschaard kunnen worden. Richard Dawkins deed het deze week.

Maar ook hier natuurlijk weer weinig nieuws onder de zon. Elk mens is een agnost in principe. Niemand weet zeker of God al dan niet bestaat. Men kan met vuur en intellect met tal van redeneringen komen. Maar met bewijzen kan men nooit komen. En daarmee is het nooit wetenschap maar altijd een overtuiging die gebaseerd is op aannames die niet te bewijzen vallen.

Gelukkig ook maar zou ik er daarbij willen zeggen.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2105834/Career-atheist-Richard-Dawkins-admits-fact-agnostic.html

• holybol

niet mee eens, bewijzen zijn er genoeg in de vorm van getuigenverklaringen in het nieuwe testament. en als je glooft, betekent dit dat god zich aan je openbaart. dan weet je het zeker.

• holybol

die aartsbisschop williams heeft het ook fout als hij zegt dat de mens naar het beeld van god geschapen is. de mens is naar Jezus geschapen die het beeld van god is.

• Richard II

Ach ja. zo proberen gelovigen toch weer een strohalmpje te vinden.

Natuurlijk weet niemand voor 100 procent zeker dat goden niet bestaan.

De vraag is natuurlijk allereerst: wat is een god?

De bijbel gaat niet over een god, maar over een verzinsel dat geen ander doel heeft dan macht uit te oefenen over medemensen. Daarvan durf ik zelf wel met 100 procent zekerheid te zeggen dat zoiets niet bestaat. Christendom en kerken gaan ook niet over een eventueel echt bestaande god.

Bestaan er hogere wezens die bijvoorbeeld het heelal geschapen hebben, met daarin de evolutie van het leven? Ik geloof er niet in, maar ik ben niet in staat daarover 100 procent uitsluitsel te geven. Dawkins kennelijk ook niet. Waarom ook verder springen dan wij kunnen overzien? Als dergelijke wezens eventueel toch bestaan, dan hebben ze niets te maken met christendom, jodendom, islam of wat voor menselijke godsdienst ook. Als er dus een bewijs geleverd wordt voor dergelijke wezens, dan worden kerk- en bijbelgeloof niet ineens waar. Integendeel. Jezus zal ineens grote onzin blijken.

• theo

Dezelfde uitspraak werd en is en wordt gedaan zolang de mensheis bestaat.

• Frederik D

http://www.youtube.com/watch?v=vAVOOn-Ill4

• holybol

weer zo´n intellectuele bijdrage